Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lekker kjøleveske og kun 10 km rekevidde!

Startet av gmagnus, onsdag 11. november 2015, klokken 16:51

« forrige - neste »

gmagnus

Vurderer å kjøpe en Saxo som elbil nr 2.

Men det står i annonsen: Må bytte kjøleveskeslange. Kjørere 10 km!

Leste litt på forumet her. Betyr det at batteriene på denne kan være døde... er et noe å satse på? Hva koster nye/brukte batterier? Har skrudd litt bil selv, men aldri på elbil. Men det er vel ikke så vanskelig å bytte noen batterier evt?

Er det indikasjoner på at det er menge batterier som må byttes da den kun kjører 10 km?

Selger har kun hatt bilen siden mai og kan ikke reparere selv sier han... Derfor selger han billig.
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

torle

#1
Her høres det ut som hele pakken kan være røket, eksploderte og eller brente batterier lekker kjølevann. Batterier som "bare" er tom for kjøleveske skal ha tilnermet normal kapasitet.
Jeg kan jo ta feil men dette er en god delebil kandidat..
Samtidig ville bør en bil med kjølevann problemer ikke brukes, da dette kan skade batterier samt at laderen ikke får kjøling.

Er det denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66953765&searchclickthrough=true
Så er prisen alt annet en billig...

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

I praksis det dette en delebil. Ikke verd å satse på med mindre du har en slik bil til allerede, eller kjøper en til.

At det lekker kjølevæske kan bety at en slange må byttes, men i praksis betyr det at den har hatt batteri-eksplosjon. Rekkevidde på 10km betyr at 5-6 batterier er eksplodert. Enkeltvis koster brukte batterier ca 1500-2000kr pr stykk. Men en delebil (som denne) med 10-15 OK batterier går for ca 5000kr.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

gmagnus

Takker for fine svar. Det var det som ante meg. Ja, torle, det er den. Han la den først ut for 16000! Fikk tak i forrige eier som sa han solgte den i april for ca 10'. Så elmo, jeg tenkte rundt 5 jeg til å starte med, men hadde kanskje gått litt høyre opp. Men nå vet jeg litt mer.

Han nevnte at det er beholderen på høyre side i motorrommet som er tom og som må etterfylles. Hvilken batteripakke er da det? Er det mange celler i den?

Fikk inntrykk av at han kjører rundt med den på småturer. Er det mer en batteriene som kan ta skade av det?

Trenger en bil til småkjøring til jobb og barnehage, ca 10 km daglig. Så jeg trenger ikke full rekkevidde på denne. Så å koste på noen brukte batterier for å få den kjørbar til 3-4 mil holder lenge for oss. Kan dette være noe da? Leste noe mer på elbilwiki og å skru selv på denne så overkommelig ut.
Info om batteriovervåking så litt gammel ut. Er det noe å ettermontere i en slik bil etter evt skifte av defekte celler? Er det verdt det? Hva er pris på slikt i dag?
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

elektrolux

Det er ikke mulig å kjøre med dårlige batterier. Enten må bilen holdes i topp stand, eller så dør den raskt.

Elmo har helt rett. Bilen trenger full batterioverhaling ( Bytte av defekte blokker) som lett kan koste 20 000 kr eller mer.

Kjøp en som kjører 70 km for 20 000 og spar deg for alle bekymringene denne vil gi deg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frodef

Sitat fra: gmagnus på onsdag 11. november 2015, klokken 22:45
Han nevnte at det er beholderen på høyre side i motorrommet som er tom og som må etterfylles. Hvilken batteripakke er da det? Er det mange celler i den?

På "babord" side (altså førersiden) sitter tanken for kjølevæske til samtlige batterier, alle tre batterikassene er koblet sammen i samme kjølekrets. Den inneholder vanlig kjølevæske.

På "styrbord" side (passasjersiden) sitter en lignende tank som er til kupevarmeapparatet, og som også inneholder vanlig kjølevæske. Rett nedenfor/under denne sitter trakten til spylevæsketanken.

Helge

#6
Hm...

Jeg vil ikke være så kategorisk som elektrolux og si at hele batteripakken må ha full overhaling selv om det hadde vært det beste. Dersom det lekker kjølevæske pga "blåste" (eksploderte) batterier avhenger omfanget av hvilken av de 3 batterikassene dette har skjedd i. Det kan være 3, 6 eller 11 batterier som da har fått kjølevæske i batterivannet. Er man heldig og at det er 3 synes ikke "oppgaven" som som voldsom som 11 synes jeg for min del.

Jeg kjøpte selv i november i fjor en 5-dørs sølv 2003 Saxo som forrige eier (han hadde hatt den i mange år) ga opp. Han hadde fått feil på batteripakken ca et år tidligere og ved kontroll av alle 20 blokkene viste deg seg av 5 var såpass dårlige at han byttet de (tror det var 5, ellers var det 6). Et år senere fikk han redusert rekkevidde igjen og orket ikke mer så jeg fikk kjøpt den som delebil for 10.000,- Da var det altså ikke kjølevæskelekkasje!!

Det viste seg at det var kun en blokk i 11-kassen bak som da var dårlig og som jeg byttet selv = billig elbil!! Må da legge til at jeg måtte bytte en blokk til 6 måneder senere (på forsommeren). Da var det i 6-kassen foran spenningen var lav og jeg var heldig med at begge de to dårlige cellene (en var kortsluttet og en var svak) var i samme blokk så på ett år med bilen har jeg nå byttet 2 blokker og det er vel fortsatt 12 eller 13 av de originale blokkene fra 2003 i bilen (uten at jeg vet det med sikkerhet).

Så... i sommer ble det avertert en 5-dørs sølv 2002 Saxo til salgs som delebil for den hyggelige sum 5000,- Fratrukket vrakpant blir jo det latterlig billig. Jeg synes ikke jeg kunne ha flere (har både 106 og Saxo)  ;D så jeg tipset en kollega som kjøpte den. Selger sa han kunne kjøre bilen bare knapt 20 km når den var fulladet. I den bilen fant vi en svært dårlig og en litt dårlig blokk, begge i 11-kassen bak og etter bytte av disse går bilen igjen normal kjørelengde der ladelampe ikke tennes før ca 10 % på meteret. Kan man mekke selv kan man få BILLIG elbil. Men før du vet om det har vært en batteriutblåsning og om den da har vært i 3-, 6- eller 11-kassen ville jeg som elmo og elektrolux vært svært skeptisk til å kjøpe den annonserte Saxoen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: gmagnus på onsdag 11. november 2015, klokken 22:45
Han nevnte at det er beholderen på høyre side i motorrommet som er tom og som må etterfylles. Hvilken batteripakke er da det? Er det mange celler i den?
Sitat fra: frodef på torsdag 12. november 2015, klokken 11:30
På "babord" side (altså førersiden) sitter tanken for kjølevæske til samtlige batterier, alle tre batterikassene er koblet sammen i samme kjølekrets. Den inneholder vanlig kjølevæske.

Det stemmer. For å finne ut hvilken batteripakke som har eksploderte batterier så må du se hvor det lekker (under foran eller under bak).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frodef

Sitat fra: Elmo på torsdag 12. november 2015, klokken 15:00
For å finne ut hvilken batteripakke som har eksploderte batterier så må du se hvor det lekker (under foran eller under bak).

Dvs. bare hell på vann og skru på tenninga så kjølevannpumpa begynner å gå. Pumpa sitter nede ved radiatoren til babord.

Helge

I følge selger lekker kjølevæsken fra 11-kassa bak så her er det potensielt batteriutblåsning/eksplosjon og opp til 11 havarerte av de 20 blokkene i batteripakken  :-\
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Trygve B

11-kassa er delt i to vannfyllekretser, så det er sannsynligvis enten 5 eller 6 batterier som kan være defekte :)
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Helge

Sitat fra: Trygve B på mandag 23. november 2015, klokken 09:27
11-kassa er delt i to vannfyllekretser, så det er sannsynligvis enten 5 eller 6 batterier som kan være defekte :)
Du har selvsagt helt rett og jeg hadde allerede glemt fasit etter siste vannfylling :-[  .....men 5 eller 6 er fremdeles ganske mange.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Jajaja... så har jeg kastet meg over denne bilen også  ;D

Hentet bilen fra transport-trailer ved Ikea i Trondheim. SOC viste over 100 %, men det gikk bare 5 km på vei hjem så lyste ladelampe opp... oj begge lamper  ;) Men da var det bare 1 km hjem så det gikk.

Tok ned 11-kassen... INGEN blokker så ut til å ha "blåst" selv om selger mente det var bak det lakk...? Alle de 11 blokkene hadde hvilespenning på 6,60 til 6,61 V som sank til 6,24 til 6,25 V med noen sekunder (5 - 6) belastning med Biltema sin enkle batteritester. Dette burde ikke bidra til bare 10 km rekkevidde og at ladelampen lyste opp på vei hjem?

Tok så ned 6-kassen... der var det vått under kassen rundt hullet. Men nesten samme leksa der alle blokkene hadde fra 6,61 til 6,62 V hvilespenning og 6,25 V under belastning med unntak av 2 "naboblokker" som falt til 6,19 V. Dette burde heller ikke bidra til sååå lav rekkevidde selv om jeg må sette spørsmålstegn ved to av batteriene i 6-kassen.

Ja nå kan det være 3 blåste batteri i 3-kassen da... som jeg ikke har åpnet enda. Får se om jeg får tid i morgen.

Hva med metallskinnene inn fra sikringsholderne til 11-kassen. Disse er korrodert 40 til 70 % av, men kan vel neppe bidra til en rekkevidde på bare ca 10 km? Kan virkelig kun 3 blokker i 3-kassen (dersom disse er svært dårlige) ha forårsaket kun 10 km rekkevidde? Hvis ikke... hva kan det da være?

Metallbrakett

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:29
Sitat fra: Elmo på onsdag 11. november 2015, klokken 18:55
Rekkevidde på 10km betyr at 5-6 batterier er eksplodert.

:D ;) 8)

Denne gangen stemte det nok ikke Elmo. Nå har jeg gått over alle de tre batterikassene. INGEN batteriblokker var eksplodert (ikke synlig på utsiden i alle fall) og det var ikke 5 - 6, men KUN 2 blokker som var svært dårlige. Men de var jo veldig dårlige! Nå må jeg i rettferdighetens navn legge til at også jeg forventet at flere blokker hadde blåst/eksplodert på denne bilen - ikke minst fordi selger sa det lakk kjølevæske bak fra 11-kassen... 10 km rekkevidde og lekkasje fra 11-kassen = ;D

Med oppladet bil og bare kjøring til ca 90 % SOC lyste ladelampen. Mens 18 av batteriblokkene da hadde hvilespenning på ca 6,6 og med belastning med Biltemas enkle batteritester 6,25 V var det to batterier som hadde hvilespenning på bare ca 2,6 V som ved belastning sank til hhv ca 1 og ca 2 V. To meget dårlige blokker altså som begge befant seg i 3-kassen (de to fremste). Så kan det også ha vært et lite "bidrag" (spenningsfall) fra de to nesten avrustede metallbrakettene fra sikringsholderne på 11-kassen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA