Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

KRISE. Batteriet tar ikke lading og tappes 10% i timen

Startet av trygvelo, torsdag 12. november 2015, klokken 08:20

« forrige - neste »

sondell

Hade något liknande. Men då hade bilen tappat kontakten med celle informationen. Det løses gjennom å holde inne scroll hjulene veldig mye lenger enn det som man gjør for å starte om skjermen. Da restarter alle systemer.

trygvelo

Takk for mange gode råd. Det virker heldigvis ikke som det er noe unormal varmeutvikling. Det ser ut til å være noe feil med styringssystemet til batteriet.

sondell: Hvor lenge må man holde scroll hjulene inne for å restarte hele systemet?

Havebigfun

Sitat fra: trygvelo på fredag 13. november 2015, klokken 10:04
sondell: Hvor lenge må man holde scroll hjulene inne for å restarte hele systemet?
mye lenger- du ser det når den lille skjermen svartner ;)

Tyldums

Scrollhjulene rebooter den store skjermen. Det er knappene over som må holdes nede for å reboote den lilleskjermen.

Havebigfun

Sitat fra: sondell på fredag 13. november 2015, klokken 09:24
Hade något liknande. Men då hade bilen tappat kontakten med celle informationen. Det løses gjennom å holde inne scroll hjulene veldig mye lenger enn det som man gjør for å starte om skjermen. Da restarter alle systemer.
Du må lese tråden  ;)

sigurdi

Kan opplyse om at hver enkelt celle i Tesla batteriet er tilkoblet med en wire som fungere som en sikring.
Skulle en celle kortslutte og trekke mye strøm så blir den automatisk koblet fra resten av cellene.

Med et slikt system så må en sette hull på selve batteri pakken med en metall gjenstand og dermed penetrerer mange celler som en får utladning og energi overføring/varme utvikling.

De tilfellene med brann så har det vært dette som har skjedd eller brann har oppstått i forbindelse med lading og ladeustyr og ikke selve batteri pakken.
Horten
Model X90D (18.03.17)

sondell

Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. november 2015, klokken 17:45
Sitat fra: sondell på fredag 13. november 2015, klokken 09:24
Hade något liknande. Men då hade bilen tappat kontakten med celle informationen. Det løses gjennom å holde inne scroll hjulene veldig mye lenger enn det som man gjør for å starte om skjermen. Da restarter alle systemer.
Du må lese tråden  ;)
Que?

Havebigfun

Sitat fra: sondell på fredag 13. november 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. november 2015, klokken 17:45
Sitat fra: sondell på fredag 13. november 2015, klokken 09:24
Hade något liknande. Men då hade bilen tappat kontakten med celle informationen. Det løses gjennom å holde inne scroll hjulene veldig mye lenger enn det som man gjør for å starte om skjermen. Da restarter alle systemer.
Du må lese tråden  ;)
Que?
Ikke du men Tyldums

trygvelo

Liten oppdatering. Har vært i kontakt med Tesla en del ganger nå, dessverre har de ikke helt kontroll på kundeoppfølgingssystemet sitt så jeg har måttet fortelle hele historien på nytt mange ganger. Til slutt fikk jeg endelig kontakt med Tesla Oslo Nord igjen og fikk forsikret meg om at de har notert ned all info om saken i kundesystemet sitt.

Når det gjelder bilen har tilstanden stabilisert seg, så jeg ble enig med Tesla om å vente med å ta inn bilen siden jeg allikevel skal ha den på service neste uke. En god del av kapasiteten i batteriet har forsvunnet dessverre. Jeg er nå nede i  (i forhold til før problemet oppstod) 260 tkm på 80%. Dvs. at 40 tkm har forsvunnet etter disse problemene, lå rundt 300 tkm på 80% tidligere. Tipper at jeg får 310-320 tkm på 100% nå. Jeg er veldig spent på hva Tesla sier om dette. Hvis det viser seg at batteriet permanent har mistet så mye kapasitet over natten vil jeg påstå at det bør gå på garantien. Bilen vil i så fall kun klare i overkant av 200 km med vinterkulde i motorveifart og superchargerne står ikke akkurat SÅ tett her i Norge.

olesb

Dette virker jo som en veldig spesiell sak. Hvis rekkevidden har falt såpass mye på kort tid er det jo et tegn på at noe er galt. Blir interessant å høre hva årsaken til problemene er.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Salvesen

Sitat fra: trygvelo på fredag 20. november 2015, klokken 12:00
Liten oppdatering. Har vært i kontakt med Tesla en del ganger nå, dessverre har de ikke helt kontroll på kundeoppfølgingssystemet sitt så jeg har måttet fortelle hele historien på nytt mange ganger. Til slutt fikk jeg endelig kontakt med Tesla Oslo Nord igjen og fikk forsikret meg om at de har notert ned all info om saken i kundesystemet sitt.

Når det gjelder bilen har tilstanden stabilisert seg, så jeg ble enig med Tesla om å vente med å ta inn bilen siden jeg allikevel skal ha den på service neste uke. En god del av kapasiteten i batteriet har forsvunnet dessverre. Jeg er nå nede i  (i forhold til før problemet oppstod) 260 tkm på 80%. Dvs. at 40 tkm har forsvunnet etter disse problemene, lå rundt 300 tkm på 80% tidligere. Tipper at jeg får 310-320 tkm på 100% nå. Jeg er veldig spent på hva Tesla sier om dette. Hvis det viser seg at batteriet permanent har mistet så mye kapasitet over natten vil jeg påstå at det bør gå på garantien. Bilen vil i så fall kun klare i overkant av 200 km med vinterkulde i motorveifart og superchargerne står ikke akkurat SÅ tett her i Norge.

Høres mer ut som en SW bug dette, å knekke batteri sånn plutselig er vell lite sannsynlig.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Øyvind.h

Ja det blir interessant å høre hva som var galt her. Det kan være en cellebank eller to som har tatt kvelden?
Dette er første tilfelle jeg leser om virkelig alvorlig kapasitetstap, så det er spennende å høre om dette er faktisk feil eller sw feil.
Så langt er det jo bare kontaktor-feil og dermed bagateller som fører til pakkebytte. Leaf er sånn sett i andre enden av skalaen. Svært få bytter/få trivielle feil, men hundrevis om ikke tusenvis av biler med solid kapasitetstap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Det er vel bare å full-lade batteriet og sette av 5 timer i bilen så ser en hvor langt en kommer, alt annet er jo estimater:)

trygvelo

Sitat fra: bjoris på fredag 20. november 2015, klokken 15:13
Det er vel bare å full-lade batteriet og sette av 5 timer i bilen så ser en hvor langt en kommer, alt annet er jo estimater:)

De 5 timene har jeg ikke, det syns jeg Tesla kan ta seg av!

trygvelo

Jaja, da har Tesla svart etter å ha hatt bilen inne 2 dager (også 2 års service):

Først:

"The trip meter only accounts for energy used in drive. When the vehicle is parked, some energy is used to support the 12V battery and possibly HVAC which uses energy that isn't accounted for in the trip energy meter. This can be considerable if the vehicle is left parked for a long period of time"

Det svaret godtok jeg rett og slett ikke, da kom denne:

«We have found that in cases where the battery is consistently charged to a lower state of charge, between 60-80% capacity, estimation becomes less accurate and tends to underestimate the true capacity of the battery. The result is an incorrect reduction in the displayed range estimate. This does not affect the true range of the vehicle, as the end-of-drive conditions are based on real-time battery measurements of reducing battery power, rather than software estimates. In any case, we recognize the inconvenience and negative user experience associated with this incorrect and reduced range estimate, and we are developing a solution"

Det er det vanlige svaret som mange her har fått tidligere. Mitt svar og spørsmål til Tesla er da hvordan de kan forklare følgende:

- Night of Wednesday 11.november: Estimated range left was 149 typical-km and the car was (as usual) set to start charging at 04:00 or 05:00 (don't remember exactly).
- Early morning 12.november: Charging was stopped and both me and my wife got several messages about this from the app. The messages was something like: "Charging stopped because of battery..." the rest of the message could not bee seen as it didn't fit in the Android message window.
I didn't have time to physically examine the car that morning, but checked charge status by app. The app showed 40% State Of Charge (SOC) and and estimated typical kilometers range of 71. See https://dl.dropboxusercontent.com/u/10042236/Screenshot_2015-11-12-08-02-50.png
- About 40 minutes later I checked the charge status again. It then showed approximately 30% State Of Charge with an estimated range of 48 TKM. I really started to worry about something being seriously wrong with the battery and what might happen if the SOC would continue to deplete as rapidly. Repeated attempts to start charging was just giving an immediate status in the app that "Charging Stopped". As you can see from the picture, target SOC was set at 80% which is what we regularly charge to.
-I called Tesla and was told a technician would pull a log and they would call me back in about 1 hour.
- 2.5 hours later I was called back and the Tesla rep said they wanted to take the car in immediately. I told the Tesla rep that I was at the office then and could not arrange with a pickup until later that night. We agreed that I would call as soon as I got home.
- During the day, my wife told me she had been able to start charging and I received https://dl.dropboxusercontent.com/u/10042236/received_10153138417430474.jpeg that showed the car had charged to 80% with an estimated TKM of 222, about 75 TKM less than what we were usually seeing at 80%.
- I got home, checked the car and the battery was still at 80%/220TKM so I was relieved that the immediate danger was over.
- I called Tesla and was transferred to the main technical office in the Netherlands (Tesla Oslo was closed by then). The Tesla tech could not find ANY logged event of my previous call and he was somewhat unsure what to do. Since I was scheduled for the yearly maintenance about 1.5 weeks later and the car had successfully charged (although to a very low estimated TKM), we agreed that I would observe the car closely and report back as soon as something abnormal happened.
- The next 2-3 days we constantly had problems to start charging "manually". It would never start charging although the reported SOC was lower than the charge target. We always left it with the charge cable connected and for some reason it would charge back up to ~220 TKM during the night. I called Tesla 2-3 times these days and each time the Tesla rep could not find any log of my incident so I had to repeatedly tell the whole story again!
- About a week later the estimated TKM@80% SOC gradually rose to a max reading of 269, still well below what we'd always seen during the last year which was normally 295-300TKM@80% charge.
- Late night the day before I was taking the car to Tesla for the scheduled maintenance (Tuesday 24.november) I set the charge target to 100%SOC. When charging finished it now reported 322TKM range, which is 50TKM LESS than it used to be (it has consistently reported ~370TKM@100% SOC).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA