Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Italia

Startet av dosmont, søndag 18. oktober 2015, klokken 17:23

« forrige - neste »

dosmont

Vi skal på tur i Italia neste år, og det er noen strekninger som gjør at SC ikke er tilstrekkelig.
Så da må vi ty til 22k lader og muligens skaffe oss chademoadapter.
Men har lest at det er forholdsvis utfordrende å få tilgang på de laderene som er der.
Er klar over at det går ant å lade på IKEA, men det er ikke en fullgod løsning.
Så da lurer jeg på om noen har erfaring med eller funnet ut av ting?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

RaBalder

Jeg har ingen erfaring med italia.

Men oppe i høyre hjørne på forumet så har man et felt som heter søk.
Skriver man inn italia der, så får man opp 19 postinger om italia i gruppen Lading av Tesla.

Har du sett på de postene?

dosmont

Ja, har også postet på eksisterende tråder, men ingen svar.
Så er det jo slik at det er større sjanse for å få svar i denne delen av forumet :)

Hadde håpet at noen har funnet på noe lurt de siste månedene, for de er en stund siden noen har postet på de andre relevante trådene.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Muffinman

Sett denne også?
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15153.0

For øvrig litt paradoksalt at å google søkeord + elbilforum gir milevis bedre treff enn å skrive søkeordet inn i forumets egen søkefunksjon  :P

dosmont

Den fant jeg ikke på forumets søkemotor nei, takk :)
Men er det noen som faktisk har prøvd det, eller vet om noen som har?
Grei å få det bekreftet, før mann brenner av 500kr, eller står der med et kort som ikke virker ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

olesb

Har planer om tur til Sør-Italia i juni. Foreløpig er det siste SCen i Toscana og vi må derfor finne andre måter å lade på.

Er det noen som har prøvd å bestille ladekort gjennom Due Energie?

http://mobility.dueenergie.it/en

S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Skjøteledning

Hei,
Fikk svar i dag.
Mulig å kjøpe precharge kort som de sender til deg. kan betales med paypal eller banktransfer.
Fikk tilbud om å kjøpe 100kw, 40 EUR+22%MVA.
Du kan gå inn på hjemmesiden deres etter å ha mottatt kortet for å fylle opp flere KW.
Kort er gyldig 12 mnd.

Kontaktet de på engelsk på mailadressen deres.

olesb

Takk for info!

Det virker jo lovende. Kommer nok til å bestille et kort fra de før jeg kjører nedover i juni.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Trond.Strom

#8
Adapter til UMC for lading i Italia?
Jording er vel anderledes i Italia?
Noen som vet hvor jeg får tak i et adapter slik at jeg kan lade 13A fra italienske stikkontakter?

Tesla selger italiensk pigtail for UMC til 1191 kroner ink. moms

Lurer på om det blir et reiseadapter og 8A isteden

Nuvolari

Hei,

Jeg skal til italia i perioden 14-25 juni. Kjører tesla ned. Noen som kan låne meg italiensk pigtail til UMC? Trenger det kun denne ene gangen så hadde håpet og slippe å kjøpe italiensk pigtail.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

aness


weld77

Men tåler en slik en 10A i 10-15 timer?

fredag

Jeg ville ikke brukt et reiseadapter til å lade elbil. Etter min mening er det grovt uforsvarlig, og helt klart i strid med leiekontrakten jeg har undertegnet for huset jeg skal leie i Italia i sommer.

Her er en oversikt over italienske schuko kontakter:

http://www.plugsocketmuseum.nl/Italian1.html

Som dere ser finnes det to forskjellige italienske schuko-plugger med jording i midten. Den minste er max 10A og den største er max 16A.

Løse italienske plugger kan kjøpes på ebay for ca 20kr + frakt, og kan så vidt jeg vet lovlig skrus fast på en norsk schuko skjøteledning uten å være elektriker:

http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Jeg kjøper begge pluggene, både 10A og 16A, og satser på at det finnes 16A kurs i huset jeg skal leie i Italia i sommer.

Elanleggene i Italia er imidlertid noe for seg selv. Jordingen er ofte veldig dårlig, og elanleggene ofte veldig svake og underdimensjonerte, så min plan B er å tigge lading på rød/blå kontakt hos den lokale bonden og plan C er å bruke offentlige ladestolper.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på onsdag 25. mai 2016, klokken 08:08
En slik funker fint:
http://www.clasohlson.com/no/SKROSS-World-Adapter-Pro-reiseadapter/36-4798

Den ville jeg ikke satset på. Jeg har kjøpt Tesla sin originale pig-tail for italiensk 3pins. Den er forøvrig til salgs 25 juni etter at jeg er tilbake fra italiaturen. Se salgsdelen her på forumet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA