Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot - opplevde erfaringer og tips

Startet av Wattson, søndag 15. november 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

SurSnasen

Jeg prøvde i helgen en Model S med autopilot (90D). Var dårlig med motorvei tilgjengelig, så testet på landeveien. Var ikke akkurat imponert over hvor jevnt den kjørte. Tidvis mye rolig vingling fra side til side.

Men det verste var at den ofte hadde en tendens til å dra seg skremmende nærme midtlinjen. Når jeg leser om han som visstnok berget livet da autobremsen slo inn for en møtende kryssende bil, begynner jeg å lure. Jeg måtte nemlig dra i rattet da bilen var i ferd med å trekke inn mot midtlinjen samtidig som et møtende vogntog kom kjørende 20 cm over i min kjørebane da det kjørte forbi en fotgjenger. Hadde jeg ikke overtatt styringen, hadde det i beste fall endt med en liten smakebit av vogntoget. Ingen varsler om noen vordende kollisjon eller noe tegn til autobrems.

Utover dette var det en fin opplevelse med autopilot. Men kommer jeg til å bruke denne funksjonen når jeg om 7 måneder sitter med min egen bil? Neppe. Til det er jeg nok altfor glad i å ha kontrollen selv. Mulig jeg forandrer mening om det blir transportetapper på autobahn. Men det ligger flere år frem i tid.

Lynet

Kanskje du skal lese bruksanvisningen før du tester neste gang?
Den skal ikke brukes uten midtdeler på veien.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Wattson

Kjørte I kveld med ap fra Sandvika gjennom operatunellen og Vålerengatunellen. Kjørte i det "vanlige" høyrefeltet i mellom 60 og 80 km/t. Gikk fint bortsett fra at bilen stakk til venstre to ganger. Først ved
Nedgangen under Bygdøylokket og så ved utgangen av Vålerengatunnelen men her dro den seg inn igjen enter å ha vært en halvmeter over I venstre fil. Returen gikk bedre med bare en miss I  venstresvingen før man kjørte under Bygdøylokket hvor den stakk til venstre igjen. Står jo I manualen at den ikke kan skarpe svinger så det er kanskje ikke så rant. Andre med samme opplevelser?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Thor2014


Havebigfun

Ja- helt enig.
på de rette veiene og med brukbar belysning fungerer autopiloten meget bra- etter en dagstur Oslo/Malmø kan jeg bekrefte den utmerkede funksjonen. Best fungerer den i ve fil- da behøver man ikke passe på evt avkjøringsfiler - i Sverige er de dog avgrenset med stiplede linjer slik at hø fil også fungerer bra (- i Sverige).
AP fungerer så bra at det faktisk blir en avlastning på langtur på veier med europeisk standard- mens det er en stressfaktor på veier som ikke er godt egnete (som det er mange av her i landet) og som har gitt ovveraskelser :o for meg også- bruk den i de rette situasjonene og dere blir fornøyde.

Isbjørn

AP fungerer veldig varierende. Noen ganger helt topp, noen ganger livsfarlig på samme vei og like værforhold. Problemet er at man aldri vet hvordan formen er...
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Mippen

Har kjørt noen tusen km med ap og jeg har gjort meg masse erfaringer. AP fungerer meget bra så lenge den blir brukt riktig. Den bør brukes der det er god oversikt og der det er tydelig vegmerking. På steder med slitt vegmerking eller det er andre forstyrrende elementer kan den bli forvirret. Man bør også unngå å bruke AP der det er mye av og påkjørings felt og hvor det er mye svinger eller veien går litt opp og ned. Hvis det regner ute kan sensorene bli forstyrret, så man bør passe ekstra godt på da. Alt i alt er jeg meget imponert over systemet og med riktig bruk har jeg kunnet kjøre flere 100 km uten å måtte ta over rattet.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#22
Sitat fra: Isbjørn på lørdag 21. november 2015, klokken 08:49
AP fungerer veldig varierende. Noen ganger helt topp, noen ganger livsfarlig på samme vei og like værforhold. Problemet er at man aldri vet hvordan formen er...

Hastighet, andre biler og hvor godt veien er merket spiller inn. I starten var det et sted hvor ap alltid dro til siden fordi den var usikker. Etter å ha kjørt veien mange ganger har den lært seg å kjøre riktig. Det er et sted den nå ikke har lært seg å kjøre. Det er fordi det er et felt som går fra et til to felt. De første meterene av feltet er merkingen litt slitt og bilen oppfatter ikke da at den skal holde seg til høyre.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Har gjort de samme observasjonene som Mippen når det gjelder funksjonaliteten. Men jeg slår på AP så fort det er mulig, uansett vei. For meg  dette ett suverent verktøy for å øke sikkerheten. Jeg sitter uansett med hendene hvilende på rattet, og kan gripe inn hvis AP gjør noe feil. På dette viset må både jeg og AP feile for at det skal skje noe. Uten AP det kun mine ferdigheter som gjelder, og ingen personer er 100% feilfrie (selv om noen ser ut til å tro det).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

petersv

Ny tur i går fra Fornebu tur-retur Billingstad. Helt fantastisk verktøy dette, kan ikke tenkte meg å kjøpe bil uten nå, i motsetning til før jeg fikk prøvd det litt selv.

Det er et par situasjoner den ikke takler, f.eks. når man kjører over store humper i veien som gjør at radaren peker for mye opp i været som å Sandvikaelva-brua inn mot Oslo, her kobler den ut. Køkjøring er også mye mer avslappende, spesielt med små barn i bilen som krever sin oppmerksomhet.

guneiv

T/R Hirtshals - Odense i helgen, fungerte utmerket på tørr asfalt, men sleit da det kom et regnskur og var mørkt, på og av med registrering av veimarkering og vinglete kjøring.
Svart S85D

peik

Erfaringer foreløpig er med Trondheimsveien fra Grorud til Sinsen og Ring 3. Ned Trondheimsveien har den tre ganger prøvd å ta av til Årvoll, der stripen følger avkjøringsfeltet. Ingen læring å spore her. På Ring 3 gør det greit fra Sinsen til Rikshospitalet. De smale feltene videre mot Smestad gør greit der det er tydelig stripe på begge sider, men venstrefeltet med stripe på høyre side og kun betong midtdeler på venstre liker den ikke. Følte jeg måtte gripe inn for å hindre at den kjørte i midtdeler. Ellers er det vinglete kjøring med flere korrigeringer der det "brå" svinger på Ring 3. Er ellers ikke helt enig i plassering i feltet. Ligger ofte unødvendig nær stripen når det er trafikk i feltet ved siden av. Sikkerhetsmessig bør man alltid søke å holde mest mulig avstand til andre kjøretøyer, ref opplevelsen over med motgående lastebil over midtstripen.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Dag A.

Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:24
Kanskje du skal lese bruksanvisningen før du tester neste gang?
Den skal ikke brukes uten midtdeler på veien.

Det står faktisk ikke i bruksanvisningen at Autosteer bare skal brukes på veier med midtdeler.  Dette er utelatt.
Er fullstendig klar over at det kommer en melding i displayet, men det står altså ingenting om dette i manualen (side 74-75).
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Lynet

Så vidt jeg husker står de i infoen om 7.0 på skjermen i bilen når du trykker på Teslasymbolet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Wattson

Helt fantastisk denne AP'en.  Kjørte Sandvika - Malmø tur/retur sist helg og er kjempefornøyd etter AP på mesteparten av tiden.  Mener å synes at den blir bedre for hver dag som går.  I regnvær med dårlig sikt gikk det også bra og den "så" faktisk sidestripene der hvor jeg hadde problemer med å se de.
Dog en pussig episode: Kjørte i 120 km/t i høyre fil og en bil fliste forbi i venstrefila. Idet den passerte så stakk Tesla'en brått til venstre (liksom etter bilen som passerte).  Tillegger at det skjedde under en bro om det kan ha noe å si.
Ellers som sagt veldig fornøyd.  Dashbordet "hylte og skrek" autosteer aborted en gang i kraftig snøvær og den naturlige årsaken var at hele fronten (inklusivt radaren) var fullpakket med snø.
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA