Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkdimensjoner og erfaringer

Startet av Fiffik78, fredag 30. oktober 2015, klokken 21:33

« forrige - neste »

Fiffik78

Kjører nå ved 225/60/17 på vinter og originale 225/55/18 Toyo på sommer. Det skal være tilnærmet samme rulleomkrets.

Jeg synes bilen blir ekstremt svampete med vinterdekkene og jeg har også en innbilt vibrering, men lurer på om det  bare er supermyke Michelin X-Ice som er problemet.

Jeg vurderer sterkt å gå over til original 18 dim på vinter, men er nysgjerrig på deres erfaringer her, både dimensjoner og dekkmerker.

Personlig synes jeg bilen hadde kledd 235 i bredde, men jeg finner ingen god alternativ dimensjon der.
Outlander PHEV 2014

erik e

Lufttrykk ?  Øk med 0,2-0,3 bar.  Feks. 2,6 bar
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

koveraasen

Jeg fikk også den litt svampete følelsen med mer vibrering etter jeg byttet til vinterdekkene. Føles ut som den har blitt enda mer følsom for underlaget. Samme dimensjon som deg, men Yokohama dekk. Vanligvis synes jeg det er mer behagelig å kjøre på piggfrie vinterdekk enn sommerdekk, men på denne bilen var det motsatt.

Jeg har bruker 2.5 bar i dekkene

Fiffik78

Ja, skal øke trykket, men hadde det i fjor også, og da var egentlig problemet det samme. Vinterdekk i org dim er jo igjen latterlig dyrt også, så usikker på hvordan jeg skal løse dette. Mistenker at jeg kjøpte for billige felger.
Outlander PHEV 2014

leafnor

#4
Hadde 225/55-18.  Toyo R37 originaldekk på min 2014. Det var mye mønste rmidt på, men slitt på kantene. Virker som forrige eier kjørt med for lite luft jevnt over.
Med omlag 2,6 ble de harde og bilen føltes ikke god. Rullekarrakter på de er elendige E.

Kjøpte nye billigdekk, SAILUN ATREZZO ELITE. Gikk opp 5 i profil, til 225/60R18.
Og helt ny bil! Det ble langt mykere kjøreopplevelse. Toyodekkene var som "stein" å kjøre på i forhold.

Dekkene er noe større i og med 60 profil, men OK i forhold til +-5% omkrest. Målt med GPS ble speedometer kun med avvik 1 km/t. Aksellerasjonen ble no dårligere kjentes det ut som, men jeg synes den er grei. Kan blir noe tøffere å dra tung henger. men det skal jeg kunne leve med de få gangene jeg gjør det.

Rullemotstand klasse B på disse dekkene, så skal bli morro å se om forbruket blir noe lavere.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ghabbe

Mine Toyo-dekk er også slitt på kantene selv om jeg kjører med 2,6 i trykk, så dette er nok fordi det er en tung bil. Har kjørt ca. 65.000 km på mine dekk. Har også en 2014-mod.

leafnor

#6
Min er gått 78.000, så de originale dekkene står distansen, men komforten var i alle fall ikke god i forhold til de jeg har i dag. Støyer lite, føles å rulle lett, og som nevnt, helt annen komfort.

Update: Bilen rapporterer 10% mer kjørelengde på ren EL nå med de nye dekkene.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TeddyG

Jeg har 2014 modell, 55000km , Toyo R37 dekk. Ca.2.8 mm igjen. Opplever veldig mye støy. Er det bilen som er dårlig isolert m.h.t støy eller er Toyo dekkene kilden til alt ?

Gordon Retriever

I likhet med endel andre biler i klassen har Outlander noe å gå på mht. støydemping.  Dette merkes spesielt godt når dekkene blir eldre, slitte og støyende, og du bør merke en forbedring ved å bytte til nye dekk.  Når mønsterdybden er under 3 mm er nye dekk en god idé uansett. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA