Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

omlegging av dekk

Startet av Soulbolle, lørdag 03. oktober 2015, klokken 13:40

« forrige - neste »

Soulbolle

Hei, skal legge om til vinterdekk på min nye Soul men er litt usikker hvordan det skal gjøres. Er litt redd å skade noe. Det er jo ikke noe jekk med i bilen. Leste i en gammel tråd at noen bare kjøpte seg en jekk på Biltema. Hva slags jekk skal brukes og hvor skal den settes på? Har noen av dere erfaring med  dekkomlegging på Soul EV, evtl bilder?

Takk på forhånd

trykkertor


elektrolux

Og så er det viktig å plassere jekken riktig.

Plasserer du den under batteriet kan bilen bli kondemnert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

madsskon

Skifte hjul selv er sååå 1997:)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Soulbolle

Takk for alle svar. :)
Jeg har jo skifta hjul før på mine andre biler, er bare litt usikker på den nye elektriske - man har ja ikke lyst å ødelegge noe.

Hilsen, Soulbolle

jkirkebo

Sitat fra: madsskon på søndag 04. oktober 2015, klokken 14:27
Skifte hjul selv er sååå 1997:)

Javel? ;)

For min del er det praktiske grunner til å skifte selv, i tillegg til de økonomiske. Å skifte selv tar meg ca. 40 minutter, å kjøre til/fra dekkhotell og vente på omlegging tar minst det dobbelte. I tillegg kan jeg skifte selv når det passer meg (f.eks en søndag morgen) mens dekkhotellet kun kan fikse det i åpningstiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoe

Er det noen her som faktisk har lagt om hjul på en Kia Soul selv?

Utfordringen er selvsagt hvor en skal plassere jekken, ikke hvordan man skal vaske hjulene etterpå, Har krøpet under min Soul, og det kan se ut som jeg kan plassere jekken under hjulfestene foran, men bak finner jeg ikke noen grei logisk plassering.

Trenger altså tips  :)

Ona IX

Sitat fra: Bjoe på søndag 11. oktober 2015, klokken 16:14
Er det noen her som faktisk har lagt om hjul på en Kia Soul selv?

Utfordringen er selvsagt hvor en skal plassere jekken, ikke hvordan man skal vaske hjulene etterpå, Har krøpet under min Soul, og det kan se ut som jeg kan plassere jekken under hjulfestene foran, men bak finner jeg ikke noen grei logisk plassering.

Trenger altså tips  :)

Jeg skiftet i våres, og skal bytte nå når det begynner å bli litt kaldere. Du burde se jekkepunktene under bilen, ca der hvor alle andre biler har jekkepunktene :P Er likt både foran og bak! Hvis det ikke hjelper å se under bilen, sjekk i brukermanualen, der står det enkelt og tydelig med bilde og alt :)

Bjoe

Tall Ona IX, jeg har sett disse sporene, var usikker på om det var dette stedet som skulle brukes - får finne noe jeg kan legge inn i sporene, jeg har vanlig hydraulisk jekk type Biltema.

Men jeg er overrasket over at du siker du har funnet dette i bruker-manualen, der finner jeg ingen ting .....?

Soulbolle

Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene.  ::)

Ona IX

Sitat fra: Bjoe på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:23
Men jeg er overrasket over at du siker du har funnet dette i bruker-manualen, der finner jeg ingen ting .....?

Det kan være jeg tar feil! Jeg sjekket brukermanualen (fra canada, så litt forskjellig) og der stod det ikke. Min norske har jeg i bilen, og litt for sent på søndagskvelden til å gå ut og sjekke :P Men skal se om jeg finner det imorgen/tirsdag! Syntes å huske jeg så det i brukermanualen  ???

Ona IX

Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:35
Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene.  ::)

Jeg kjøpte også en saksejekk på biltema, hvis det er samme modell anbefaler jeg å slå den ut og inn en god del ganger før du bruker den under bilen, første gangene var min utrolig stiv, så jeg måtte bruke all makt på hver eneste omdreining, løfte første hjulet tok meg 15 minutter nesten! Ble jo helt utslitt

Bjoe

OK - men flott Ona. Jeg har en hydraulisk jekk, må bare finner noe å putte i sporene, det viktigste er at jeg vet hvor det er meningen at jeg skal løfte. Takker og bukker  ;)

Soulbolle

Ok. takk for tipset Ona. Skal prove det med å slå han ut og inn og kanskje smøre han litt før jeg går i gang. ;)

Baxrus

Tenkte å levere min inn for å få gjort det.. Regner med de har vært bortpå lignende før. Leaf har jo rullet rundt her i noen år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA