Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DU failure på Dual Drive i forhold til RWD?

Startet av Powerflux, lørdag 10. oktober 2015, klokken 22:41

« forrige - neste »

Powerflux

Har akkurat klinket til og bestilt en 70D med levering godt frem i tid. Gleder meg som en unge og kunne nok ønske raskere levering men akk, no such luck :'(

Har jo fått med meg at DU failures ikke akkurat er mangelvare men hvordan arter dette seg på Dual Drive modellene og spesifikt på 70D?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

HKS

Har ikke hørt om at det er problemer med DU på D-modellene.
Tesla Model 3 Long Range

sigurdi

Sitat fra: Powerflux på lørdag 10. oktober 2015, klokken 22:41
Har akkurat klinket til og bestilt en 70D med levering godt frem i tid. Gleder meg som en unge og kunne nok ønske raskere levering men akk, no such luck :'(

Har jo fått med meg at DU failures ikke akkurat er mangelvare men hvordan arter dette seg på Dual Drive modellene og spesifikt på 70D?

70D og 85D har DU v2.0 som er to små DU-er med motor innebygd i selve girkassen.
Drev er direkte på akslingen til DU og en har ikke samme opprettings problematik som på DU v.1 som har motor satt inn i girkassen på siden med spline.

Her er film produksjon av Model S og av DU 1.0, ved 9 min ser en når motor settes ned i girkassen, kan også se fettet på spline.

https://www.youtube.com/watch?v=nUg6SgT4q2w

Denne filmen viser DU v2.0 produksjon og ved 0,35sek ser du skrå drevet i akslingen på rotor.

https://www.youtube.com/watch?v=4bg5mjPANck

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Powerflux

Takk, det var interessant å se.....og ikke minst gode nyheter  ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Cookie Monster

Er også gjort flere endringer/oppgraderinger av den store DU opp igjennom tiden. Siste revisjon av den slutter nå på -Q
I følge delekatalogen er det bla. nytt rotor design på de nyere store DU sammenlignet med de eldre også.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

nie

Sikkert jeg som er treg her men jeg ser ikke den store forskjellen på disse v1 og v2. I begge tilfeller ser jeg et lite tannhjul som driver et større tannhjul.

Kan noen forklare med teskje-metoden hvorfor den nye DU evt er mer robust/slitesterk enn den gamle?

HKS

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 11. oktober 2015, klokken 14:41
Er også gjort flere endringer/oppgraderinger av den store DU opp igjennom tiden. Siste revisjon av den slutter nå på -Q
I følge delekatalogen er det bla. nytt rotor design på de nyere store DU sammenlignet med de eldre også.
Fikk ny DU (1. gangs bytte) pga. sirkelsaglyden i min S85 fra 2013 i juli i år. Er P-revisjonen som ble installert.
So far so good! :)
Tesla Model 3 Long Range

mrydningen

Sitat fra: nie på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:34
Sikkert jeg som er treg her men jeg ser ikke den store forskjellen på disse v1 og v2. I begge tilfeller ser jeg et lite tannhjul som driver et større tannhjul.

Kan noen forklare med teskje-metoden hvorfor den nye DU evt er mer robust/slitesterk enn den gamle?
PÅ v2 så er tannhjulet fast på akslingen og en opplagring på yttersiden av tannhjulet.
Ser og ut til at kjølingen av rotoren kanskje går rett gjennom akslingen og ikke inn og ut på samme side som den i v1.
v1 Har splines som går inn i tannhjulet i gearkassen, er vist disse som slites på noen av de eldre DUene
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

Kvark

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 11. oktober 2015, klokken 14:41
Er også gjort flere endringer/oppgraderinger av den store DU opp igjennom tiden. Siste revisjon av den slutter nå på -Q
I følge delekatalogen er det bla. nytt rotor design på de nyere store DU sammenlignet med de eldre også.

Har du tilgang til delekatalogen? Er det noe vi andre kan få også, eller jobber du i Tesla?
S85D

Muffinman

Den er tilgjengelig på nett mot betaling, og er beregnet for tredjepartsverksteder :) Cookie Monster er vel en av de som har brukt mest penger på den av forummedlemmene.

Cookie Monster

Sitat fra: Kvark på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 18:31
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 11. oktober 2015, klokken 14:41
Er også gjort flere endringer/oppgraderinger av den store DU opp igjennom tiden. Siste revisjon av den slutter nå på -Q
I følge delekatalogen er det bla. nytt rotor design på de nyere store DU sammenlignet med de eldre også.

Har du tilgang til delekatalogen? Er det noe vi andre kan få også, eller jobber du i Tesla?

Hadde jeg jobbet hos Tesla hadde jeg nok fått fyken for lenge siden hehe :)

Man kan kjøpe tidsbegrenset tilgang til delekatalogen her
https://service.teslamotors.com
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

nie

Sitat fra: mrydningen på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 18:01
Sitat fra: nie på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:34
Sikkert jeg som er treg her men jeg ser ikke den store forskjellen på disse v1 og v2. I begge tilfeller ser jeg et lite tannhjul som driver et større tannhjul.

Kan noen forklare med teskje-metoden hvorfor den nye DU evt er mer robust/slitesterk enn den gamle?
PÅ v2 så er tannhjulet fast på akslingen og en opplagring på yttersiden av tannhjulet.
Ser og ut til at kjølingen av rotoren kanskje går rett gjennom akslingen og ikke inn og ut på samme side som den i v1.
v1 Har splines som går inn i tannhjulet i gearkassen, er vist disse som slites på noen av de eldre DUene
Takker for forklaring.
Nok et teit spørsmål men hva er en spline?

Muffinman

#12

hoffa

Sitat fra: nie på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 21:03
Sitat fra: mrydningen på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 18:01
Sitat fra: nie på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:34
Sikkert jeg som er treg her men jeg ser ikke den store forskjellen på disse v1 og v2. I begge tilfeller ser jeg et lite tannhjul som driver et større tannhjul.

Kan noen forklare med teskje-metoden hvorfor den nye DU evt er mer robust/slitesterk enn den gamle?
PÅ v2 så er tannhjulet fast på akslingen og en opplagring på yttersiden av tannhjulet.
Ser og ut til at kjølingen av rotoren kanskje går rett gjennom akslingen og ikke inn og ut på samme side som den i v1.
v1 Har splines som går inn i tannhjulet i gearkassen, er vist disse som slites på noen av de eldre DUene
Takker for forklaring.
Nok et teit spørsmål men hva er en spline?
Eksempel: Spline/noting på en aksling...
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA