Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Mippen, onsdag 18. november 2015, klokken 07:10

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kent på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:47
Hvordan ødelegger tilgang til alle bærekraften i det hele, det forstår ikke jeg. Direktivet fører jo til at alle er sikret tilgang til alle ladere som settes opp framover.

Det gjør det da ikke? Det pålegger en felles teknisk løsning men det sier da ingenting om tilgang til selve laderne. Tesla kan fint bytte til CCS men velge å ikke tillate noen andre å lade der. Akkurat som Oslo Taxi kan velge å sette opp hurtigladere som bare taxiene får benytte seg av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. november 2015, klokken 01:46
Sitat fra: Kent på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:47
Hvordan ødelegger tilgang til alle bærekraften i det hele, det forstår ikke jeg. Direktivet fører jo til at alle er sikret tilgang til alle ladere som settes opp framover.

Det gjør det da ikke? Det pålegger en felles teknisk løsning men det sier da ingenting om tilgang til selve laderne. Tesla kan fint bytte til CCS men velge å ikke tillate noen andre å lade der. Akkurat som Oslo Taxi kan velge å sette opp hurtigladere som bare taxiene får benytte seg av.

Oppfører Tesla så tullete får de samme behandling som el-verkene fikk da de ble spilttet i en nett-eierdel og en energi-levrandørdel.

Nei dette er da ikke noe problem. Tesla vil som ansvarlig selskap følge lovene in intensjonen bak lovene i de land de opperer. Noe annet er da helt utenkelig. På samme måte som det er en selvfølge at Tesla-eiere er lovlydige borgere.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Amoss

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 04:44
Oppfører Tesla så tullete får de samme behandling som el-verkene fikk da de ble spilttet i en nett-eierdel og en energi-levrandørdel.

Nei dette er da ikke noe problem. Tesla vil som ansvarlig selskap følge lovene in intensjonen bak lovene i de land de opperer. Noe annet er da helt utenkelig. På samme måte som det er en selvfølge at Tesla-eiere er lovlydige borgere.

Først: Det er i mange tilfeller fullt mulig å følge loven til punkt å prikke uten å på noen måte etterleve intensjonene bak loven.

Så: Og hva er intensjonen til disse lovene?  Har ikke sett ett eneste ord om at alle skal ha fri/gratis tilgang til alle ladere, kun at det skal teknisk sett være mulig å bruke dem. En hver operatør må så klart kunne ta betalt for tjenesten etter sine normale takster. Så for Tesla sine superladere må alle som skal bruke dem betale ett engangsbeløp for "livsvarig" tilgang for en bil - fortrinnsvis bakt inn i prisen for kjøp av bil. Hva vil dette beløpet være? I dag er prisen innbakt i prisen på alle modellene Tesla selger, så selv om man har en formodning om hva den en gang var, så vet vi ikke hva den er i dag. De kan lett kreve 25-30k for denne tilgangen - og det er altså kun for under langturer, ikke til "hjemmelading". Hvor mange VW kunder tror du kommer til å betale ett slikt beløp (om Tesla overhode gir dem muligheten til det - de ser jo helst at prisen skal være innbakt i nybilprisen, og ønsker seg avtaler med bilfabrikantene. Noe disse ikke ser ut til å være villige til å gå med på)?

En annen sak er jo at slik loven er ordlagt så kan man lett argumentere for at lovens intensjon er "å stikke kjepper i beina på Tesla". Mener du seriøst at Tesla vil etterleve en evnt. slik intensjon?
Model S 85D

v-i-c

Mitt poeng er at et USA basert selskap som Tesla selvfølgelig følger lovene i de land de opperer.

Mange Tesla-eiere ser ut til å ikke akseptere dette som en selvfølge, hvem tror de er disse Teslafolkene om faktisk tror at det er OK å drive kriminell virksomhet i strid med landets lover.

Ja du liker ikke loven, vel da må du velge koen andre til å bestemme, evetuelt selv bli politikker. I Norge betstememr vi nordmenn ikke lengre selv, Vi lar EU diktere våre lover. Liker du ikke dette, får du finne deg et parti som støtter dine synpunkter.

Det som er spennende er ikke om Tesla vil følge loven, for det er en selvfølge det gjør de. Det som er spennende er hvordan de vil pride sine ladetjenester til "fremmedbiler". Sansyning vil de bli pålagt å legge til rette for drop-inn ladning til en akseptabel pris. Om så Tesla vil tilby et årskort ala AR blir spennende og til hvilken pris.

Jeg forstår ikke at Tesla-eiere ikke ser det som en selvfølge at Tesla følger landets lover.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Lokführer

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 07:31
Mitt poeng er at et USA basert selskap som Tesla selvfølgelig følger lovene i de land de opperer.

Mange Tesla-eiere ser ut til å ikke akseptere dette som en selvfølge, hvem tror de er disse Teslafolkene om faktisk tror at det er OK å drive kriminell virksomhet i strid med landets lover.

Ja du liker ikke loven, vel da må du velge koen andre til å bestemme, evetuelt selv bli politikker. I Norge betstememr vi nordmenn ikke lengre selv, Vi lar EU diktere våre lover. Liker du ikke dette, får du finne deg et parti som støtter dine synpunkter.

Det som er spennende er ikke om Tesla vil følge loven, for det er en selvfølge det gjør de. Det som er spennende er hvordan de vil pride sine ladetjenester til "fremmedbiler". Sansyning vil de bli pålagt å legge til rette for drop-inn ladning til en akseptabel pris. Om så Tesla vil tilby et årskort ala AR blir spennende og til hvilken pris.

Jeg forstår ikke at Tesla-eiere ikke ser det som en selvfølge at Tesla følger landets lover.

Har ikke fulgt med i debatten, men hvilke lover snakker du om?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

THE

@v-i-c, kunne kommentert mange av innleggene dine i tråden her, men prøver på en liten oppsummering.

Tesla har bygget ut et ladenettverk med egen standard, men de har ikke nektet noen adgang til nettverket. Det er fritt fram for andre bilfabrikker å kjøpe seg inn i Tesla SC nettverket om de ønsker.

Når det gjelder hvem som har finansiert ladestasjoner, og om andre skal ha rett til å bruke dem blir det en tullete diskusjon. Det vil si at kun Renault skal kunne bruke AC-punkter på KIWI, og kun Nissan ChaDeMo. En Kia kan ikke lade på KIWI fordi det er Nissan som har betalt ChaDeMo-laderen?

Nå har Tesla Club Norge et fond for å etablere 22kW AC punkter, og ganske mange av disse er satt opp rundt omkring uten at jeg har oppfattet at det kun er medlemmer av TCON som kan lade der.

Så lenge det er offentlig ladepunkter (veldig mange finansiert i et samarbeid mellom staten (Transnova), kommuner, e-verk, bilimportører og privat nærinng) så må alle få lov å lade. Det å foreslå å nekte en Tesla å lade på et offentlig ladepunkt fordi Tesla har vært lure nok til å sette opp et eget ladenettverk i tillegg vitner om misunnelse. Nå ligger jo misunnelse godt plantet i den norske folkesjela, så du er jo litt unnskyldt.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kent

Sitat fra: THE på onsdag 25. november 2015, klokken 07:56
Det å foreslå å nekte en Tesla å lade på et offentlig ladepunkt fordi Tesla har vært lure nok til å sette opp et eget ladenettverk i tillegg vitner om misunnelse.

Det har aldri vært foreslått at Tesla eller noen som helst andre skal nektes å lade på noen ladepunkt (bortsett fra på Tesla sine).
Det er bare argumentert for at selv om det er Tesla, Renault, TOCN, Nissan eller whatnot som betaler for ladepunktene, så er ikke det et veldig godt argument for at kun de som betaler skal ha tilgang. Jeg synes ikke det er noen god ide med 20 forskjellige ladestasjoner side om side som kun hvert enkelt bilmerke kan benytte.

Om den er gratis, via engangsbeløp, månedsbeløp, ukesbeløp, per gang, per minutt eller per kilowatt etc tror jeg ikke det står noe om i direktivet, men det kommer nok etterhvert om noen prøver å gjøre seg vanskelig.

Sitat fra: Amoss på onsdag 25. november 2015, klokken 06:49
En annen sak er jo at slik loven er ordlagt så kan man lett argumentere for at lovens intensjon er "å stikke kjepper i beina på Tesla". Mener du seriøst at Tesla vil etterleve en evnt. slik intensjon?

Lovens intensjon er vel å promotere salg av elbiler, å gjøre ladehverdagen til elbilister flest enklere. Jeg kan ikke se en eneste ting i dette direktivet som er spesielt myntet på Tesla.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Amoss

Sitat fra: Kent på onsdag 25. november 2015, klokken 08:31
Lovens intensjon er vel å promotere salg av elbiler, å gjøre ladehverdagen til elbilister flest enklere. Jeg kan ikke se en eneste ting i dette direktivet som er spesielt myntet på Tesla.

Hovedintensjonen kan nok kanskje ha vært det. Den sekundære intensjonen er å fremme teknologien til de europeiske bilfabrikantene på bekostning av standarder utviklet andre steder (og brukt i biler som kommer i fra f.eks. USA eller Asia).

Nå sitter ikke jeg på en komplett lovtekst oversatt til ett språk jeg mestrer godt nok til å ta de finere punktene, så forholder meg videre til hva jeg har sett at andre har tolket av lovforslaget i Tyskland. I følge disse tolkningene så har de en litt spesiell tolking av hva som er "offentlige ladere", og ordlyden av denne kunne se ut til å være skreddersydd for å spesifikt ramme Tesla sitt Superlader nett. 

Men merk at jeg ikke kom med noen bastant påstand her, jeg bare sa at man lett kunne argumentere for dette - og baserer denne påstanden på at jeg nettopp har observert slike argumenter :)  Om det er tilfelle eller ei har jeg ingen tanker om å ta noe standpunkt om.
Model S 85D

Mippen

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 07:31
Mitt poeng er at et USA basert selskap som Tesla selvfølgelig følger lovene i de land de opperer.

Mange Tesla-eiere ser ut til å ikke akseptere dette som en selvfølge, hvem tror de er disse Teslafolkene om faktisk tror at det er OK å drive kriminell virksomhet i strid med landets lover.

Ja du liker ikke loven, vel da må du velge koen andre til å bestemme, evetuelt selv bli politikker. I Norge betstememr vi nordmenn ikke lengre selv, Vi lar EU diktere våre lover. Liker du ikke dette, får du finne deg et parti som støtter dine synpunkter.

Det som er spennende er ikke om Tesla vil følge loven, for det er en selvfølge det gjør de. Det som er spennende er hvordan de vil pride sine ladetjenester til "fremmedbiler". Sansyning vil de bli pålagt å legge til rette for drop-inn ladning til en akseptabel pris. Om så Tesla vil tilby et årskort ala AR blir spennende og til hvilken pris.

Jeg forstår ikke at Tesla-eiere ikke ser det som en selvfølge at Tesla følger landets lover.

Tesla bryter ikke noen lover. De har laget sitt eget lade-nettverk som de tilbyr egne kunder. De inviterte med andre på dette før de startet, men det var ikke noen som var interessert. Lade-nettveket er nå bare ekslusivt for de som har vært med å betale for det. Det er ikke alle Tesla eiere som kan lade på Tesla sine ladere en gang da de ikke har betalt. Ser ikke problemet med at et bilmerke tilbyr tjenester til sine egene kunder som har finansiert prosjektet.

Jeg syns også at utbygging av lade infrastruktur er viktig. Det offentlige har "feilet" i forhold til hva Tesla har klart å få på plass i ekspressfart. Det blir helt feil å kreve at en bilprodusent som tilbyr ikke kommersielle lade tjenester til sine kunder, at de skal måtte tilby kommersielle tjenester til andre. Da overfører man alt ansvaret i stedet for å ta grep selv.

Hvis man skal samarbeide med offentlige om å sette opp ladere tar det enormt med tid i et stort byråkratisk system. Man kan i stedet ha som mål at en del av plassen bruker skal være reservert vanlige offentlige ladere. På den måten kan Tesla fortsette sin utbygging i sitt tempo, også kan andre komme etter og sette opp sine ladere når de er klar. Kanskje byråkratiet ikke er enig om plasseringen og ikke vil benytte plassen en gang, men de hadde i det minste hatt rett til å bruke plassen, og hadde ikke ødelagt for Tesla sin utbygging. Til sammenligning ble det gjort på denne måten i Aurland. Omtrent to år etter Tesla var ferdig var de andre ladestasjonene på plass. Det ville ha ødelagt utbyggingen til Tesla dersom de skulle ha ventet, og sabotert muligheten til mange fra å kjøre øst/vest.
Fremtiden er elektrisk.

v-i-c

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. november 2015, klokken 09:00
....... Det er ikke alle Tesla eiere som kan lade på Tesla sine ladere en gang da de ikke har betalt.
.....
Det blir helt feil å kreve at en bilprodusent som tilbyr ikke kommersielle lade tjenester til sine kunder, at de skal måtte tilby kommersielle tjenester til andre.
....

Konstaterer at vi legger ulik innhold i ordet "kommersielle lade tjenester"

Tesla tilbyr kjøpere av sine biler en ladetjeneste for penger.

Noen som kjøper bil fra Tesla velger å ikke kjøpe denne tjensten.

Dette er for meg "kommersielle lade tjenester".

Det spennende blir hvilken pris modell Tesla vil tilby fremmedbiler som lader med CCS på Tesla sine SC i fremtiden.
-- Vil Tesla Tilby årskort? Til Hvilken pris?
-- Vil Tesla Tilby Fri ladning i bilens levetid? Til Hvilken pris?
-- Drop inn kunder vil de bli pålagt å selge til !! Til Hvilken pris?
-- Vil Tesla ta i bruk kort terminaler for betaling?
-- Vil Tesla ta i bruk brikker?
-- Vil Tesla ta betalt pr tidsenhet ved lader?
-- Vil Tesla ta betalt pr energi enhet?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Mippen

Sitat fra: v-i-c på onsdag 25. november 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Mippen på onsdag 25. november 2015, klokken 09:00
....... Det er ikke alle Tesla eiere som kan lade på Tesla sine ladere en gang da de ikke har betalt.
.....
Det blir helt feil å kreve at en bilprodusent som tilbyr ikke kommersielle lade tjenester til sine kunder, at de skal måtte tilby kommersielle tjenester til andre.
....

Konstaterer at vi legger ulik innhold i ordet "kommersielle lade tjenester"

Tesla tilbyr kjøpere av sine biler en ladetjeneste for penger.

Noen som kjøper bil fra Tesla velger å ikke kjøpe denne tjensten.

Dette er for meg "kommersielle lade tjenester".

Det spennende blir hvilken pris modell Tesla vil tilby fremmedbiler som lader med CCS på Tesla sine SC i fremtiden.
-- Vil Tesla Tilby årskort? Til Hvilken pris?
-- Vil Tesla Tilby Fri ladning i bilens levetid? Til Hvilken pris?
-- Drop inn kunder vil de bli pålagt å selge til !! Til Hvilken pris?
-- Vil Tesla ta i bruk kort terminaler for betaling?
-- Vil Tesla ta i bruk brikker?
-- Vil Tesla ta betalt pr tidsenhet ved lader?
-- Vil Tesla ta betalt pr energi enhet?


Fordi vi som "aksjonærer" betaler for å bygge ut ladestasjoner så er det en kommersiell tjeneste? Noen må betale for ladestasjonene, og modellen til Tesla er at eiere som vil kjøper seg inn i lade-nettverket kan gjøre det e gjennom prisen på bilen eller et kontantbeløp. Hvis man kjører mye og lader aktivt er ikke dette penge beløpet i nærheten av det man kan få igjen med å lade. Stor forbruker av strøm betaler mye mer pr. kwh enn det private gjør, og det er ikke gratis å vedlikeholde stasjonene. Målet er ikke å tjene penger på ladere, men å få det til å gå rundt og tjene penger på salg av biler.

En kommersiell tjeneste er en tjeneste som blir drevet med tanke på å tjene penger på en bestemt område. Tesla er ikke en offenlig kommersiell lade operatør, det er en bilprodusent som tilbyr ladetjenester til sine kunder. De tjener ikke penger på lading - de tjener penger på å selge biler.

Det blir for dumt at man skal bestemme at en bilprodusent må tilby tjenester til alle fordi de tilbyr egne tjenester til sine egne kunder. Man kan ikke kreve det. Man kan i stedet vurdere om det skal kreves at noen av plassene må bli reservert til andre tilbydere på steder Tesla ønsker å bygge ut. Altså å reservere deler av området til andre operatører hvis de ønsker å etablere seg. Det er en fair løsning, og da kan alle lade.
Fremtiden er elektrisk.

Kent

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. november 2015, klokken 11:29
Det blir for dumt at man skal bestemme at en bilprodusent må tilby tjenester til alle fordi de tilbyr egne tjenester til sine egne kunder. Man kan ikke kreve det. Man kan i stedet kreve at det tilrettelegges for at andre tilbydere kan tilby sine tjenester sammen med Tesla på samme område dersom det skal bygges videre.

Det har aldri vært snakk om EN bilprodusent som pålegges noe spesielt, det er snakk om at ALLE offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner som bygges etter 1. Jan 2017 uavhengig av hvem som betaler for den skal ha CCS-uttak.
Det er ikke noe spesielt for Tesla her, sånn bort sett fra at alle andre har tilpasset seg allerede, mens Tesla venter til absolutt siste frist.
Reglene blir like for alle som opererer i EU/EØS-området, uavhengig av merke.

Eksisterende ladeinfrastruktur vil ikke påvirkes i det hele tatt.

Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Mippen

Sitat fra: Kent på onsdag 25. november 2015, klokken 12:18
Sitat fra: Mippen på onsdag 25. november 2015, klokken 11:29
Det blir for dumt at man skal bestemme at en bilprodusent må tilby tjenester til alle fordi de tilbyr egne tjenester til sine egne kunder. Man kan ikke kreve det. Man kan i stedet kreve at det tilrettelegges for at andre tilbydere kan tilby sine tjenester sammen med Tesla på samme område dersom det skal bygges videre.

Det har aldri vært snakk om EN bilprodusent som pålegges noe spesielt, det er snakk om at ALLE offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner som bygges etter 1. Jan 2017 uavhengig av hvem som betaler for den skal ha CCS-uttak.
Det er ikke noe spesielt for Tesla her, sånn bort sett fra at alle andre har tilpasset seg allerede, mens Tesla venter til absolutt siste frist.
Reglene blir like for alle som opererer i EU/EØS-området, uavhengig av merke.

Eksisterende ladeinfrastruktur vil ikke påvirkes i det hele tatt.

Tesla sine ladere er ikke offentlig tilgjengelig i den forstand som det er snakk om her. De tilbyr ekstra tjenester til sine egne kunder. De driver ikke ladestasjoner som er tilgjengelig for alle. Det er ikke det samme hvis for eksempel grønn kontakt som er en lade operatør skal sette opp nye hurtigladere. Da må de forholde seg til reglene. Tesla er et bilfirma som tilbyr egne tjenester til noen få kunder. Grønn kontakt tilbyr tjenester til "alle".
Fremtiden er elektrisk.

Kent

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. november 2015, klokken 12:24
Tesla sine ladere er ikke offentlig tilgjengelig i den forstand som det er snakk om her. De tilbyr ekstra tjenester til sine egne kunder. De driver ikke ladestasjoner som er tilgjengelig for alle. Det er ikke det samme hvis for eksempel grønn kontakt som er en lade operatør skal sette opp nye hurtigladere. Da må de forholde seg til reglene. Tesla er et bilfirma som tilbyr egne tjenester til noen få kunder. Grønn kontakt tilbyr tjenester til "alle".

Nå er det fortsatt litt uklart hva "offentlig tilgjengelig" er, men om man skal gå etter samme regler som "offentlig parkering" så vil de måtte sperre av ladeområdene med enten bom eller bygge de inn for å unngå å regnes som offentlig tilgjengelig.

Per i dag så er vel alle hurtigladerne til Tesla fysisk tilgjengelig for alle? Her har jeg egentlig ikke peiling, men jeg har i allefall ikke sett noe bilder av teslaladere som ikke er offentlig tilgjengelig sånn rent fysisk.

Jeg regner med det kommer mer klargjøringer som legger all tvil til side i god tid før reglene innføres i 2017.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Kent

Ja, som sagt så er ting litt uklart ennå. Men det kommer nok som sagt en klarering for hva " all charging stations in public spaces" er før det innføres i 2017 :)

Det kan være ganske snevert, eller så kan det favne det meste. Vi får se hva EU lander/har landet på i nær framtid vil jeg tippe.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA