Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterivann fra tørketrommelen?

Startet av frodef, torsdag 08. oktober 2015, klokken 09:59

« forrige - neste »

frodef

I manualen til tørketrommelen min (eller dvs. kona sin) står det nevnt at kondensvannet egner seg som batterivann dersom det filtreres gjennom et kaffefilter først.

Synspunkter?

Elmo

#1
For 12v-batteriet for lys osv på fossilbil og elbil er det sikkert OK. Personlig brukte jeg bare vann fra springen til det i alle år på mine gamle fossilbiler uten problem før jeg begynte å kjøre elbil.

Men for fremdrifts batteriene på elbil, uansett om det er bly eller NiCd, ville jeg absolutt IKKE brukt det.
Jeg tror hverken det er avionisert eller rent nok. Husk at elbiler med bly/NiCd bruker ganske betydelige mengder vann (i forhold til 12v bilbatterier for lys osv), så selv minimale mengder forurensning vil føre til ganske mye "grums" i batteriet i løpet av dets levetid.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frodef

Vannet skal vel så vidt jeg forstår være mer eller mindre destillert og således helt rent, men dette er veldig langt utenfor min kompetanse.

En helt annen ting som falt meg inn: Hva skjer med batterivannet om vinteren, vil det ikke fryse? En ting er inni selve batteriene, men også i alle slangene fram og rundt?

Elmo

"Vannet" i batteriene er jo ikke vann, men syre i blybatterier og lur i NiCd-batterier.
Forøvrig så fryser ikke renset/destillert vann på langt når så lett som vanlig vann fra springen.

Men når et er sagt så er det faktisk litt problem på PSA-classic at vannet i tilførselsslangene fra fyllenipplene i motorrommet og bak til bakre kassen fryser og må tines inne i maaange timer før man kan fylle vann om vinteren.
Jeg pleier faktisk å blåse ut restvannet på PSA etter fylling om sommeren for å unngå problemet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA