Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til app for å holde styr på vedlikehold og rekkevidde?

Startet av cmeeren, fredag 09. oktober 2015, klokken 23:53

« forrige - neste »

cmeeren

Har nettopp overtatt min første elbil, en Think 2001. Ønsker å ta godt vare på denne. I den anledning ønsker jeg to ting:

1. En app for å holde styr på vedlikehold (f.eks. fylle batterivann etter x km/x måneder, osv.)
2. En app for å holde styr på rekkevidde

Det finnes gode apper der ute, f.eks. aCar, som sågar lar deg legge inn egne vedlikeholdskategorier og få påminnelser ut fra både odometer og tidsintervall. Dessverre er veldig få apper (aCar inkludert) tilrettelagt for elbil. Jeg kan fint bytte ut aller forekomster av "L" med "Ah" i hodet mitt (eller blir det mer riktig med kWh?), men lurer på om det finnes bedre apper der ute, eller andre gode løsninger.

Det må for øvrig ikke være en app.

PS: Har robometer, så jeg ser hvor mange Ah som er brukt siden forrige lading.
Bergen. Think 2001. Kjørt siden oktober 2015.

Kim Morten

Til nummer en bruker jeg Car Manager til iOS. Der kan du legge inn forbruk i kW osv.
Sort E-Golf
Oslo

cra

HVis det ikke nødvendigvis må være en app kan kanskje et regneark være tingen? Men straks litt mer mikk å legge inn data, og ikke alltid gjort i en fei.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cmeeren

Bergen. Think 2001. Kjørt siden oktober 2015.

cmeeren

Da er spørsmålet: Hvordan regne ut rekkevidde på fornuftig måte når det eneste man har å gå på, er odometer og amperemeter (fra Robometeret)? Vi kjører den nemlig sjelden helt tom før lading, og da må vi jo korrelere antall kjørte km og antall brukte Ah.

Hvis forholdet mellom Ah og km er 1:1 og vi vet at vi ikke bør trekke mer enn 75 Ah før lading, så gir det en rekkevidde på 75 km. Problemet er å vite forholdet mellom Ah og km. Endrer dette seg når batteriet tømmes? Vet ikke hvordan dette funker i praksis med NiCd-batterier som på Think. Hvis det ikke endrer seg, så er det jo ikke noe problem å beregne det etter hver kjøretur om man vil. Men hvis det endrer seg, så er kanskje eneste mulighet å tømme batteriet helt og se hvor langt man kom. Hvordan funker det?
Bergen. Think 2001. Kjørt siden oktober 2015.

Elmo

Sitat fra: cmeeren på torsdag 15. oktober 2015, klokken 14:16
Problemet er å vite forholdet mellom Ah og km. Endrer dette seg når batteriet tømmes? Vet ikke hvordan dette funker i praksis med NiCd-batterier som på Think.

Ah vs km endrer seg MYE når NiCd batterier tømmes.
PSA sin computer klarer ikke å kompensere for det problemet så de øverste 50% gir nesten dobbelt så lang kjørelengde som de nederste 50%. 
Men om Think klarer det bedre vet jeg ikke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cmeeren

Finnes det da noen måte jeg kan beregne rekkevidde på fra en delvis tømming av batteriet, eller må jeg tømme det helt og se hvor langt jeg kom?
Bergen. Think 2001. Kjørt siden oktober 2015.

Elmo

Du må nok tømme helt dessverre.
Men da er problemet at Think Classic egentlig tillater at batteriene tømmes mere enn de egentlig tåler :(  Så hvis du ikke har enten Robometer eller EV Monitor er det litt risikosport å tømme helt ned.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cmeeren

Har robometer. Har forstått det slik at jeg bør holde meg over -75 Ah, stemmer det?
Bergen. Think 2001. Kjørt siden oktober 2015.

Elmo

Har du Robometer så får du alarm hvis det er fare på færde.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cmeeren

Ja jeg har aldri egentlig skjønt i praksis hva det er alarmen beskytter mot. Reversering av celler - kommer det kun av å tømme batteriet for mye? Er det noen klar grense for hvor langt kan man kjøre dersom man får pulserende alarm (den første alarmen)?
Bergen. Think 2001. Kjørt siden oktober 2015.

Elmo

Robometer-alarmen melder ifra at (minst) ett batteri mister spenning raskere enn de øvrige. Vanligvis skjer det ved at en celle (av 5) i ett batteri kolapser/reverserer. Det kan godt skje på over 90% men skjer vanligvis ved lavere enn 40%.
I utgangspunktet skal du ikke kjøre i det heletatt med alarm, men den pulserende (bipp bipp bipp) alarmen forsvinner ofte bare ved å minske pådraget.
Med alarm kan det teoretisk gå fint enn lang stund, men det kan like gjerne smelle umiddlbart med fatale følger. Det avhenger av flere ting hvor den viktigste kanskje er hvor lavt vannivået i batteriene er (dvs. hvor lenge det er siden vannservice).
Med konstant alarm er det mere fare på færde enn med pulserende alarm.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA