Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økonomisk Kia Soul-kjøring for nybegynnere

Startet av frost, torsdag 08. oktober 2015, klokken 18:54

« forrige - neste »

frost

Hei, jeg skal hente min Kia Soul om en uke (hurra!), men jeg har en lang kjøretur hjem...

Kan dere erfarne Kia Soul-kjørere gi meg et krasj-kurs i økonomisk kjøring, sånn at jeg kommer lengst mulig? Jeg må uansett hurtiglade flere ganger undervegs. Er det noe spesielt jeg bør vite om hurtiglading? (skal bruke Grønn Kontakt sin hurtiglader)

Takk for svar :)

Svein Evensen


frost

#2
Takk :)
Skal kjøre Harestua - Voss, regner med at jeg bør hurtiglade på Gol og i Eidfjord?

elbil-1

Dette er vel dekket noen ganger i tråder om "oslo-bergen", men gjentar noe her:

Flere ganger - og for å spare deg fo å gjette på ladestasjonskartet:

Du kan enten kjøre via åmot/odda. Eller geilo/eidfjord (er vel denne siste som er lettest når du kommer fra harestua)

Om geilo:
Hønefoss, sokna, nesbyen, gol (gratislader på gol auto), ål, geilo, eidfjord - nb! Laangt strekk -fyll 90%
- voss. Dale. Bergen

Du må ha ladekort fra fortum og grønn kontakt + app fra bkk for å lade hele veien.

OlavEmil

Einig med sistemann i at det er betre å lade på Geilo enn i Eidfjord når målet er Voss. Det greiaste er gjerne å køyre til Gol og ta første lading der. Då treng du ikkje meir enn 30%, evt 40% for å ha god buffer, når du køyrer frå Gol, og treng berre ein mikrostopp der. På Geilo kan du fylle opp til 83% (når ladaren stoppar) sidan du er fersk og vinteren nærmar seg. Då har du så du klarar deg i massevis ned til Voss :) .

Når det gjeld økonomisk køyring, kan du få masse tips som kan hjelpe med å tyne ut 300 meter ekstra ved finbruk av B, D og N. I praksis spelar det ingen rolle om du køyrer i B eller D, med Eco på eller av. Det som har noko å seie, er normal sunn fornuft og økonomikøyring. Jamn fart, minst mogleg bremsing, og unngå brå gass etterfulgt av nedbremsing, så kjem du langt.

God tur :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

frost

Tusen takk for svar og gode råd! Det er virkelig gull verdt å ha et slikt forum når man er fersk  :D

Soulbolle

Sitat fra: nime01 på torsdag 08. oktober 2015, klokken 22:59
Sitat fra: frost på torsdag 08. oktober 2015, klokken 22:15
Takk :)
Skal kjøre Harestua - Voss, regner med at jeg bør hurtiglade på Gol og i Eidfjord?
Hele turen er ca 350km så det bør gå på 2 ladestopp. Tar utgangspunkt i at du er fersk elbilsjåfør, så det jeg kanskje ville anbefalt da er å se på batteriprosent i det du passerer Flå. Med +35% der ville jeg fortsatt til Gol, men brukt Nesbyen som backup i tilfelle man får rekkeviddeangst.

Alternativt tar du et kort 10 min ladestopp i Flå (ca 105km fra Harestua), og deretter et ladestopp til ca 80% SOC på Geilo (ca 205km fra Harestua) , sånn at du starter over fjellet med mest mulig rekkevidde. Det vil da høyst sannsynlig ikke være nødvendig med noe ladestopp i Eidfjord, alternativt bare noen minutter der også.

Gratulerer med ny bil forresten!

Edit: Gratislader på Gol Auto finnes ikke lenger, Fortum har overtatt denne så vidt jeg vet?

Hei, jeg antar at det finnes en nettside til det bilde du viser i innlegget. Kan du være så snill og legge ut en link til denne siden?

Hilsen, Soulbolle


OlavEmil

Viss du skal bruke den linken, er det viktig at du rettar på batterikapasiteten på Kiaen. Ifølgje den sida har Kia 14,7kWh batterikapasitet. (så er jo det evige spørsmålet om dei 27kWh Kia oppgir er totalkapasitet eller utnyttbar kapasitet, noko som aldri har vore stadfesta frå nokon annan kilde enn Wikipedia og andre synsarar...)
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

birkeland

Brutto batterikapasitet er 30,4kWh - 30,5kWh. Netto er 90% av brutto.

Sjekk battery testing for KIA Soul litt ned på siden for brutto kapasitet:
http://avt.inl.gov/fsev.shtml

I manualen står det: SOC% "5 - 95". 5% av kapasiteten er reservert i topp og bunn for å skåne batteriet mest mulig ved å unngå at batteriet blir fullstendig fulladet/utladet.

K S

Interessant å lese hvilke gjennomsnitt forbruk er ligger på. Omtrent likt for Soul vs I3, som både er lettere og bygget som elbil osv, 264 vs 261 Wh/mile.

madsskon

Det aller beste er at i3 ikke er i nærheten utseendemessig heller spør du meg. Ser sånn ut som elbilene gjorde i starten. Rar.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Soulbolle

Og i tillegg er I3 ikke i nærheten av rekkeviden til Kia'n pga mindre batterie. Hadde en tur i dag med 160km t/r og fuktig vei /temp mellom ca 4 - 8 grader. Med moderat bruk av klima/varmeapparat hadde jeg 16% batteriekapasitet igjen. Dvs ca 190 km rekkevide.  :) ;D

turfsurf

Sitat fra: madsskon på søndag 11. oktober 2015, klokken 08:36
Ser sånn ut som elbilene gjorde i starten. Rar.

Morsom kommentar når det gjelder Soul. Med de små hjulene og kasseformen er vel ikke Soul akkurat mindre rar enn i3. Soul skiller seg mere ut enn i3 i bytrafikken IMO. Ikke for å rakke ned på Soul, jeg synes både den og i3 har kult utseende, men vektla kvalitetene til i3 mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:52
Og i tillegg er I3 ikke i nærheten av rekkeviden til Kia'n pga mindre batterie. Hadde en tur i dag med 160km t/r og fuktig vei /temp mellom ca 4 - 8 grader. Med moderat bruk av klima/varmeapparat hadde jeg 16% batteriekapasitet igjen. Dvs ca 190 km rekkevide.  :) ;D
Det er ikke tvil om at Sould har lenger rekkevidde enn i3. Forskjellen i rekkevidde fra EPA (som er en realistisk test i motsetning til NEDC) er 93 mot 81 miles. Det tilsvarer 20 km. For de fleste som benytter elbil til daglige bruk i nærområdet, så er ikke denne forskjellen vesentlig. Noen langtur bil (spesielt om vinteren) er ingen av elbilene unntatt Tesla. Langtur med "kortrekkevidde" elbil er for spesielt interesserte.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA