Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf, Soul og Egolf

Startet av lfc4ever, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:54

« forrige - neste »

lfc4ever

03.03.2016 Oppdatering:
Etter en diger reparasjon til 25 000 dukket opp etter inngåelse av kontrakt på E-golf og lite velvilje hos Møller til å kommer til en ordning. Fikk vi til slutt opphevet kjøpskontrakt gratis, dog ikke uten kamp. Hjalp å vise til en tråd her inne med samme problemstilling.

Plannen var da å avvente Bolt, Iqonic og TM3. Iqonic fikk ikke noe større batteri en Leaf og Soel, samt pris på TM3 og Bolt fort havner 400 000 eller mer.....så har sett litt på biler på bruktmarkedet for å finne en rimeligere løsning.

Til slutt ble det en brukt Renault Zoe:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71546168&ref=favorites&favoriteListId=6723542

og inntil videre vil vi beholde Octavian. Dette ble uansett en rimeligere løsning en E-golfen og innbytte i Octavian.
Kjekt at der hvor vi kommer til å ta litt lengre turer er det mulighet for hurtiglading 43 AC.

Vi har hatt en c-zero nå i snart 4 år og har blitt glad i elbil  :)
I tillegg har vi hatt en Skoda Octavia som vi nå vurderer å bytte ut i en ny elbil. Denne ny bilen må ha plass til alle oss 5 og så må den kunne brukes på ferie om sommeren. I det daglige har faktisk rekkevidden til c-zero vært ok for oss, dog litt lite på vinteren. Så rekkevidde er ikke kritisk for oss, men hadde vært med god rekkevidde. Pris er viktig for oss da vi ikke ønsker å bruke mye penger på bil, så Tesla er uaktuell.

Oppdatering etter prøve kjøring av E-Golf:

Min vurdering etter prøve kjøring av Zoe, Soul, Leaf og E-golf:

Design utvendig: 1 E-golf 2 Zoe, 3 Soul, 4 Leaf

Kvalitetsinntrykk innvendig: 1 Soul(Skinn), 2 E-golf(skinn) 2 Leaf, 4 Zoe

Førerplass: 1 Soul 2 E-Golf 2 Leaf, 4 Zoe

Baksete plass: 1 Soul, 2 E-golf 3 Zoe(-noe lav takhøyde), 4 Leaf: ikke god nok for oss, så her blir Leaf uaktuell for oss, men god komfort for 2.

Value for money: 1 Zoe (rimeligste versjon + vrakpant kampanje), 2 Soul 2 Nissan Leaf 2 E-golf(skinn seter) dyrest med holder seg bedre i pris?

Rekkevidde: 1 Soul, 2 E-golf 2 Zoe(størst forskjell på NEDC rekkevidde og reel rekkevidde?), 2 Leaf. Basert på info på nett(elbilforum, grønnbil)

Bagasje kapasitet: 1 E-golf(kan ha takboks) 2 Soul(kan ha takboks) 2 Leaf(kan ha takboks) 3 Zoe(best bagasjeplass men mangler godkjent takstativ for bruk av takboks, kommer?)

Lading:
1) Soul, mulig med semi hurtig lading hjemme  og hurtig lading på stasjoner
2) Leaf, mulig med semi hurtig lading hjemme men koster ekstra, hurtig lading på stasjoner
2) E-golf, hurtiglading
4) Zoe, mulig hurtig lading hjemme, stort minus kun semi hurtig lading ute og dyrt med ladekabel som kan lade i vanlig stikkontakt.

Veldig jevnt mellom Soul(exlusive) og E-golf(skinn seter)..... ! Pris E-golf trekker ned mens Souls utvendig design og bagasjekapasitet trekker ned. Kvalitets inntrykk innvendig er fordel Soul

Zoe har et enklere interiør en Soul, E-golf og Leaf, men fin design utvendig og god plass i forhold til størrelsen. God nok plass for vår familie på 5. Den er også den billigste av de 3. Minus for dyr kabel(15000) for lading i vanlig stikkontakt og ikke mulighet for hurtig lading på tur. Edit: Ingen feedback fra selger av Zoe på et endelig tilbud så da ut gikk denne.
Som bil nr 2 kan Zoe være et meget godt valg, men manglende hurtiglading gjør at den fungerer dårlig som bil nr 1.

Leaf gir en godt kvalitetsinntrykk men har får dårlig plass i baksete og for min del liker jeg ikke designet.

Prøvde å selge Octavian på finn uten hell. Prøvd E-golf i ettertid.

Tok kontakt med Volkswagen for å se om de kunne komme med et tilbud på innbytte ved kjøp av E-golf. Første anslått verdi på innbytte var positivt, venter i spenning på endelig taksering i dag......



2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

elbil-1

kjøp den bilen som dere vil trives med i det daglige, selv om dere må spare opp noen flere midler..


Carl Anton Stenling

Kanskje smart å tenke på totalkostnad for eieperioden i tillegg til kjøpspris/innbytte?

Zoe har også noen bruksmessige utfordringer rundt strømnett som det er viktig at du er fullstendig inneforstått med før et eventuelt kjøp.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

lfc4ever

#3

Jepp er klar over begrensningen som ligger i Zoe i forhold til strømnett. Dog har jeg 400V hjemme så det skulle gå greit og semi hurtig lading på tur er kun et minus i forhold til ferie tur og da har vi litt ekstra tid...i forhold til nødlading/besøk så løser den planlagte zaptec laderen dette dog med en ganske kostbar pris...men ikke sikkert vi i praksis har behov for denne. Fordelen til Zoe er at du kan kjøpe billig versjonen og evt investere senere i hurtiglading hjemme eller behov for lading i stikkkontakt. 

Men pr nå heller jeg mot en Soul selv om vi må utsette kjøp noe da totalt sette jeg ser denne som det beste kjøpet.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Trond.m

#4
Etter å ha testet flere elbiler er det mitt klare inntrykk at Zoe har den mest oppskrytte rekkevidden. Les min erfaring fra en tur på 128 km. Det frister ikke til gjentakelse. Det er flere andre innlegg i samme tråden hvor det uttykkes skullelse over rekkevidden selv under gunstige forhold.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24132.msg409522.html#msg409522

Det er vel liten tvil om at Nye Leaf har lengst rekkevidde. EPA standarden som gir langt mer reell rekkevidde enn NEDC gir nye Leaf 30kw 107 miles, mot Soul 93 miles.

lfc4ever

#5
Ja leste innlegget ditt og andres. Derfor satte jeg et spørmål tegn rundt oppgitt NEDC rekkevidde og praktisk på Zoe, dog tror jeg forsatt at Zoe har noe bedre rekkevidde enn "gamle" leaf, dog ikke så mye(2-3 mil). Det at nye leaf har litt større rekkevidde en Soul stemmer vel med også NEDC rekkevidde 210 vs 250. Men kjekt å se at det er bedre måle metoder for rekkevidde en NEDC. Har vel inntrykk at Renault har brukt kriteriene for NEDC for å skryte på seg litt ekstra rekkevidde teoretisk kontra faktisk reel rekkevidde. 
Dessverre har nye leaf forsatt får lite plass i baksete for oss samt at prisen blir vel noe høyere en Soul.
Dersom  baksete plass ikke er så viktig føler jeg at det er mer smak og behag om hva som er det beste kjøpet mellom Leaf og Soul. Leaf er den mest gjennomprøvde bilen og kan styre oppvarming via app, mens Soul er noe større bil og er noe rimeligere. Du sitter også noe høyre i Soul, mer SUV følelse. Design er også ganske ulik. Ellers virker kvaliteten ganske god også på Soul dersom en leser forum sidene for denne bilen.
Så nye leaf vs Soul er vel mer snakk om smak og behag.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Kim Morten

Hva kommer en Soul på i disse dager? Jeg leste et sted på forumet at det var rundt 255k..

Du avskrev eGolfen pga pris, vi har bare betalt 9 tusen mer enn det, altså 264k. Jeg vil ikke si det er så mye mer, hvis golfen er aktuell for dere..   ::)
Sort E-Golf
Oslo

OlavEmil

Sitat fra: lfc4ever på lørdag 10. oktober 2015, klokken 21:29
Soul er noe større bil

Faktisk er Leafen større enn Soulen. Men medan Leaf kjennest liten og trang, kjennest Soulen ut som ein stor bil, evt ein liten SUV, som du skriv. Dette på grunn av mykje meir plassvennleg design. Minuset får vi igjen i mindre bagasjerom og større luftmotstand i forhold til Leaf.

No er jo uansett Leaf uaktuell for dykk. Valet mellom Zoe og Soul var VELDIG lett for vår del, då verken eg eller kona kunne fordra Zoen (kjentest som ein billigbil frå byrjinga av 90-talet), medan vi begge fann oss veldig godt til rette i Soulen. Soulen er nok òg som du har oppdaga ein enklare bil å ha med å gjere i det daglege.

Når det er sagt, er det jo mange som er godt nøgde med Zoe òg, så om du må gå for den pga pris / økonomi, er det sikkert til å leve med :) .

Ang innbytte av gamlebilen, er det vel ålment kjend at innbytte aldri er god butikk. Har du prøvd å leggje bilen ut på Finn og sjå om det er noko interesse?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Sele

At det er kommet et bredere utvalg i elbiler synes jeg er bra. At noen velger det ene framfor det andre er og noe jeg er for det er sånn det skal være. Alle elbilene i denne klassen er utmerkede biler. At trådstarter trolig velger seg en Soul kan jeg ikke argumentere i mot,synes faktisk det er bra.

At man velger og sammenligne en Zoe med et billig fossil fra 90 tallet må bygge på uvitenhet,for så dårlig er ærlig talt ikke en 2015 Renault Zoe.

tutti

Sitat fra: Kim Morten på lørdag 10. oktober 2015, klokken 22:54
Hva kommer en Soul på i disse dager? Jeg leste et sted på forumet at det var rundt 255k..

Du avskrev eGolfen pga pris, vi har bare betalt 9 tusen mer enn det, altså 264k. Jeg vil ikke si det er så mye mer, hvis golfen er aktuell for dere..   ::)
Ikke nok med det, men sist jeg sjekket ga Møller meg 70 000 mer i innbytte på min ex-Octavia når jeg hentet inn pris på egolf vs Soul. Med raskere levering så ble det egolf for min del.

PokerFjes

#10
Sitat fra: lfc4ever på lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:54
Vi har hatt en c-zero nå i snart 4 år og har blitt glad i elbil  :)
I tillegg har vi hatt en Skoda Octavia som vi nå vurderer å bytte ut i en ny elbil. Denne ny bilen må ha plass til alle oss 5 og så må den kunne brukes på ferie om sommeren. I det daglige har faktisk rekkevidden til c-zero vært ok for oss, dog litt lite på vinteren. Så rekkevidde er ikke kritisk for oss, men som elbil kjører flest er det veldig kjekt med god rekkevidde. Pris er viktig for oss da vi ikke ønsker å bruke mye penger på bil, så Tesla var uaktuell. E-golf er også funnet for dyr.
Hva ser dere for dere at dere skal bruke på bilen? Både Leaf og Soul ligger på ca. samme pris som e-Golf (jeg betalte 275k for min nye 2016-modell i Juli), så jeg skjønner ikke helt at du utelukker denne meget romslige og komfortable bilen ;).

Sitat
Bagasje kapasitet: 1 Soul(kan ha takboks) 2 Leaf(kan ha takboks) 3 Zoe(best bagasjeplass men mangler godkjent takstativ, kommer?)
Denne skjønte jeg ikke helt ;). Soul har elendig bagasjekapasitet. Er det bagasjeplass med nedlagte seter som er viktigst eller er det maks volum med baksetene oppe som gjelder?
Soul har 281 / 891 liter, Leaf har 370 / 680 liter og Zoe har 338/1225 liter. Til sammenligning har e-Golf 341/1.231 liter ;)

SitatSå valget står da mellom Zoe og Soul for vår del. Rent økonomisk er beste valget Zoe(kan ta innbytte i vår Octavia + vrakpant), mens Soul var den bilen som hadde best kvalitet og ok pris i forhold til kvalitet.

Vi får se hva innbytte pris vi får for Octavian. Dersom vi får en god innbyttepris blir det nok Zoe ellers får vi starte å spare opp til en Soul.
Hva ligger Zoe på? Jeg ser at nye 2014-modeller ligger på ca 230k? Hvis pris og romslighet er viktige momenter ville jeg sagt at Zoe er et lite hakk foran.

Jeg vet ikke om du bryr deg noe om ytelser, men for meg er 88hk i Zoe litt i svakeste laget. Zoe blir som å kjøre Golfen i eco-modus :)


Zoe Leaf Soul e-Golf
Vekt 1.428kg 1474kg 1505kg 1510kg
Hk 88Hk 107Hk 111hk 115Hk
Nm 220Nm 254Nm 285Nm 270Nm
Aero 0.550 0.600 0.660 0.600
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

lfc4ever

Takk for god innspill :)
Dersom dårlig innbytte pris blir det å legge ut Octavia på finn. Når det gjelder pris på Zoe vil den ligger på ca 195 00 kontra en bedre spekket Soul på 265 000. Så her er det en vesentlig prisforskjell men og en vesentlig kvalitetsforskjell.
Når det gjelder E-golf hadde selger av Soul fått oppgitt av en volkswagen selger at en tilsvarende spekket e-golf ville havne på rundt 300 000. Når det er sagt er det jo strengt tatt ikke alt ekstra utstyr som en kanskje trenger. Dog har E-golf også en kortere rekkevidde en Soul.
For min del er mine erfaringer med volkswagen gjennom en eldre golf stasjonsvogn og min nåværende Octavia(2009) ikke særlig bra i forhold til kvalitet da verksteds utgiftene på disse har vært langt høyere enn jeg hadde forventet. Så dette trekker også ned i forhold til E-golf for min del.

Noe jeg ikke fant ut av prislisten på E-golf, er vinterhjul inkludert i standard pris?

Dersom det ikke blir kjøp av Zoe blir kjøpt av ny bil utsatt, sa da blir det nok prøvekjøring av E-golf også. Design og Norges mest kjøpte modell vil nok gjøre at avskrivningen på denne bilen muligens blir bedre en for Soul og Zoe.

Når det gjelder bagasje plass er det viktigste for oss at vi kan ha takboks på taket. Da kun bagasjeplass i alle disse bilene nok blir for liten dersom en skal på tur, men alle fungerer i det daglige.
Zoe har en ok bagasjeplass men dersom en skal ha tak stativ må en kjøpe et som ikke er "godkjent" av Renault. Så dette sammen med ikke mulig for hurtiglading på tur er det som trekker mest ned. I forhold til generell kvalitet til Zoe, er den ok dersom en ser på prisen. Men skulle gjerne også sett at det kunne vært ekstra utstyr med bedre seter i Zoe og skinn interiør som er veldig greit å ha med 3 unger i bilen.

Jeg har jo en c-zero som har et veldig enkelt interiør dog fungerer dette også i det daglige og denne brukes som nr 1 bil, selv om Octavia har bedre seter og et høyrere kvalitet på interiører(skal ikke så mye til ;))
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

OlavEmil

Sitat fra: Sele på søndag 11. oktober 2015, klokken 00:01
At man velger og sammenligne en Zoe med et billig fossil fra 90 tallet må bygge på uvitenhet,for så dårlig er ærlig talt ikke en 2015 Renault Zoe.

For all del, ut frå det eg har lese og undersøkt om Zoe (det var jo ein aktuell bil for oss òg før prøvekøyringa) er det ein god bil, og sjølvsagt langt betre enn t.d. ein Clio frå 1993. Men den kjensla vi fekk då vi satte oss inn i bilen var veldig gamaldags, mtp dasjbord, knappar, elektroniske (eller mekaniske) løysingar og så vidare.

Har sett mange som meiner at Soulen kjennest som ein billigbil innvendig (plastic fantastic). Sjølv synst vi denne var både moderne og kjentest eksklusiv, så det er jo veldig subjektivt. Difor skriv eg òg at TS sikkert vil bli nøgd med ein Zoe òg.


Pokerfjes: Soul kan leverast med takbøyle og takboks, som TS skriv. Verken Zoe eller Golf har vel nok bagasjeplass til ein familie på 5 på ferie utan takboks heller.

lfc4ever: Om prisen er viktig, og rekkjevidda til c-zero nesten har vore god nok om vinteren, kan du heilt sikkert klare deg fint med Soul Classic. Det einaste varmepumpa er god for, er å tyne eit par kilometer ekstra rekkjevidde dei dagane du må køyre varmeapparatet kontinuerleg. Bilen blir like varm med eller utan varmepumpe. Dermed kostar Soul 30 000,- mindre, og er kanskje meir spiseleg i konkurranse med Zoe?

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

OlavEmil

Sitat fra: lfc4ever på søndag 11. oktober 2015, klokken 10:05
Når det gjelder E-golf hadde selger av Soul fått oppgitt av en volkswagen selger at en tilsvarende spekket e-golf ville havne på rundt 300 000.

Som du sikkert allereie veit, kan du neppe ta ein Kiaseljar sitt ord på kva ein konkurrent vil koste, akkurat som du ikkje kan ta ein VW-seljar sitt ord på kva ein fullspekka Zoe kostar ;) .


Sitat fra: lfc4ever på søndag 11. oktober 2015, klokken 10:05For min del er mine erfaringer med volkswagen gjennom en eldre golf stasjonsvogn og min nåværende Octavia(2009) ikke særlig bra i forhold til kvalitet da verksteds utgiftene på disse har vært langt høyere enn jeg hadde forventet.

No er forhåpentlegvis verkstadsutgiftene på alle elbilar noko heilt anna enn på eksosbilane vi alle har hatt før. Det som derimot gjorde VW heilt uaktuelt for oss, var serviceinnstillinga til Møllergruppen, som vi har vore så uheldige å måtte ha med å gjere ved fleire høve tidlegare. Eg har høyrd vandrerhistorier om folk som faktisk har vore nøgde med servicen hos sine VW-verkstader (sjølv om mange av dei eg kjenner som har / har hatt Møllerbilar er særs lite nøgde), så om du har eit godt forhold til merkeverkstaden din, kan sikkert Golf vere eit godt alternativ, om du får eit godt tilbod.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Sitat fra: lfc4ever på lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:54
...så må den kunne brukes på ferie om sommeren.

Dette alene ville for meg vært grunn nok til å velge Kia fremfor Zoe. Ble missunelig på KIA-eieren som sto å ladet ved siden av meg når jeg så hvor fort den spiste strøm i forhold til min LEAF når batteriprosenten hadde passert 70. Jeg kan ikke si "jeg skulle ønske jeg hadde kjøpt KIA", for den fantes ikke når jeg kjøpte min LEAF, men hadde jeg skulle valgt mellom det som var ute i dag, ville jeg nok ikke ha hatt LEAF. En Zoe på langtur vil gi enda lengre ladestopp, noe som gjør den langt mer begrenset på ferieturer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA