Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garantier 70/85?

Startet av Bjoris, søndag 08. november 2015, klokken 10:45

« forrige - neste »

Bjoris

Har 70 garanti lik 85/90? Tror ikke dette finnes info om på nettsiden? Har trålet uten å finne, syns det er meget rart at slikt er så vanskelig å finne, men kan være jeg er dårlig å lete;)

Espen Hugaas Andersen

#1
Det står ikke på nettsidene. Jeg sendte en epost til Tesla om dette for mange måneder siden, men jeg fikk aldri noe svar. Det forsvant ca når D ble lansert.

Om jeg ikke tar feil er det vel 8 år på drivlinje og batteri (uansett størrelse), uavhengig av kjørelengde. Og 5 år/100,000 km på selve bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Det er forresten bare garantien på bilen som mangler på nettsidene, om batteriet står det "Hver Model S inkluderer gratis langdistansereise ved hjelp av Teslas superchargernettverk og en 8-års uendelig batteri- og kilometergaranti."

Egentlig kan jo dette tolkes som at man har en uendelig kilometergaranti på selve bilen, men jeg er ganske sikker på at dette ikke er tilfelle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Det er forresten greit på US sidene, men på de norske sidene så mangler denne siden: http://www.teslamotors.com/support/model-s-specifications
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Cox

Ut fra dette leser jeg 4 års garanti på bil, og 5 år på belter airbags (pluss 8 på batteri/drivlinje).

4 år generelt på bil er vel nesten Norges dårligste nå? Formoder at motorer inngår i drivlinje
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

oleredv

Sitat fra: Cox på søndag 08. november 2015, klokken 22:09
Ut fra dette leser jeg 4 års garanti på bil, og 5 år på belter airbags (pluss 8 på batteri/drivlinje).

4 år generelt på bil er vel nesten Norges dårligste nå? Formoder at motorer inngår i drivlinje

Under seksjonen "Norway" står det:

Unless otherwise stated in the New Vehicle Limited Warranty, the seller is liable for repairing
defects on the car which occur during normal use: (i) for a period of five years from the time the
car was delivered to you, or (ii) until the time the car has driven 100,000 kilometers (whichever
comes first).

2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Salvesen

SitatBegrenset garanti for standardkjøretøy
Med forbehold om egen dekning for visse deler og de unntakene og begrensningene som er
beskrevet i denne begrensede nybilgarantien og eventuell minimumsperiode som kan kreves i
henhold til din lokale lovgivning, dekker den begrensede garantien for standardkjøretøy
reparasjon eller utskifting som er nødvendig for å rette opp feil i materialet eller utførelsen av alle
deler som er produsert eller levert av Tesla som oppstår under normal bruk i en periode på fire år
eller 80 000 km (50 000 miles), det som kommer først.
Begrenset garanti for SRS (Supplementary Restraint System)
Med forbehold om egen dekning for visse deler og de unntakene og begrensningene som er
beskrevet i denne begrensede nybilgarantien og eventuell minimumsperiode som kan kreves i
henhold til din lokale lovgivning, dekker den begrensede garantien for SRS reparasjon eller
utskifting som er nødvendig for å rette opp feil i materialet eller utførelsen av kjøretøyets
sikkerhetsbelter eller kollisjonsputesystem som er produsert eller levert av Tesla, som oppstår
under normal bruk i en periode på fem år eller 100 000 km (60 000 miles), det som kommer
først

Hva er forskjellen på disse to ? Funnet på dokumentdelen på mytesla.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

aness

Sitat fra: Salvesen på mandag 09. november 2015, klokken 11:18
Hva er forskjellen på disse to ? Funnet på dokumentdelen på mytesla.

Det står da klart og tydelig, ene er generell garanti for bilen mens andre er for "SRS" (sikkerhetsbelter og kollisjonsputesystem)

Men du må også se på vedlegget som beskriver garantien i norge, som sitert i postingen over din.

Salvesen

Sitat fra: aness på mandag 09. november 2015, klokken 11:49
Sitat fra: Salvesen på mandag 09. november 2015, klokken 11:18
Hva er forskjellen på disse to ? Funnet på dokumentdelen på mytesla.

Det står da klart og tydelig, ene er generell garanti for bilen mens andre er for "SRS" (sikkerhetsbelter og kollisjonsputesystem)

Men du må også se på vedlegget som beskriver garantien i norge, som sitert i postingen over din.

Men der står det jo

SitatUnless otherwise stated in the New Vehicle Limited Warranty,

og dette er jo sakset fra New Vehicle limited warranty.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sap_2000

#10
Løfter denne tråden.
Leste gjennom garantivilkårene og stusset over akkurat de samme tingene som er nevnt i posten over.

Under vilkårene for Norge refereres det til reklamasjon ihh til forbrukerkjøpsloven paragraf 27 og at tesla plikter å reparere feil og mangler inntil 5 år / 100.000 km med mindre annet fremgår i den begrensede nybilgarantien. -Og der står det 4år/ 80.000....

Hva er riktig? Kan man risikere å møte veggen ved reklamasjoner etter 4år/ 80Kkm med model S?

Når man går inn på TMX under "detaljer" finner man et punkt der det står 5 år/ 100.000 km begrenset garanti samt 8 år ubegrenset på batteri og drivenhet.

Når man går inn på TMS står det bare "8-års
ubegrenset batteri- og kilometergaranti".

Se screenshotene i vedleggene under.


Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Muffinman

SitatUnder vilkårene for Norge refereres det til reklamasjon ihh til forbrukerkjøpsloven paragraf 27 og at tesla plikter å reparere feil og mangler inntil 5 år / 100.000 km med mindre annet er fremgår i den begrensede nybilgarantien. -Og der står det 4år/ 80.000....
Her har Tesla enten ikke satt seg inn i regelverket, eller så er dette en språkfeil. Det som står her er jo faktisk lovstridig da man ikke kan avtale seg vekk fra lovverket, og at garanti skal gi rettigheter som er BEDRE enn regelverket. Hvis ikke er det ikke lov å kalle det garanti. Forbrukerloven angir jo heller ingen begrensninger på kilometerstand.

sap_2000

Ja det er en merkelig måte å skrive det på og etter min mening en sammenblanding av reklamasjonsrett ihht til norsk lov og garanti.
Hadde vært så mye greiere om det hadde stått: "i Norge har bilen 5 års nybilgaranti, xx år på lakk, XX år på batteri/ drivverk" osv slik det gjør på andre biler.

Får en følelse av "juridisk finmanøvrering" når man leser vilkårene. Sikkert greit for advokater og jurister, men ikke lett for en menigmann og konkluderere med hva som faktisk gjelder. Personlig synes jeg forskjellen mellom 4 og 5 år er vesentlig.

Hva mener folket? Er det 4 eller 5 års nybilgaranti på TMS i henhold til garantivilkårene?

Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Teslanewbie

Sitat fra: sap_2000 på mandag 08. februar 2016, klokken 11:19
Ja det er en merkelig måte å skrive det på og etter min mening en sammenblanding av reklamasjonsrett ihht til norsk lov og garanti.
Hadde vært så mye greiere om det hadde stått: "i Norge har bilen 5 års nybilgaranti, xx år på lakk, XX år på batteri/ drivverk" osv slik det gjør på andre biler.

Får en følelse av "juridisk finmanøvrering" når man leser vilkårene. Sikkert greit for advokater og jurister, men ikke lett for en menigmann og konkluderere med hva som faktisk gjelder. Personlig synes jeg forskjellen mellom 4 og 5 år er vesentlig.

Hva mener folket? Er det 4 eller 5 års nybilgaranti på TMS i henhold til garantivilkårene?

Har vært oppe tidligere og det er 5 års nybilgaranti
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: sap_2000 på mandag 08. februar 2016, klokken 11:19
Hva mener folket? Er det 4 eller 5 års nybilgaranti på TMS i henhold til garantivilkårene?

Dette har skjedd før om jeg ikke husker feil...

1. Tesla oppretter webside/dokumenter med spesifikasjoner/garantiforhold for bilen i USA
2. Tesla autooversetter dette til norsk.
3. "Noen" norske kunder oppdager brøleren her, og tipser Tesla om feilen
4. Tesla klør seg litt i hode og oppdaterer de norske sidene/dokumentene med korrekte data for Norge
5. Tesla oppdaterer webside/dokumenter med spesifikasjoner/garantiforhold for bilen i USA
6. GOTO 2
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA