Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 får økt rekkevidde i 2016

Startet av ElRune, torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:42

« forrige - neste »

evole

Jeg vil anta det mest fornuftige vil være å selge egen bil og kjøpe ny fremfor å bytte batteripakke. Eksisterende biler blir ikke ubrukelige selv om det kommer ny modell med betydelig lenger rekkevidde.

Ferry

Kan vi håpe på høyere ytelse med større batteri? :-> Jeg har hørt om visse elbiler der effekten er begrenset av batteriet, så med større batteri burde det være håp ;) 125 kW fra et ca. 20 kWh batteri er bare latterlige 6C utlading. RC-lipoene mine klarer 20 ggr. mer --> 2500 kW

moonbuggy

Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:11
Kan vi håpe på høyere ytelse med større batteri? :-> Jeg har hørt om visse elbiler der effekten er begrenset av batteriet, så med større batteri burde det være håp ;) 125 kW fra et ca. 20 kWh batteri er bare latterlige 6C utlading. RC-lipoene mine klarer 20 ggr. mer --> 2500 kW
Jeg tviler på det. Det er mange ting som henger sammen. Kjølesystem for motor, kraftoverføring, oppheng, dekkstørrelse osv. osv.

I klartekst så må svært mange ting endres og forsterkes om man skal ta ut mer effekt.(ref. allerede registrerte problemer med motorfester) Det skjer nok ikke. Klarer man å øke rekkevidde med samme volum og noenlunde samme vekt på batteriet, så stopper man nok der.

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

http://www.motortrend.com/news/bmw-i3-to-extend-range-with-new-lithium-ion-battery-pack/

Ifølge artikkel, forstår jeg at det kan bli gitt mulighet for en ekstra rekkevidde funksjon på eksisterende i3. Og at økt rekkevidde styres av optimalisert programvare for eksisterende tekniske installasjoner (varme, kjøring, batteri etc).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

#51
Det er sannsynlig at det nye batteriet vil kreve ny programvare for batteristyring. Om den samme programvaren kan benyttes på biler med dagen batteri er det vel ingen som vet. Men det er helt urealistisk at programvare alene ikan gi noe vesentlig bedre rekkevidde på dagens modell. Det er nå engang en del fysiske lover knyttet til energi som ikke utviklingsavdelingen i BMW kan endre. Det som overrasker meg er at den åpenbare feilen i første artikkel fra Autocar hvor de sier at det nye batteriet fortsatt vil ha kapasitet på 22 kwh tilsynelatende er slukt ukritisk av andre media. Det som nok har vært sagt er at det nye batteriet har samme formfaktor som 22 kw batteriet (mål,vekt, antall celler etc), men at det vil (og MÅ) ha en vesentlig høyere kapasitet i kwh for å gi så mye bedre rekkevidde. Kanskje en netto kapasitet på 26 kwh ? Det er ren gjetting, men ville nok være nok til å gi en rekkevidde som er omtrent som nye leaf med 30 kw / netto 28 kw batteri.

moonbuggy

Batteri pakken idag består av 96 celler (3,75V, seriekoblet) med kapasitet på 60 A fordelt på 8 moduler. Samlet nominell kapasitet på 3,75*96*60 =21,6 kwt. Samsung har nettopp åpnet ny fabrikk i Kina, hvor man nå produserer slike celler i samme størrelse, men med kapasitet på 94 A. Å beholde samme fysiske størrelse gir store fordeler i og med at samme innpakning osv. beholdes. Det er bare å bytte celler.

For meg er det helt klart at økt kapasitet vil bestå i å benytte nye celler. Det er kanskje mulig å kombinere gamle og nye celler, men mest sannsynlig er at alle cellene er nye (for matching). Det vil gi ny nominell kapasitet på 33,8 kwt, med tilsvarende økt rekkevidde.

Større batteri gir også bedre vilkår for batteriet i praksis. Ved samme kjørelengder blir det færre fulle lade/utladsykluser.

Klykken

Og en slik bytting krever ingen endring i temperaturkontrollen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

En så stor økning ville være imponerende og da ville i3 knuse rekkevidden til Leaf med 30 kw. For de fleste vil imidlertid det gamle batteriet fortsatt dekke behovet, og med dagens kampanjer får man utrolig mye for pengene. Kjøper man i3 denne uken slipper man dessuten prisøkningen som kommer fra BMW på grunn av valuta  :)

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på torsdag 26. november 2015, klokken 11:33
Og en slik bytting krever ingen endring i temperaturkontrollen?
Jeg vil tippe nei, I3 har allerede batterikjøling, noe de fleste andre ikke har. Batterikjemi, materiell utvikles også, så sannsynligvis er nye celler mer temperatur robuste. Jeg tror som sagt at eksisterende kjøling er adekvat for oppdatering med nye celler. Men, kanskje man kombinerer gamle "moduler" og nye, slik at ny kapasitet i første omgang blir mindre enn 33,8 kwt ?

Trond.m

Er det dokumentert at Samsung har startet fullskala produksjon av 94 Ah generasjonen da ?. Det er ofte et stort sprang å gå fra å lage en presentasjon på en utstilling til å levere. De skriver iallefall ikke noe om dette på sine webside

http://www.samsungsdi.com/automotive-battery/battery-cells

Men BMW er vel en stor kunde, så det kan hende de venter til de har annonsert spesifikasjonene til det nye batteriet som man tror / vet ?  kommer i Q3 2016.

Ansjosfilet

Sitat fra: TM på torsdag 26. november 2015, klokken 11:51
En så stor økning ville være imponerende og da ville i3 knuse rekkevidden til Leaf med 30 kw. For de fleste vil imidlertid det gamle batteriet fortsatt dekke behovet, og med dagens kampanjer får man utrolig mye for pengene. Kjøper man i3 denne uken slipper man dessuten prisøkningen som kommer fra BMW på grunn av valuta  :)

Øker de prisene neste uke?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Trond.m

#58
Sjekk med din forhandler. Det er nok ikke stor økning, men hvis man først skal kjøpe bil så er det jo greit å unngå en prisøkning. 1. desember er jo på tirsdag, så da kommer det nok nye prislister.

moonbuggy

Sitat fra: TM på torsdag 26. november 2015, klokken 13:53
Er det dokumentert at Samsung har startet fullskala produksjon av 94 Ah generasjonen da ?. Det er ofte et stort sprang å gå fra å lage en presentasjon på en utstilling til å levere. De skriver iallefall ikke noe om dette på sine webside

http://www.samsungsdi.com/automotive-battery/battery-cells

Men BMW er vel en stor kunde, så det kan hende de venter til de har annonsert spesifikasjonene til det nye batteriet som man tror / vet ?  kommer i Q3 2016.
http://pushevs.com/2015/10/23/samsung-sdi-opens-new-battery-plant-in-china/
Denne fabrikken produserer de nye 94 AH cellene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA