Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørelengde test/forventet R240

Startet av Elektrisifisert, mandag 05. oktober 2015, klokken 07:52

« forrige - neste »

Elektrisifisert

Har vært den lykkelige eier av en Zoe R240 i en uke, men hadde forventet å kunne kjøre mer enn 130-160 km.

Kjørte en test-tur i går under følgende forhold.
Temperatur ved start kl 07:30: 1 plussgrad, ved slutt var det sol og 17 pluss.
ECO var på og CC var innstilt på 60 km/t hele ruten unntatt noen hundre meter.
Ladet til 100% før turen.

Kjøreruta var flatt landskap og mulighet for å kjøre nesten hele strekningen i konstant 60 km/t.
(På denne strekningen bruker jeg mindre en fabrikktallet med fossilbilen.)

Testdata:
Kjørt distanse:     122,7 km
Restlengde:         41 km
Snitt forbruk:     13,7 kWh/100km
Snitt hastighet:   47 km/t
Totalt forbruk:    16 kWh
Energi spart:       0
Økonomi:          99/100
Bremsing:         10/10
Hastighet:         10/10

Kjørte 122,7 pluss 41 km i restlengde blir 163,7 km totalt.
Under disse gunstige forholdene hadde jeg håpet at bilen gikk litt lengre uten å måtte lade. ?   :'(
(Brukte riktignok 1 kWh til varme den første delen av turen før solen kom og temperaturen steg.)

Håper å høre andres erfaringer med rekkevidden på nye R240, og også veldig interessert i hvor langt Q210 kunne kjøre.   Har forstått det slik at R240 skal ha ca 30 km lengre rekkevidde enn Q210. ?

Altså, hvor langt kjører dere andre under ulike forhold ?



Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

morten69

Hei!
Har hatt bilen siden mai og min erfaring er at CC er alt for aggressiv og bruker unødvendig mye strøm.
Jeg bruker heller begrenseren når jeg skal kjøre konstant.

Forvarming når temperaturen er 1 grad er også viktig for lengre rekkevidde.

En ting til jeg merker meg når jeg kjører langt er at tankmåler/restverdi stemmer dårlig, la bilen stå i 30 min og så les av rest verdi, min øker ca 10% etter 30 min.

F eks lørdag kjørte jeg fra Strømstad til ytre Enebakk, ca 130 km med rest verdi 31, etter 30 min var den økt til 48 km.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Midley

Dette kjenner jeg med igjen i! Har alle andre også kun 130-160 km som rekkevidde ved fullt oppladet batteri (Zoe 240)? Og dette er ved gunstige forhold. Jeg er jo spent på hvor lavt det synker til vinteren..
Renault Zoe

hsa77

Det er dessverre så enkelt som dess saktere man kjører,  dess lengre rekkevidde oppnås. Dersom man ligger i ca 90 kommer man etter min erfaring 150km med komfortabel margin.

I går hadde jeg antakeligvis årets siste tur Hamar - Eidsvoll tur/retur (2*67km) uten lading. Forvarmet bil fra Hamar,  kald bil fra Eidsvoll og utetemperatur på 2 grader, tørr veg. Kom hjem med 8% igjen på batteriet og restrekkevidde på 11km. Kjørte i 80-90 kmt med klima på 20 grader. Neste gang jeg skal kjøre til Eidsvoll blir der nok en liten 10min lading på Minnesund.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Elektrisifisert

Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 16:07
Det er dessverre så enkelt som dess saktere man kjører,  dess lengre rekkevidde oppnås. Dersom man ligger i ca 90 kommer man etter min erfaring 150km med komfortabel margin.

I går hadde jeg antakeligvis årets siste tur Hamar - Eidsvoll tur/retur (2*67km) uten lading. Forvarmet bil fra Hamar,  kald bil fra Eidsvoll og utetemperatur på 2 grader, tørr veg. Kom hjem med 8% igjen på batteriet og restrekkevidde på 11km. Kjørte i 80-90 kmt med klima på 20 grader. Neste gang jeg skal kjøre til Eidsvoll blir der nok en liten 10min lading på Minnesund.

Høres tryggere ut med en liten lading underveis ja  :)
11 km rest er ikke mye å gå på,  2*67km + 11 kmblir vel ca 145km totalt.

Jeg kjører til/fra jobb i samme hastighet som deg, 2*56 km og har ca 25km i rest. (ECOog CC)
Altså 137 km totalt,  omtrent samme forbruk/rekkevidde.

Har du nye eller gamle zoe (R240 vs Q210) ?
Bruker du ECO-knappen ?
Bruker du fartsholderen(CC) ?

Gruer meg fortsatt til sprengkulda kommer  :'(

Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

hsa77

Sitat fra: Elektrisifisert på onsdag 07. oktober 2015, klokken 18:17
Sitat fra: hsa77 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 16:07
Det er dessverre så enkelt som dess saktere man kjører,  dess lengre rekkevidde oppnås. Dersom man ligger i ca 90 kommer man etter min erfaring 150km med komfortabel margin.

I går hadde jeg antakeligvis årets siste tur Hamar - Eidsvoll tur/retur (2*67km) uten lading. Forvarmet bil fra Hamar,  kald bil fra Eidsvoll og utetemperatur på 2 grader, tørr veg. Kom hjem med 8% igjen på batteriet og restrekkevidde på 11km. Kjørte i 80-90 kmt med klima på 20 grader. Neste gang jeg skal kjøre til Eidsvoll blir der nok en liten 10min lading på Minnesund.

Høres tryggere ut med en liten lading underveis ja  :)
11 km rest er ikke mye å gå på,  2*67km + 11 kmblir vel ca 145km totalt.

Jeg kjører til/fra jobb i samme hastighet som deg, 2*56 km og har ca 25km i rest. (ECOog CC)
Altså 137 km totalt,  omtrent samme forbruk/rekkevidde.

Har du nye eller gamle zoe (R240 vs Q210) ?
Bruker du ECO-knappen ?
Bruker du fartsholderen(CC) ?

Gruer meg fortsatt til sprengkulda kommer  :'(
Bruker ECO Mode, ingen CC eller fartsbegrenser. Har ny versjon.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Elektrisifisert

Sitat fra: morten69 på mandag 05. oktober 2015, klokken 08:16
Hei!
Har hatt bilen siden mai og min erfaring er at CC er alt for aggressiv og bruker unødvendig mye strøm.
Jeg bruker heller begrenseren når jeg skal kjøre konstant.

Forvarming når temperaturen er 1 grad er også viktig for lengre rekkevidde.

En ting til jeg merker meg når jeg kjører langt er at tankmåler/restverdi stemmer dårlig, la bilen stå i 30 min og så les av rest verdi, min øker ca 10% etter 30 min.

F eks lørdag kjørte jeg fra Strømstad til ytre Enebakk, ca 130 km med rest verdi 31, etter 30 min var den økt til 48 km.


Ser du oppfatter CC som aggressiv,  dett er noe jeg faktisk ikke har tenkt på engang, takker for tipset.
Har du gjort noen målinger med og uten under ulike forhold, som kan indikere noe om besparelse ?


Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

morten69

Sitat fra: Elektrisifisert på onsdag 07. oktober 2015, klokken 21:00
Sitat fra: morten69 på mandag 05. oktober 2015, klokken 08:16
Hei!
Har hatt bilen siden mai og min erfaring er at CC er alt for aggressiv og bruker unødvendig mye strøm.
Jeg bruker heller begrenseren når jeg skal kjøre konstant.

Forvarming når temperaturen er 1 grad er også viktig for lengre rekkevidde.

En ting til jeg merker meg når jeg kjører langt er at tankmåler/restverdi stemmer dårlig, la bilen stå i 30 min og så les av rest verdi, min øker ca 10% etter 30 min.

F eks lørdag kjørte jeg fra Strømstad til ytre Enebakk, ca 130 km med rest verdi 31, etter 30 min var den økt til 48 km.


Ser du oppfatter CC som aggressiv,  dett er noe jeg faktisk ikke har tenkt på engang, takker for tipset.
Har du gjort noen målinger med og uten under ulike forhold, som kan indikere noe om besparelse ?

Det har jeg.

Kjører fra Ytre Enebakk  til Daftø camping i Strømstad ca 2 ganger i mnd. Hvis jeg bruker CC og setter den på 100 km/t når jeg kjører ut på e-6 ved Moss så har jeg ca 25-30 km rest med totalt 130 km kjørt
Hvis jeg derimot bruker fartsbegrenser og setter den på 100 km/t så er rest 45-50 km.
Alle målinger på dette er gjort på tørr asfalt og temp 20-25.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Trond.m

#8
Jeg testet en R240 nylig på strekningen Drammen - Rødberg 128 km. Høydeforskjellen er 350 m. 3 personer i bilen. Bilen ble ladet opp til 99 %, og ca 10 minitter etter dette, men den kom aldri til 100 %. (Trolig går tiden med til balansering av celler i batteriet. Temperaturen var ca 8 grader da vi startet. Det var vindstille, men etter en halvtime ble det lett regnvær. Bilen var (desverre) utstyrt med 17" hjul. Da vi startet turen viste den 133 km rekkevidde, men jeg er vant til å kjøre elbil "billig" og regnet med at den ville øke når jeg slo av varmeapparat, vifter og til og med radio !!. Til min store overraskelse var det nærmest umulig å komme under 1.4 kw/mil, så rekkevidden forsvant som dugg for solen. Vi kjørte i ECO modus hele veien. Farten ble raskt senket til 65-70 km/t i 80 sone (til stor irritasjon for de bak) og vi la oss tett bak en tømmerbil store deler av turen. Resultatet var at vi klarte å komme til Rødberg med et nødskrik (rekkevidden var "null" da vi startet på de siste 2 km med oppoverbakke). Kjørte med boblejakke på men ble skikkelig kald på bena, så dette frister ikke til gjentakelse. Jeg hadde ladekabel for 220V med, men det hjelper jo lite når det ikke finnes TN nett på veien så vidt jeg vet. Jeg tok ikke sjansen på å stoppe for å sjekke, av frykt for å miste enda mer energi. Min erfaring med elbiler (Leaf, Up, i3 og C-Zero) er at jeg klarer å oppnå inntil 80 % av NEDC rekkevidde med ekstremt økonomisk kjøring. Forskjellen mellom virkelig og oppgitt rekkevidde har aldri vært så stor som med Zoe. Enten måtte det være noe galt med bilen jeg prøvekjørte, eller så bør noen granske om Renault har "betalt" for å få NEDC rekkevidde på 240 km. Det henger jo ikke på greip at Kia har 212 km med mye større batteri, for ved de hastigheter som NEDC baserer seg på, så spiller forskjell i luftmotstand liten rolle. Jeg har til sammenlikning kjørt fra Eidfjord til Gol, 155 km med stigning på 1200 meter til høyeste punkt og rest på 30 km under nokså like forhold. Det er den gamle utgaven med 199 km oppgitt rekkevidde. Så her er det noe sim ikke stemmer.

zbk

Et forbruk på ca 1.46 burde tilsvare ca 19kWh, så om du faktisk hadde 99% på batteriet burde det vært en smal sak å klare. R240 gir vel drøyt 23kWh tilgjengelig så vidt jeg vet. Hvis du før turen ladet fra lav % og med høy effekt kan du ha blitt utsatt for en effekt flere av oss har sett, nemlig at % i displayet øker langt raskere enn det som faktisk er mulig ut fra hva laderen leverer. Personlig har jeg opplevd ca 20% avvik på det verste.

Nå har det virket som om Q210 har vært plaget mest med dette, men det ville vært rart om ikke den nye hadde samme problem. Du finner et par tråder om dette på forumet.

Hvor lenge ladet du, på hvilken effekt og fra hvilken % startet du den siste ladingen på?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Elhanen

 Min Zoe har også 17 tommer hjul. Jeg kjører samme strekning 5 ganger i uka til jobb, med krevende topografi. Starter på ca 100 moh og høyeste punkt 340 moh , så ned til omkring 0 moh for retur på ettermiddagen. Har hatt min siden i sommer og ser at jeg hadde lengre rekkevidde og rest batteri, ved 15 grader snitt temp i døgnet.  Nå ved ca snitt 8 grader, har jeg totalt rest på ettermiddagen på 31-35 % når jeg parkerer bilen og denne øker med  ca.10 % på batteriet etter at bilen har stått et par timer. Totalt er jobbkjøring for meg 120 km hver dag. Jeg har også testet ut om det ble mer rest av å kjøre uten vifte og varme, og det skiller kanskje 1-2 %. Her har nok høyre foten mer å si :) Min kjørecomputer står nå på 13,9 kwh/100 km, ettter ca. 2000 km med stort sett denne distansen. Dette fungerer veldig greit for meg i det daglige og når forhandler skaffer meg "bøtta" til låns, før den "sagnomsuste" kabelen kommer ,så er jeg ikke bekymret for kulda som sikkert kommer i år også....:) noen andre som har samme erfaringene ?

Trond.m

Sitat fra: zbk på lørdag 10. oktober 2015, klokken 08:51
Et forbruk på ca 1.46 burde tilsvare ca 19kWh, så om du faktisk hadde 99% på batteriet burde det vært en smal sak å klare. .......
Hvor lenge ladet du, på hvilken effekt og fra hvilken % startet du den siste ladingen på?
jeg startet ladingen på 93 %. Den gikk opp til 99 % på ca 10 minutter og deretter ventet jeg ca 10-15 minutter etter det. Estimert tid til 100 % ble ikke oppgitt når den oppnådde 99 %. Mener at det stor estimert ladetid 45 minutter da jeg startet, og jeg ladet ca 30 minutter.

bjaolsen

Min erfaring er at det går inn ca. 2kWh etter 99%. Tiden fra 99-100% er ofte langt over en time.....
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Elektrisifisert

Ser at
- TM kjører 128km i 8grader med rest på 0%, og veldig pen kjøring.
- Elhanen kjører 120km med rest på 31%-35%.

- Jeg kjører til/fra jobb 103km ved 1-8 grader med en rest på 28-40 km.   (tot beregnet 131-143 km)
Noen turer med/uten ECO/varme/hastighetsbegrenser/forvarming. Lading fra 99-100% med 3,6kW hjemmelader.

Følgende data fra i dag:
4 grader ved start i morges og ca 1 grad ved hjemkomst i ettermiddag.
Hastighet 20-94 km/t på ca 70 km motorvei totalt.  Pen forsiktig kjøring, men uten ECO og med varme i dag.
(jeg merker også liten forskjell i rekkevidde på ECO/kaldt og uten eco og varmt)

kjørt  102,8km
rest    28km      (beregnet totalrekkevidde 130,8km)
snitt kWh/100km      15,7  kWh
snitt hastighet          67,2 km/t
totalt forbruk            16 kWh
økonomi                   80/100
bremsing                  9/10
hastighet                  7/10


Altså ikke så veldig ulike resultater, men Elhanen ser ut til å ha klart lengre rekkevidde enn TM og meg.

Jeg er veldig i tvil om nye ZOE (R240) virkelig går så langt som den skal etter ombyggingene på verkstedet ifbm.ladefeilen som har vært på de,  og om alle bilene har samme kapasitet, forbruk og rekkevidde.


Flere som har testdata ?,  både for gammel modell-Q210 og ny modell-R240  ?

Lurer også på om det noen på strekningen Oslo/Hamar med Q210 som kunne tenke seg en felles kjøretur en Søndag, hvor vi kjører etter hverandre under identiske forhold for å teste ev rekkeviddeforskjell på gml/ny Zoe ?
(Eller kanskje noen med Leaf som skal ha en kortere kjørelengde enn ZOE-R240 ?)
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

Elhanen

Min R240 har vært inne for rep etter ladefeil, det ble skiftet kretskort og ladeboks.
Kan jo nevne at jeg har kjørt 5,8 mil i morges med forbruk 8,5 kwh og gjenvinning på 1,2 kwh, det hadde gått med 0,4 kwh til varme ,  temp  20 grader i bilen.
Ute var det i snitt omkring 1 grad, brukte forvarming hjemme i garasjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA