Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dash cam

Startet av storform, onsdag 07. oktober 2015, klokken 19:00

« forrige - neste »

storform

Hei!

Vet at det har vært noen tråder om dash cam tidligere, men håper dere kan være behjelpelige likevel.

Har undersøkt litt og vurderer Blackvue 650 dual ch. Er dette et stabilt alternativ som "bare virker"? Liker designet. Hovedgrunnen for å kjøpe kamera er å dokumentere skader når bilen står parkert. Det må derfor registrere påkjørsler og evt. hærverk (registrere bevegelser). Men det har jeg forstått at dette kameraet gjør? Er Blackvue 650 et godt alternativ, eller anbefales noe annet? Et problem jeg har, er for øvrig å få noen til å installere det i Bergen. Har snakket med én, men min bil er ganske basic utstyrt og han hadde kun gjort dette på biler med sikkerhetspakke, autopilot og panoramatak. Noen som har tips til installasjonshjelp?

To andre spm:
* Tukler man med garantien ved å installere disse kameraene?
* Finnes det noe bra dashcam-alternativ som går på batteri? Hadde jo gjort det mye enklere å slippe koblinger og kabelstrekk! Kameraet må kunne registrere påkjørsler og ha sensor for å aktivere kameraet ved hærverk.

På forhånd takk for svar!
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

lunitiks

#1
Sitat fra: storform på onsdag 07. oktober 2015, klokken 19:00
Et problem jeg har, er for øvrig å få noen til å installere det i Bergen. Har snakket med én, men min bil er ganske basic utstyrt og han hadde kun gjort dette på biler med sikkerhetspakke, autopilot og panoramatak.

Du har en 2015-modell, og har ikke sikkerhetspakke?

Grunnen til at kompisen din nevner sikkerhetspakken, er at de gamle bilene UTEN sikkerhetspakken ikke hadde den åpenlyse 12V-strømtilførselen tilgjengelig under mikrofon-panelet i taket. Å koble blackvuen til 12-volten i taket var vel ansett som den enkleste metoden (korteste kabelstrekk for permanent strømtilførsel).
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

SKEK

#2
Hei!

Jeg kan anbefale BlackVue DR650GW-2CH på det varmeste, jeg kjøpte den og fikk montert dette hos bilkomponenter.no. Vet at det også er en som monterer i Bergen, men jeg valgte heller å kjøre til bilkomponenter på Kløfta for montering da jeg alikevel var østover, angrer ikke et sekund på det! Han som driver der (F_P heter han her på forumet) er superflink og har montert på mange forskjellige Tesla modeller. Det bare virker fantastisk bra og appen er helt genial!  8)
Tesla Model S85D

storform

Hei!

Takker for svar. Min bil vin (p59xxx) er registrert mars 2015. Demobil kjøpt av Tesla, vet ikke når den ble satt i produksjon, men tror nov eller des 2014. Vet derfor ikke om den har sikkerhetspakke. Det stod ikke noe spesifisert om dette, men bilen for øvrig er ganske basic. Vet den har alarm Dette merket jeg da jeg satt inne i låst bil og åpnet døren fra innsiden. Vekket halve nabolaget.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Tuxedo

Det er enkelt å finne ut om man har sikkerhetspakke:

Gå inn på Controls -> Settings -> Safety & Security.

Hvis man der har en av/på-knapp for "Tilt/Intrusion", så har man sikkerhetspakken.

cirys1

Sitat fra: storform på onsdag 07. oktober 2015, klokken 19:33
Vet den har alarm Dette merket jeg da jeg satt inne i låst bil og åpnet døren fra innsiden. Vekket halve nabolaget.

Alle har alarm, med sikkerhetspakke har man innvendig sensor også.
Jeg har blackvue 650, fungerer greit det, men hadde jeg visst det jeg visste idag hadde jeg valgt strømuttak gjennom OBD2 kontakten. (står skrevet om det på dashcam tråden) Denne løsningen er 100% reversibel uten synlighet.

lunitiks

#6
Anyway, det er flere steder i bilen å hente permanent strøm til kameraet fra (dvs strøm selv om bilen er avslått): Under mikrofonpanelet i taket, i hanskerommet, i frunken, eller i ODB2-kontakten i fotbrønnen på førersiden.

Finnes utallige tråder og DIY-veiledninger bare "google" det :-)


Edit: Cirys1 er inne på noe her; ODB2-kontakten er nok det mest skånsomme. Men du får jo litt "knoting" med føring av kabel opp til himling og ut til speilet
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tai

Jeg kjøpte både kamera og montering hos Bilkomponenter.no. Sondre Hugaas monterer det profft og raskt selv uten sikkerhetspakke, som på min bil.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

pettea3

Monterte Blackvue 650 i helga på min S85, og brukte OBD2-kontakten.
Lot den lille glassikringen som fulgte med sitte på, og loddet ganske enkelt + på pin 16 og - på pin 5.
Fungerer kjempefint!
Kameraene filmer i høy oppløsning, og det eneste jeg kanskje må se på er programmering av sensitiviteten.
Det blir vel mange "events"
Rød Model S85D i bestilling
Leveres i aug 2015

storform

Ok! Høres ut som folk er fornøyd med Blackvue. Jeg har ikke sikkerhetspakke, og må følgelig koble meg til fra et alternativt sted. Noen som vet om noen monterer i Bergen??? Ser flere har fått det montert på Østlandet, men jeg skal ikke over fjellet med det første.

Har ikke fått noen forslag til batteridrevne dashcam, men det er gjerne fordi det ikke finnes gode løsninger uten å trekke ledning?
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

SKEK

Sitat fra: storform på onsdag 07. oktober 2015, klokken 20:58
Ok! Høres ut som folk er fornøyd med Blackvue. Jeg har ikke sikkerhetspakke, og må følgelig koble meg til fra et alternativt sted. Noen som vet om noen monterer i Bergen??? Ser flere har fått det montert på Østlandet, men jeg skal ikke over fjellet med det første.

Har ikke fått noen forslag til batteridrevne dashcam, men det er gjerne fordi det ikke finnes gode løsninger uten å trekke ledning?

Du kan jo høre med han her, herr ihlhaug:  http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=21780  ;D
Tesla Model S85D

storform

Har hørt med han. Han ble redningen!
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

F_P

Presisering!

Alle biler med Autopilot HW har kontakten tilgjengelig i taket. Sikkerhetspakke eller ei. Om man ønsker null og niks inngrep i bilen henter man strøm fra OBD2-kontakten i forbrønnen. På biler uten kontakten til sikkerhetspakken tilgjengelig tar jeg alltid strøm fra OBD2-kontakten. Det tar mindre tid enn å knote rundt oppe over hanskerommet :)

Benytter forørivg en OBD2-plugg for å ta ut strøm fra OBD2-kontakten i bilen. Slik at det altså blir helt plug&play. Til de som ønsker å gjøre dette selv så tilbyr jeg å lage ferdig strømledningsnettet med OBD2-plugg slik at man enkelere kan montere selv :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Anderwin

KAn Blackvue 650 dual  stå på hele tiden når bilen står parkert også?

Elbil fundamentalist

Funker ikke med mindre du har nok minne. Jeg har 16 gb og seter ikke nok til å dekke en vanlig arb dag f eks. Du må minst ha 32gb  minne. Jeg må oppgradere. Finnes det 64gb?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA