Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vår Kia Soul EV 2016

Startet av Marius Solberg, lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:33

« forrige - neste »

Marius Solberg

Hei

Hentet vår nye Kia Soul EV 2016 i går. Vi er strålende fornøyd så langt og er veldig imponert over bilen. Dette er vår første elbil og vi ser på dette som noe nytt og spennende.
Vi valgte å gå for den utgaven med store utstyrspakka og bilen blir nr.2 bil som blir brukt mye.

Så lang har det dukket opp noen ting vi lurer på som vi håper å få svar på av dere litt rutinerte elbileiere.

1. Hva anbebaler dere å ha med i bilen av adaptere, kabler mm. når man er på langtur?
2. Hva er Type 1 og Type 2? Ser at man får kabler som går fra den ene til den andre typen, er dette noe man trenger og hvilke fordeler gir dette?
3. Hvilke nytte har overgang fra Schuko til 230 V CEE adaper for seg?
4. Kan man lade ved Type 2 punkt hvis man har Type 1 plugg (Regner med Kia Soulen har dette) ?
5. Hvilke gevinst gir det å ha lader som har 16A kontra den som følger med på 10A?
6. Hva forskjellen på AC og DC?
7. På ladestasjoner.no, under oversikt så er noe merket rødt og andre grønt. Hva betyr disse fargene?
8. Er det lønnsomt å installere ladestasjon på 32A hjemme? Hvilke type anbefales?

Tips og triks rundt denne sjarmerende bilen motas gjerne :)

Mvh
Marius og Linda

OlavEmil

#1
Gratulerar så mykje med eit veldig godt bilval :) .

Skal prøve å svare litt.

1: På langtur er det først og framst hurtiglading som er aktuelt. Til det treng du ingenting, anna enn mobiltelefon og evt ladebrikka frå Elbilforeningen (denne må registrerast hos Elbilforeningen, og hos ladeselskapa, dvs Fortum og Grønn Kontakt).

Nokon vil anbefale at du òg har med "type 1 til type 2"-kabel, då det er kome ein del type 2-kontaktar rundtom, særleg på austlandet. Men dette er ikkje noko å satse på på langtur, då du uansett ikkje får meir enn 20% per time lading (med hurtiglading får du 2 - 3% per minutt ved optimale forhold).

2: Dette er ulike typar kontaktar. Type 1 er kontakten som Kia brukar til normal lading (den lille kontakten i fronten). Type 2 blir brukt av europeiske bilar (VW, Renault m.fl.).

Type 2 blir i tillegg brukt til å levere straum på ein del offentlege ladepunkt, i staden for vanleg stikkontakt. Det er om du skal bruke slike ladepunkt at du treng "type 1 til type 2"-kabel. Om du ikkje har behov for saktelading på offentleg plass, er det ikkje noko must med ein slik kabel, sjølv om ein del her inne er heilt ueinige med meg i det. Vi fekk med slik kabel på den eine bilen vår, har ikkje brukt denne til no, sjølv om vi køyrer mykje med begge bilane.

3: Kan ikkje sjå at ein slik overgang skal ha noko som helst for seg. Det måtte i så fall vere om du kvitta deg med den originale ladaren, som går på schuko, og i staden kjøpar ein uoriginal CEE-ladar.

Ein overgang frå CEE til schuko kan kanskje ha meir for seg, ved at du får brukt den originale ladekabelen om du skulle snuble over ein CEE-kontakt. Det blir neppe særleg ofte, trur eg heller ville kjøpt ein is og ein pepsi for pengane, og spart plassen i bagasjerommet.

4: Ja, med den tidlegare nemnte kabelen.

5: Det gir 60% raskare lading.

Etter mi meining (igjen mange som er ueinig med meg) bør du ikkje lade 16A på vanleg stikkontakt. Særleg ikkje når du er på tur, der du ikkje veit noko om kvaliteten på stikkontakten. Då er alternativa ladekabel med CEE, som du ikkje får brukt mange plassar, eller fast ladeboks heime. Om du skal ha fast ladeboks, er det like greitt å montere 32A. Meir om det under spm 8 :) .

6: Enkelt sagt for oss som har Kia: AC = normallading (opp til 6,6kw), DC = hurtiglading (på dedikerte hurtigladestasjonar). AC er den lille kontakten i fronten, DC den store.

Det finst rett nok AC hurtiglading, men det er ikkje aktuelt for oss som har Kia.

7: Grøn = I drift og ledig. Gul = I drift, men oppteken. Raud = Ute av drift / feilmelding.

8: Eg vil anbefale alle som har moglegheit til det, å installere 32A ladestasjon heime. Det er 3 grunnar til dette:
- Vesentleg raskare lading (20% i timen, mot 7-8% med original ladekabel)
- Tryggare lading, meir solid system enn med vanleg stikkontakt (skjønt, det har til no ikkje vore mange brannar pga elbillading)
- Mykje enklare kvardagslading, berre å hekte kabelen av trommelen og plugge i, i staden for å styre med ladekabelen ut og inn av bilen og ut og inn av stikkontakten.

Enklaste og rimelegaste måten å gjere det på, er å få ein elektrikar til å montere 32A CEE-kontakt på husveggen der du parkerar bilen (sei til han at du skal lade elbil, så du får jordfeilbrytar og slikt), og kjøpe ladeboks med CEE-kontakt. Då er det berre å skru boksen på veggen og plugge i kontakten.

Merk at nokre elektrikarar meiner at 32A elbillading gir for stor skeivlasting på straumamlegget, og heller vil montere trafo til mange titals tusen, medan andre elektrikarar meiner dette er heilt problemfritt, og legg ut kontakt for nokre tusen. Spør fleire elektrikarar om den første ikkje vil gjere jobben. I nokre delar av landet krev nettleverandøren søknad for 32A kurs, i så fall vil elektrikaren informere dykk om det (heldigvis ikkje eit problem her vi bur).

Vi har to ulike ladeboksar frå to ulike leverandørar, og kan fint anbefale begge:

Elbilhjelpen.no sin justerbare 32A ladeboks til 6500,-: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_32A

jkirkebo sin justerbare 32A ladeboks til 4200,- + frakt (150,-): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

I begge tilfella er det berre å sende vedkomande ein epost og forklare kva du skal ha, så er dei veldig behjelpelege, og syter for at du får det du treng.


Beste tipset eg har elles er å berre prøve seg fram med alt, både knappar, menyar, køyremodusar, rekkjevidde og alt anna. Du øydelegg ingenting og blir godt kjend med bilen og dei moglegheiter som er. Kos dykk med nybilen :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Marius Solberg

Hei og takk for kjemperaskt svar OlavEmil :D

Vi har fått denne startesken fra elbilforeningen og skal registrere denne ladebrikka slik at vi slipper å knote med mobilen. Vi bor på Østlandet og jeg ser at flere steder har kun type 2 kontakt. Derfor tror jeg for vår "sikkerhet" at vi kommer til å anskaffe en slik kabel :)

Ladestasjon på 32A blir montert når garasjen er ferdig :)

Er det noe grunn til å betale noe mere for andre ladestasjoner når man får jkirkebo sin for snaue 4000,- ?

Mvh
Linda og Marius

OlavEmil

Ladebrikka er kjekk og enkel å bruke. Men du må registrere denne hos kvart av hurtigladeselskapa (fortrinnsvis Fortum og Grønn Kontakt) i tillegg til hos Elbilforeningen.

jkirkebo sin funkar tipp topp, sikkert ingen grunn til å betale meir for andre, nei :) . Grunnen til at vi kjøpte ein frå Elbilhjelpen.no var at vi trengte ein som kunne justerast ned på effekten, noko som ikkje var mogleg på jkirkebo sin då. Skulle vi kjøpt ny no, ville vi nok gått for jkirkebo sin boks.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:48
jkirkebo sin funkar tipp topp, sikkert ingen grunn til å betale meir for andre, nei :) . Grunnen til at vi kjøpte ein frå Elbilhjelpen.no var at vi trengte ein som kunne justerast ned på effekten, noko som ikkje var mogleg på jkirkebo sin då. Skulle vi kjøpt ny no, ville vi nok gått for jkirkebo sin boks.

Justering er mulig nå, mellom 3 verdier. Pristillegg kr. 250,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Prisen for den justerbare boksen (inkludert pristillegg) er på 4200,-, stemmer ikkje det?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. oktober 2015, klokken 12:41
Prisen for den justerbare boksen (inkludert pristillegg) er på 4200,-, stemmer ikkje det?

Stemmer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Solberg

Her var det mye bra svar på kort tid :)

Hvor anbefaler dere å handle type 1 til type 2 kabel?

jkirkebo: Du hører fra meg så fort jeg skal legge inn strøm i garasjen vi bygger :)

OlavEmil

Fekk som sagt vår med bilen, så har ingen erfaring med uoriginale type 1 til type 2-kablar (i den grad ein kan kalle den som følgjer med frå Kia original). Men eg ser at elbilhjelpen sel desse, har som sagt god erfaring med å kjøpe ladeboks frå dei, reknar med dei er like greie å ha med å gjere om du skal ha andre ting.

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper

Kan sjølvsagt hende jkirkebo har slike òg, du får høyre med han :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:45
Fekk som sagt vår med bilen, så har ingen erfaring med uoriginale type 1 til type 2-kablar (i den grad ein kan kalle den som følgjer med frå Kia original). Men eg ser at elbilhjelpen sel desse, har som sagt god erfaring med å kjøpe ladeboks frå dei, reknar med dei er like greie å ha med å gjere om du skal ha andre ting.

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper

Kan sjølvsagt hende jkirkebo har slike òg, du får høyre med han :) .

Nei, Type 2 ladekabler er det nok andre som selger til gode priser så det befatter jeg meg ikke med. Anbefaler å handle disse hos Elbilhjelpen eller NoFuel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Solberg

Da har ei uke gått allerede med elbil og vi er strålende fornøyd så langt.

I går fikk jeg tak i Mod3 Type 2 til Type 1 kabel som tåler 32A og Park Mini brikke til å ha i vinduet slik at vi slipper å bruke det analoge/manuelle parkeringsuret som følger med i startboksen fra Elbilforeningen.

Vi har også registrert denne ladebrikken hos de aller fleste, og var ute på en liten test tur i går for å prøve ut disse ladestasjonene. Vi var innom en Grønn Kontakt og fikk testet for første gang CHAdeMO pluggen, og ladebrikken fungerte uten noe problem. Vi dro videre til et annet sted hvor de hadde både CHAdeMO og Type 2. Der var CHAdeMO laderen ute av drift, og vi måtte da ta i bruk den nye mod3 kabelen. Dette var på en Mc Donalds resaurant, så vi koblet oss på med å betale med mobilen. Vi spaserte inn og kjøpte oss en kopp kaffe og kom tilbake med ca 10% mere strøm. Kostet 1,- per min, ikke ille. Alt i alt så fikk vi en god opplevelse og litt av skrekken over at noe er nytt er borte for lengst.

I helgen skal frua og prinsessa på hotelltur fra Drammen - Sarpsborg med elbilen. Hun er litt spent på om en lading holder hele veien. Hun har lastet ned ladeapper og kan vel snart navnene på alle ladestasjonene på strekningen :D


Marius Solberg

Da har vi hatt vår Kia Soul EV i to uker og er så langt meget fornøyd. Frua var forgje helg en tur til Sarpsborg på hotell med vår datter. Det gikk knirkefritt og hun fikk testet det å lade med CHAdeMO. Erfaring så langt er at vi synes det er veldig mange av disse ladestasjonene som ikke fungerer 100% som de skal.
Etter å ha vært i Sarpsborg bestemmer hun seg for å ta en tur over til Svergie for å handle. Det går veldig fint og hun må bare lade 30 min på Mc D på Vestby på vei tilbake.

Sitter å snuser litt på ladere og har en bror som er eletrikker. Han forteller at det ikke er bare bare å sette opp lader uten å ha jordfeilbryter type A og B. Han har undersøkt og nå sitter jeg å ser på ladere fra Garo. De har samme "type" som Oslo kommune setter opp. Type2 Mode3. Det betyr at vi må bruke vår Type2 - Type1 mode 3 kabel når vi skal lade, men om vi finner ut at vi skal bytte til annen elbil med annen ladeplugg så har vi fremdeles lader som passer. Denne har vi fått en meget god pris på.

Har dere garva elbilister noen råd og vink rundt Garo?

Mvh
Marius

jkirkebo

Sitat fra: Marius Solberg på lørdag 17. oktober 2015, klokken 19:46
Sitter å snuser litt på ladere og har en bror som er eletrikker. Han forteller at det ikke er bare bare å sette opp lader uten å ha jordfeilbryter type A og B.

Jordfeilbryter Type B er det krav til om det legges opp en ny kurs til lading. Benyttes en eksisterende kurs holder det med Type A for å tilfredsstille forskriften.
Om det legges opp en ny kurs er det min mening at det er mest hensiktsmessig å montere jordfeilvernet i sikringsskapet. Dermed beskyttes også kabelen mot jordfeil. Selvsagt kan man benytte jordfeilautomat Type A i skapet og ha Type B jordfeilbryter i ladeboksen, men jeg ser ikke poenget med å ha dobbelt opp. Det måtte evt. være om det er for lite plass ledig i skapet til å montere separat jordfeilbryter der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Solberg

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. oktober 2015, klokken 20:25
Sitat fra: Marius Solberg på lørdag 17. oktober 2015, klokken 19:46
Sitter å snuser litt på ladere og har en bror som er eletrikker. Han forteller at det ikke er bare bare å sette opp lader uten å ha jordfeilbryter type A og B.

Jordfeilbryter Type B er det krav til om det legges opp en ny kurs til lading. Benyttes en eksisterende kurs holder det med Type A for å tilfredsstille forskriften.
Om det legges opp en ny kurs er det min mening at det er mest hensiktsmessig å montere jordfeilvernet i sikringsskapet. Dermed beskyttes også kabelen mot jordfeil. Selvsagt kan man benytte jordfeilautomat Type A i skapet og ha Type B jordfeilbryter i ladeboksen, men jeg ser ikke poenget med å ha dobbelt opp. Det måtte evt. være om det er for lite plass ledig i skapet til å montere separat jordfeilbryter der.

Helt riktig som du skriver jkirkebo :)

Siden vi må legg ut ny kurs leger vi inn en jordfeilbryter Type B. Er en del å ta hensyn til når man skal ha en lader som trekker litt :)

Men hjemmelader som har Type 2 Mode 3 plugg er noe jeg heller mere og mere over på.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA