Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

MrBacardi

Fant ikke noe svar på dette, men det er sikkert besvart tidligere: hvordan fjerner man dette med å måtte trykke ok på skjermen hver gang man starter bilen?
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Mag

Det går ikke an å fjerne det  :(
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Håkon77

Jeg har en del lyder fra motorrommet. Spesielt ved bruk av ac. Høres ut som en reim som klakker og går. Hørte det samme når bilen ble kjørt ut av garasjen og forsvant herfra nå. Skal det klakke? Annet enn fra høyre bakbrems..?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

s.sjoelli

Hei,

2017; fortsatt ikke helt sikker på at el-biler har kommet for å bli, men tenkte jeg skulle gi det et forsøk. Ser det har blitt så populært  ;D
Har null og niks erfaring med elbiler og er vel av den erkekonservative fossil rasen som heller aldri har sittet i en. Men etter et par ukers research begynner dette å friste.
Så valget vil nok falle på en Nissan Leaf, GEN2 - mao sen 2013 modell opp til 2015. Har lest meg opp på hva jeg skal se etter for å skille GEN2 fra GEN1 og lest om risikoen på USA import eksemplarer (om bilen har gått i varme stater, skadehistorikk, utstyr/mangler varmepumpe etc) - at historikken hvertfall skal sjekkes nøye dersom en parallellimportert eksemplar blir aktuelt.

Det jeg har sett meg ut etter et par ukers research er en Acenta med 6,6 KW ombordlader. Ser det er mange delte meninger her om 6,6 KW ombordlader i det hele tatt er nødvendig og at det i de fleste tilfeller holder med standard 3,3 KW. Men som fossil mann liker jeg tanken på at bilen kan bli ladet i hvertfall grei hastighet (i teorien fra 0% til 100% på under 4 timer). Bor ikke i nærheten av hurtiglader. Jeg må uansett ha elektriker for å fikse kurs/jordfeilbryter for lading hjemme og da kan jeg like godt slå til å få installert en 32A kurs, kjøpe en hjemmeladestasjon (typ EcoLite fra ladespesialisten.no (http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner) og en Mode 3 type 2 til 1 ladekabel 32A (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-5-meter-32-2)for å få full effekt av 6,6 KW ombordladeren. Mulig det er overkill i forhold til dagens behov, men tanken min er at dette anlegget vil da takle mer sofistikerte elbiler som kommer om 5-10 år med vesentlige forbedringer i ladetid osv - og da slipper jeg å oppgradere anlegget igjen. 

Ser det ligger endel Acenta'r fra bruktbilforhandlere på Finn med "Nordisk vinterpakke". Fellesnevneren for de fleste av disse er at det ikke følger med vinterdekk - noe som tyder på at det er parallellimporterte biler (??). Noen som vet hvilke land primært disse bilene kommer fra? Står at Carwings, Navi etc fungerer på de fleste av det er vel ikke USA import?

Takk for hjelp

Carl Anton Stenling

Mange nettleverandører vil nekte installering av 32 A enfaselader. Som oftest maksimalt 20 A.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

DogLeaf

Da er vidunderet her!!

Dumt spørsmål; boseboksen i bagasjerommet- kan jeg dekke den til/beskytte den på noe vis? Eller må den ligge åpent? Har hund som skal ligge fritt i bagasjerommet på madrass.

downlow

Sitat fra: DogLeaf på torsdag 29. juni 2017, klokken 21:12
Da er vidunderet her!!

Dumt spørsmål; boseboksen i bagasjerommet- kan jeg dekke den til/beskytte den på noe vis? Eller må den ligge åpent? Har hund som skal ligge fritt i bagasjerommet på madrass.

Hei jeg har 2 tykke tepper liggende bak(dekker Bose), og det fungerer veldig bra med mine hunder. Har aldri hørt noe om at denne ikke må tildekkes..Kanskje noen andre vet 100% ?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

DogLeaf

Downlow: Takk for svar! av nysgjerrighet- hvordan løser du det med hunder i bagasjerommet? Løst med gitter? har du gitter fra nissan eller et annet?

downlow

Hei, ja har gitter montert hos Nissan(orginalt) Har hundene løse baki, og det fungerer bra. Bur er selvfølgelig best, men blir jo helt umulig i en leaf :)

Har også sikkerhets belte til hunden, så jeg kan ha en i baksete, og en i bagasjen ved behov.
Sånn som dette http://www.zooplus.no/shop/hund/hundebur_tilbehor/bilbelte_hund?gclid=COuA9LDy69QCFR1lGQodToYMzQ
2017 Leaf Tekna 30 kWh

DogLeaf

Hvordan gjør dere det med stikkontaktlader på jobb og den kladden/boksen? Tenker ift slitasje over tid. Hjemme er set lett å ordne med krok, på jobb er det ikke mulighet for å feste noe..

sylwester

Jeg har hyssing igjennom hullene og bruker det til å henge kladden på selve støpselet. Dvs. at lasten kommer på støpselet, men ikke på kabelen som er koblet til.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

casall

Fikk min norske 2016 Acenta 30kwh Leaf i går. Har noen spørsmål :)

1. Hvordan gjør jeg slik at jeg bare kan åpne dørene så lenge nøkkelen er i nærheten uten at jeg trenger å trykke på låse opp knappen på nøkkelen? Og at jeg da samtidig når jeg skal ut av bilen å låse bare trykker på den knappen på håndtaket? Dette funker ikke nå, og viss jeg prøver å trykke på knappen på håndtaket lager den bare noe pipelyd.

2. Nissan Connect. Har fortstått at jeg må lage meg en bruker å koble sammen telefonen og bilen til systemet. Går dette kun gjennom bluetoth? Avstanden fra der bilen står til inne i leiligheten min er uten for blåtannsignal. Betyr det at jeg ikke kan sjekke status på lading, stille inn varme osv fra leiligheten?

3. Det er jo AC og Heat knapp. Når bruker dere hva? Og dette med varmepumpe. Aktiveres det av seg selv når den trenger det? Er helt grønn på dette området.



Ole Irgens

#162
Sitat fra: tanumfr på torsdag 07. september 2017, klokken 10:17
Fikk min norske 2016 Acenta 30kwh Leaf i går. Har noen spørsmål :)

1. Hvordan gjør jeg slik at jeg bare kan åpne dørene så lenge nøkkelen er i nærheten uten at jeg trenger å trykke på låse opp knappen på nøkkelen? Og at jeg da samtidig når jeg skal ut av bilen å låse bare trykker på den knappen på håndtaket? Dette funker ikke nå, og viss jeg prøver å trykke på knappen på håndtaket lager den bare noe pipelyd.

2. Nissan Connect. Har fortstått at jeg må lage meg en bruker å koble sammen telefonen og bilen til systemet. Går dette kun gjennom bluetoth? Avstanden fra der bilen står til inne i leiligheten min er uten for blåtannsignal. Betyr det at jeg ikke kan sjekke status på lading, stille inn varme osv fra leiligheten?

3. Det er jo AC og Heat knapp. Når bruker dere hva? Og dette med varmepumpe. Aktiveres det av seg selv når den trenger det? Er helt grønn på dette området.

1. Dette skal jo funke av seg selv? Sjekk at det ikke ligger noen nøkkel inne i bilen, da kan du ikke låse bilen med knappen (fare for å låse seg selv ute).

2. Leafen har sin egen forbindelse med NissanConnect. Det er ikke noen direkte forbindelse mellom Leafen og mobilen din - annet enn når du koble opp mobilen til HF-systemet eller for å spille musikk.

3. Jeg pleier å sette varmen på "auto", da skrur AC seg på og av etter behov. Opplever du problemer med dugg i bilen, er det greit å sette på AC manuelt. Varmepumpen trenger du ikke å tenke på, det er den som driver varmeapparatet i bilen og sørger for at oppvarmingen bruker minimalt med batterikraft.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

casall

Takk for svar! Når jeg testet i går så lå det en annen nøkkel i bilen ja, så da var det nok derfor :)

sylwester

Sitat fra: tanumfr på torsdag 07. september 2017, klokken 10:17
2. Nissan Connect. Har fortstått at jeg må lage meg en bruker å koble sammen telefonen og bilen til systemet. Går dette kun gjennom bluetoth? Avstanden fra der bilen står til inne i leiligheten min er uten for blåtannsignal. Betyr det at jeg ikke kan sjekke status på lading, stille inn varme osv fra leiligheten?
For å presisere. Appen kommuniserer med nissan sin carwings-system. Bilen kommuniserer med carwings-systemet over internett via GSM-modulen i bilen. For at det skal virke må du registrere bruker + understellsnummer hos nissan og deretter legge inn bruker/passord og slå på carwings fra bilen.  Da kan du slå på varne, se % oppladet og starte lading. I tillegg så vil ikke trip/data sendes til Nissan før etter du har klikket OK for hver gang du starter bilen og har kartet oppe.

Sitat fra: tanumfr på torsdag 07. september 2017, klokken 10:17
3. Det er jo AC og Heat knapp. Når bruker dere hva? Og dette med varmepumpe. Aktiveres det av seg selv når den trenger det? Er helt grønn på dette området.

Heat-knappen er for den tiden der du er mest ute etter å kjøle ned bilen. Det hindrer at varmeanlegget bruker strøm på å stå klar til å varme kupeen. F.eks. med min 1gen så ser jeg at varmeelementet trekker 6000W i 2 minutter selv om det er 25 grader ute og jeg slår den på for å kjøle ned kupeen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA