Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd før kjøp av Leaf

Startet av perg1, søndag 22. november 2015, klokken 00:10

« forrige - neste »

perg1

Vurderer å kjøpe en brukt Leaf.
Hadde tenkt å gå for en 2013 modell ettersom det da kom varmepumpe og disse har litt bedre rekkevidde enn de foregående modellene.
Ser det ligger flere US modeller ute, men det vil jeg ikke ha pga at navi, carwings etc ikke virker på disse.
Derimot har jeg forstått det sånn at alle Euro modellene har samme garanti som de norske så jeg føler at det skulle være greit...eller ?

Jeg trenger tips til hva jeg bør se etter på disse mhp hva slags lader de bør ha, hva slags utstyr på de forskjellige modellene, hvordan diagnostisere batteriet, kjente feil på bilene etc.



AppleKnocker

2013 eller senere er et klokt valg nettopp av de grunnene du nevner.

Hvis bilen er solgt i Europa og importert til Norge, har den minimum 3 år garanti på bilen/5 år på batteri og drivverk. Enkelte selgere (forhandlere) gir ytterligere 2 år på bilen, slik at den har samme garanti som en norsksolgt bil. Dette må du imidlertid sjekke spesifikt.

Lader:
Hurtigladeport - trengs for å lade på hurtigladestasjoner. Da får du inntil 0-80% på 30 min. Trenger ikke egen kabel til dette. Finnes på stort sett alle biler, men det kan finnes obskure modeller uten.
Vanlig ladeport: finnes med 16A eller 32A lader. Til 16A lader følger det med en 10A ladekabel, så man må oppgradere kabelen for å få fullt utbytte. 32A lader gir inntil dobbelt ladehastighet på ladestasjoner som støtter det. Skal man utnytte 32A hjemme, må man installere en boks.

For å sjekke batteriet er det en app ved navn LeafSpy og en bluetooth (android) eller WIFI (IOS) ODBII dongle som gjelder. Spør evnt om noen som har utstyret kan sjekke bilen for deg. Det er sikkert noen på forumet som kan hjelpe deg med å sjekke en konkret bil hvis de bor i nærheten.

Vedr feil på Leaf så sto denne artikkelen i E24 forleden:
http://e24.no/bil/nissan-leaf-langt-mer-feilfri-enn-konvensjonelle-biler/23423912



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rep

Hei!
Hugs att faceliften på leafen kom i slutten på 2013. Parkeringsbremsen er på venstre fot på "nye" modelllen ikkje el parkeringsbrems i midtkonsollen. Har du valget hadde eg sett etter 6.6kw lader, hurtigere ladning på ettermiddag hvis du treng meir rekkevidde.( Må då ha 32 A sikring og ladeboks)  8)
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019
Bestilt BMW M50 i4 24/6

werner

Kjøp  oppgradert 2013. Sørg for å få 32 A lader og ikke bare 16. Jeg har 2013 modell og har mye glede av 32 A laderen.

perg1

Takk for svar alle sammen det var mye veldig god informasjon her så da har jeg lagd meg en smørbrødliste som jeg kan ringe litt rundt på  :)

Hva ligger forøvrig i denne boksen som skal installeres av elektriker for å kunne bruke 32 A lading ?
Det er vel bare enfas ?

Bjølseth1

Jeg har 2014 å har aldri hatt behov for 32kw, bare 16amp å hurtiglader. Jeg mener at 32kw er for tregt da jeg er på tur. Jeg gidder faktisk ikke vente 3 timer et eller annet sted på en forlatt P-plass for å komme hjem. Hurtiglading er tingen
Jo hei å det går

acenta

Trekkoppbil

#6
32A kan være fordellaktig ved en del sporadisk lading, men det er nok ikke alle som benytter seg av det:
-Mens man handler i enkelte butikker.  Reiser du på harrytur til Töcksfors, og du lader 18kWt på 3 timer, så er gjerne batteriet fullt til du skal hjem igjen.
-Bruker du bilen i løpet av arbeidssdagen, og du har lang vei hjem, så kan det være nyttig med 32A på jobben, for å få dagen til å strekke til.
-Har du tomt batteri når du kommer hjem til middag, og du skal kjøre kveldsturer, så kan 32A under middagen være nyttig.

Skal du lade med 32A, trenger du en EVSE på 32A:
-Det kan være en mobil EVSE du har i bilen, og som du plugger i industrikontakter på 32A.
-Det kan være en fastmontert EVSE. Det finnes enkelte på offentlige parkeringsplasser. De som er på 32A har en tendens til å ikke ha kabel, men kun et type2-kontakt, så så må ha med egen kabel med type2-plugg i ene enden og type1 plugg i andre enden.  Er det betalingsløsning, kan det være dyrt å lade 32A, da man typisk betaler for å lade med 3 faser, mens man kun bruker 1 fase, og det gjerne koster 1kr pr minutt. Det kan være dyrere å lade 16A til 1 kr pr minutt. Skal man lade fra 32A type2-uttak, så er det ofte umulig å forutsi om bil, kabel og uttak er kompatibelt med hverandre, så det er noe herk.  Jeg har en 32A kabel hvor selgeren reklamerer med at den passer til Norge, men i Sverige har fått den til å fungere kun på 1 av 3 Leafer jeg har prøvd.

Dersom du har utelatt usa-modeller, kan det muligens være begrensa med 32A Leaf på bruktmarkedet. USA-modellene fra 2013+ pleier å ha 32A likeretter, men EVSEn som følger med støtter vanligvis kun 25A hvis den kommer fra evse-upgrade.

e-h

De funksjone jeg liker mest med min Leaf er varme i ratt og surround-kamera, og oppgradert lyd. Angrer mest på at vi ikke tenkte på slikt før. I tillegg så bruker vi ofte 32A lader for det den er verdt siden vi nå ikke trenger å plugge i kabel hver eneste gang vi stopper bilen.

perg1

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 22. november 2015, klokken 21:06
32A kan være fordellaktig ved en del sporadisk lading, men det er nok ikke alle som benytter seg av det:
-Mens man handler i enkelte butikker.  Reiser du på harrytur f.eks, og du lader 18kWt på 3 timer, så er gjerne batteriet fullt til du skal hjem igjen.
-Bruker du bilen i løpet av arbeidssdagen, og du har lang vei hjem, så kan det være nyttig med 32A på jobben, for å få dagen til å strekke til.
-Har du tomt batteri når du kommer hjem til middag, og du skal kjøre kveldsturer, så kan 32A under middagen være nyttig.

Skal du lade med 32A, trenger du en EVSE på 32A:
-Det kan være en mobil EVSE du har i bilen, og som du plugger i industrikontakter på 32A.
-Det kan være en fastmontert EVSE. Det finnes enkelte på offentlige parkeringsplasser. De som er på 32A har en tendens til å ikke ha kabel, men kun et type2-kontakt, så så må ha med egen kabel med type2-plugg i ene enden og type1 plugg i andre enden.  Er det betalingsløsning, kan det være dyrt å lade 32A, da man typisk betaler for å lade med 3 faser, mens man kun bruker 1 fase, og det gjerne koster 1kr pr minutt. Det kan være dyrere å lade 16A til 1 kr pr minutt.

Dersom du har utelatt usa-modeller, kan det være vanskelig å finne en 32A Leaf på bruktmarkedet. USA-modellene fra 2013+ pleier å ha 32A likeretter, men EVSEn som følger med støtter vanligvis kun 25A.

Har revurdert dette og nå tror jeg nok at det kan være aktuelt med USA modell likevel.
Har hørt at det fins apper for carwings alternativer og mhp Navi fins det også alternativer.
VP betyr mer for meg enn Carwings og Navi og jeg liker å ha det godt og varmt i bilen så da gjenstår garantispørsmålet.

kodalse

Derimot om du kjøper en 2012 modell til 20 - 30k lavere enn en 2013/15 modell og får elbilmek.no til å oppgradere med webasto til 15k,- har du en bil som er varmere enn en med varmepumpe, og som trolig går lengre på de kaldeste vinterdagene.
Min 2012 fungerer ihvertfall helt utmerket  :D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

perg1

Sitat fra: kodalse på mandag 23. november 2015, klokken 13:19
Derimot om du kjøper en 2012 modell til 20 - 30k lavere enn en 2013/15 modell og får elbilmek.no til å oppgradere med webasto til 15k,- har du en bil som er varmere enn en med varmepumpe, og som trolig går lengre på de kaldeste vinterdagene.
Min 2012 fungerer ihvertfall helt utmerket  :D

Helt klart også et alternativ  :)

kodalse

En ny 2016 modell med fulle garantier er vel ikke å forakte heller :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

perg1


Trekkoppbil

Nærlyset er LED på SL.
Og på SV hvis bilen har denne pakka som bør nesten være en selvfølge om bilen er importert til Norge: Led & Quick Charge Pkg - F02
Det er mulig LED-nærlys ikke er tilgjengelig på S.
Det kan være forskjell fra årsmodell til årsmodell, så jeg har ikke oversikt. Jeg trur det jeg skriver stemmer for 2013. For eldre biler er det bare SL som er aktuellt, siden de andre ikke hadde hurtigladekontakt.


perg1

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 25. november 2015, klokken 00:12
Nærlyset er LED på SL.
Og på SV hvis bilen har denne pakka som bør nesten være en selvfølge om bilen er importert til Norge: Led & Quick Charge Pkg - F02
Det er mulig LED-nærlys ikke er tilgjengelig på S.
Det kan være forskjell fra årsmodell til årsmodell, så jeg har ikke oversikt. Jeg trur det jeg skriver stemmer for 2013. For eldre biler er det bare SL som er aktuellt, siden de andre ikke hadde hurtigladekontakt.

Takk da får jeg spørre forhandler hva som er på den aktuelle bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA