Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på ferger

Startet av Elektra, fredag 09. oktober 2015, klokken 10:12

« forrige - neste »

OlavEmil

Som det står i artikkelen, som erikf så fint la ut for oss som ikkje har BT-abonnement, og som fleire har påpeika i dei mange trådane om dette emnet, er det ikkje snakk om straum som ferja skal produsere sjølv. I det tilfellet ville det neppe vore aktuelt med særleg hurtig lading. Det er snakk om å montere separat batteribank på ferja, som ladar fullt over natta og klattladar kvar gong ferja er til kai, på same måte som framdriftsbatteriet i Ampere. Det er dermed snakk om heilt vanleg nettstraum, akkurat som om ein ladar på Fortum, Arctic Road eller heime.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kos

Om det er et miljø hensyn, så er det best at ferga bruker strømmen til egen framdrift - dette er bare tull.
Hvorfor drage rundt med en masse batteri og strøm og så ikke nytte den til noe miljø riktig - egen fremdrift som Ampera - dette er ikke til å bli klok av - energi - miljø sløsing som kun ødelegger miljøet. Og om det fergen var diesel eller gass / elektrisk så kan alle ferger bli hybrider. da er lading på fergen rett og slett tull.

PS de fleste moderne skip i dag har diesel elektrisk framdrift og da er det tull å lade bilene med batteriet om bord. 

Elbil fundamentalist

#17
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:50
Som det står i artikkelen, som erikf så fint la ut for oss som ikkje har BT-abonnement, og som fleire har påpeika i dei mange trådane om dette emnet, er det ikkje snakk om straum som ferja skal produsere sjølv. I det tilfellet ville det neppe vore aktuelt med særleg hurtig lading. Det er snakk om å montere separat batteribank på ferja, som ladar fullt over natta og klattladar kvar gong ferja er til kai, på same måte som framdriftsbatteriet i Ampere. Det er dermed snakk om heilt vanleg nettstraum, akkurat som om ein ladar på Fortum, Arctic Road eller heime.
Ytterligere forbedring er at batteriet kan byttes, f.eks enkelt med en gaffeltruck. Så kommer ett par tonn batterier på kaia til lading mens fergen gjør en rundtur. Da kan batteristyringssystemet fordele strømmen på forbruk på fergen til alt om bord samt lading av elbiler samt tilkobling til kjøleaggregatene på trailere (som allerede er på plass). Da kan fergeselskapene spare mye drivstoff som mulig og dersom disse anleggene sponses 100% av staten, kan disse besparelsene kan være kompensasjonen for tapte inntekter på gratis elbiler.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kos

Det er ikke særlig smart å draske enn hel del batterier om bord i en båt og ikke bruke denne kraften til å drive fergen fremover - i prinsippet lar man da fergen gå unødvendig på diesel noe som ikke rettferdig gjør ladingen av en elbil på en DIESEL FERGE.

Olee

Det beste blir dermed elektrisk ferge, med plenty batteri som elbilene også kan lade fra, pluss lading i begge ender! :) Det er jo bare å installere stort nok energilager  8)

Noen som btw vet hva prisen på en slik "batteri-batteri" hurtiglader ville blitt? Blir vel billigere når du slipper omformeren osv? :)

Elbil fundamentalist

#20
Sitat fra: kos på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 19:24
Det er ikke særlig smart å draske enn hel del batterier om bord i en båt og ikke bruke denne kraften til å drive fergen fremover - i prinsippet lar man da fergen gå unødvendig på diesel noe som ikke rettferdig gjør ladingen av en elbil på en DIESEL FERGE.
Helt enig her selvsagt. Glemte å si at dette var tiltenkt retrofit oppgradering av eksisterende ferger eller ferger som har for lange ruter til å kunne gå på batteri. Kan det være for dyrt å koble inn elkraft på gear og utveksling? Dette er ikke jeg ekspert på, men alle ferger har ihvertfall elektrisk opplegg som kan avlaste dieselmotoren. Kom i tillegg til å tenke på at det ihht  Bjart Holtsmark egentlig er brunkullkraftverk i Polen vi avlaster med å bruke diesel til lading he-he  8) ::)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kos

Det er i dag crus båter som går på elektrisk og som er diesel elektrisk, men i tillegg har batterier - npe som gjør at når de kommer til store byer kan gå over på elektrisk drift fra batterier og ikke minst lade batteriene under land. Så er det slik at et fartøy har uansett en max last og en tilgjengelig last som ikke er smart å bruke til å lade biler -- spesielt ikke når man kjenner vekten av batteriene. Blir vel bare redusert last ( biler) og til samme diesel drift. samtidig er det ikke slik at man lager gratis strøm av dieselmotorer - det betyr også forbruk av diesel som står i stil til produksjonen - det finnes tg generatorer som lager strøm av eksosen - men da snakker vi store båter og også de kan bruke denne strømmen til fremdrift.

cra

Lading av elbiler på ferger har vel aldri vært lansert som noe som skla være ekstra miljøvennlig (der vil jo være et visst tap selv om fergen lades fra vannkraft), men som et "tiltak" som kan spare elbilisten for unødvendig ventetid på en ladestasjon, siden bilen uansett må stå stille under overfarten.

At det miljømessig har negativ innvirkning er det ingen tvil om.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på onsdag 14. oktober 2015, klokken 08:59
At det miljømessig har negativ innvirkning er det ingen tvil om.

Det er isolert sett korrekt. Men dersom dette kan gjøre det enklere for folk å gå over til elbil f.eks. i distrikter/på kjøreruter med mange ferger - mindre dødtid for å vente på lading når man er på tur - så vil det vel totalt sett fortsatt være mer positivt enn negativt vil jeg tro.

Lading i fergekøen er jo nevnt som en enklere løsning, men det forutsetter jo at man må vente lenge nok på fergen til at det gjør en forskjell i praksis. Men på fergen så har man en tid der man garantert ikke får kjørt uansett....
Model S 85D

cra

Lading mens man venter på fergen er ikke uproblematisk. Jeg ser for meg en del mindre hyggelige konfrontasjoner med diskusjon om hvorvidt elbilen som stod der borte hadde en plass i køa eller ikke. Evt. syting om hvorfor vi som er "sponset i huet og rævva" i tillegg skal ha forkjørsrett ombord i fergene e.l.

Men ja, om det kan gjøre pillen lettere å svelge så mener jeg det er positivt med mulighet til å lade på ferge. Å bytte ut eksosbilen med elektrisk vil nok veie opp mange ganger for tapet/merforbruket for ferga nårdet gjelder utslipp. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kos

Dette kommer aldri til å se dagens lys - om så i svært liten målestokk - hvorfor - det tar tid å bygge om fergene til lading  av elbiler - det er ingen rask løsning. Det må komme med nye konsesjoner og krav til nye ferger. Lenge før dette er aktuelt håper jeg at elbilene klarer 30 mil kjøring og da er lade her og lade der tankegangen for lengst vekke, og man har biler som stort sett klarer å kjøre mellom to destinasjoner på 50 - 60 mil uten å lade mer enn en gang. samtidig så har man fått hurtigladere på 100 - 150 kw.

Jeg tror dette er et ønske med dagens kortrekke biler som forsvinner med lengre rekkevidde. samtidig er det helt hull i hodet å bygge diesel ferger i fremtiden når vi kan ha elektriske og hybrid ferger - men da trenger fergen strømmen selv. - noe som sett fra miljø hensyn og økonomi og teknisk langt bedre samfunnsløsning.

Det er slik at nå begynner jeg å bli irritert på by - elektriske pendlerbiler som skal på langtur og hele samfunnet skal tilpasse seg dette tullet. Må være bedre å få større batterier i bilene, da trenger vi færre men større ladestasjoner - og vi slipper dette gnaget om stadig flere ladepunkter på hvert et hushjørne og parkeringsplass som det offentlige skal dekke.

Den enkelte får sørge for at han har parkeringsplass og eget ladepunkt - han får selv koste det.

Det er ingel menneskerett å ha bil - heller ikke parkeringsplass. det er noe den enkelte får selv betale for - slik vi gjør det i parkeringshus , koste egen garasje, egen strøm , og betale parkeringsgebyrer.

Hvorfor er det slik at noen tror at dette skal jeg ha gratis ? Og hvor lenge tror dere at insentivene står før de faller.

Nei det eneste som kan stå igjen er strømprisen , og den kan ikke dagens hurtiglade stasjoner konkurrere med kontakten hjemme eller tesla sin SC. Begge løsninger betalt av bileier uten en krone fra staten.

Så er det de som ønsker at man skal få nye forbruksmålere - for da lønner det seg ikke lenger å lade hjemme med semihurtig - til de gledesdreperne så finnes det løsninger som gjør at det ikke skjer, og det er ikke de med hurtiglader det kommer til å gå utover - for de har råd til løsninger som faktisk eliminerer det problemet.

Av samme grunn kommer ikke det forslaget til å se dagens lys. Bare tenk hvorfor - og tenk litt stort da så slipper jeg å forklare hvorfor også.






Amoss

Sitat fra: cra på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:29
Lading mens man venter på fergen er ikke uproblematisk.

Når jeg nevnte "enklere" mente jeg tilgangen på strøm da man kan bruke normal "land-strøm" uten å lade på dieselmotoren og/eller batteripakker på båten. Ser lett de mer praktiske problemene med dette ja :p


Sitat fra: kos på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:54
Jeg tror dette er et ønske med dagens kortrekke biler som forsvinner med lengre rekkevidde.

Tror nok vi kommer til å ha kortrekkeviddebilene blant oss i mange år fremover. For noen - som normalt ikke har så lange kjøreturene i hverdagen - kan det både nå og i mange år fremover være ett gunstig alternativ med en bitte-liten bybil med lite plass til batterier. Blir litt dumt om de som normalt kunne greid seg med dette skulle bli nødt til å kjøpe en større/dyrere bil "i tilfelle" man noen ganger kan komme til å ha behov for å kjøre litt lengre. Men at de fleste elbilene etterhvert vil komme til å ha bedre rekkevidde enn i dag er vi nok enige om :)


Sitat fra: kos på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:54
Den enkelte får sørge for at han har parkeringsplass og eget ladepunkt - han får selv koste det.

I utgangspunktet enig. Så fremt det overhode er mulig så bør man selv sikre seg en plass å lade på i det daglige. Men ikke alle har denne muligheten, f.eks. beboere i eldre blokker i byene. Og nettopp i byene er det viktig å få byttet ut fossilene med elektrisk fremdrift. Greit nok at det ikke er en menneskerett å ha hverken bil eller ladeplass, men det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å få flest mulig over på elbiler istedet for fossilbiler, og det er en fellesskaps interesse at man ødelegger klimaet minst mulig. Så jeg finner det helt på sin plass at det offentlige finansierer offentlige lade-plasser. Men - om man ser forbi dagens "oppstartsfase" for elbilene - så har du helt rett i at man ikke bør forvente at det offentlige betaler strømmen. Akkurat som man har betaling for parkering (for fossilbiler) i dag, så får man nok parkometer som skal ha betaling for lade-plasser med strøm. Forhåpentligvis billigere enn en del av dagens hurtiglade-tilbud :p

På samme måte på fergene - det er helt på sin plass om man betaler noen tiere (ekstra) for å få lading under overfarten, dersom det blir ett tilbud - enten fergen som i dag er gratis eller ei.

... men med det sagt, godt mulig du har rett i at dette ikke kommer til å komme. Men det er en interessant tanke, og en teknisk mulighet som i alle fall jeg synes at det er verd å vurdere i det minste litt seriøst.
Model S 85D

kos

#27
Jeg bor på Vestlandet og kjører ferger - samtidig så er det slik at man får litt kunnskap om ferger drift. Det å bytte ut en ferge er ikke noen enkel og billig sak. Fergene driftes i dag på anbudsrunder og bygging av ferger er kostbare. Vi snakker om flere 100 millioner og så skal man også lage lademulighete om bord for elbiler. regningen blir på dette prosjektet om det skulle vært gjennomført på flere milliarder og jeg tror at de kronene får vi ut mer av enn over fjorden på en ferge.

ja vi kan alle ønske oss noe pent til jul - men der er ikke nissen som kommer med gavene. Noen må betale gildet og det blir garantert brukerne og i dette tilfelle elbilene. Og for å si det enkelt - den prisen på lading om bord i fergen har jeg ikke lyst på. Og jeg tror heller ingen andre vil ha den regningen.

Så jeg er redd for at fergene ikke får lading om bord før elbilene kjører i snitt 50 mil og da er det nok ingen som ønsker å betale dobbelt opp for en lading over fjorden.

Elbil fundamentalist

#28
Sitat fra: kos på onsdag 14. oktober 2015, klokken 22:08
Jeg bor på Vestlandet og kjører ferger - samtidig så er det slik at man får litt kunnskap om ferger drift. Det å bytte ut en ferge er ikke noen enkel og billig sak. Fergene driftes i dag på anbudsrunder og bygging av ferger er kostbare. Vi snakker om flere 100 millioner og så skal man også lage lademulighete om bord for elbiler. regningen blir på dette prosjektet om det skulle vært gjennomført på flere milliarder og jeg tror at de kronene får vi ut mer av enn over fjorden på en ferge.

ja vi kan alle ønske oss noe pent til jul - men der er ikke nissen som kommer med gavene. Noen må betale gildet og det blir garantert brukerne og i dette tilfelle elbilene. Og for å si det enkelt - den prisen på lading om bord i fergen har jeg ikke lyst på. Og jeg tror heller ingen andre vil ha den regningen.

Så jeg er redd for at fergene ikke får lading om bord før elbilene kjører i snitt 50 mil og da er det nok ingen som ønsker å betale dobbelt opp for en lading over fjorden.
Tesla Powerwall! Powerwall er løsningen!! 240kwt lades ved hver landgang. Tilgjengelig til å ettermonteres på alle eksisterende ferger "i dag". Sparer ca 600?,- i drivstoff ved hver lading som alternativt blir sløst på å generere elektrisitet om bord. Strømmen brukes til alt elforbruk om bord i fergen. Da kan man i kafeen på fergen selge miljøvennlige vafler/sveler stekt på vannkraft istedenfor stekt i diesel. Bruker man en Tesla driveunit som dynamo og startmotor til hovedmaskinen vil man t.o.m. kunne bruke elektrisitet fra powerwall som hjelpemotor til fremdrift også for å sikre at batteriets kapasitet og tilgjengelig elkraft brukes opp mellom hver mulige lading. Her kan man raskt komme opp med en pilotinstallasjon. Tenk dere "Tesla inside" logo på siden av ferga. Trenger vel 386 kw lader til å begynne med. Kan oppgraderes til 486 he-he  ;D

Om det kommer en elbil kan den lade mot f.eks kr 100,- Da er det ett flott tilbud og en "attåt" inntekt for fergeselkapet, og ikke lenger hovedårsaken for installasjonen.

Supecharger / chademolader etc. på fergeleia for elbiler som venter, og når ferga kommer bruker den selvsagt superladeren(e), da elbilene uansett skal, om bord. Vinn-vinn-vinn. Ikke tenk så stort på det, men tenk enkelt! file:///C:/Users/Bruker/Downloads/1-DNV-lonnsom-skipsfart-uten-utslipp-zero13.pdf
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kos

Joda - det ser ut unektelig bra ut men dette er ikke gjennomførbart i praksis - har du litt kjennskap til fartøy og drift av de ?


Bare å få det installert godkjent fra sjøfart ville antagelig tatt år og kostet flesk - men fortsatt vil det kun være drevet av diesel og virkningsgraden for dette prosjektet er helt borti hamp og staur. Hvor skal du plassere dynamoen ? hovedmotoren - har du litt forståelse hva en hjelpemotor er ?  - har du litt anelse om hvordan strøm produseres om bord i en båt - tror du at man har mannskap til å koble disse ledningene som skal til for å lade batterier om bord og til bilene - hvor mange biler skal du lade om bord 1, 2 - 10 ?.   Nei - du har ingen peiling på drift av en ferge. Dette er en båt - og det er ingen flytende ladestasjon som står klar for smarte ideer.

Bare tanken på å lade bilene på fossil drivstoff med svært lav virkningsgrad og så inn på batterier til en bil virker for meg helt tullete og om det skal bli framtiden kan vi like godt bytte tilbake til en diesel bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA