Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbilforums uoffisielle rekkeviddetest

Startet av PokerFjes, mandag 28. september 2015, klokken 12:33

« forrige - neste »

Softblue

Sitat fra: PokerFjes på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:29
Sitat fra: Softblue på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:14
Å kjøre til det er helt tomt sier ingenting om rekkevidde. Det er det ingen som gjør, selv ikke bensinbiler. Jeg synes det er bedre at man kjører til ca. 0 km og finner nærmeste lader på reserven.
Dette må du forklare logikken i?
Min logikk er, at hvis man skal teste reell rekkevidde på vei, så vil jo alle reelt sett lade før man står på veiskulderen. De siste kilometerne hvor man ikke rekker fram til neste ladestasjon er således ikke reell rekkevidde når man kjører på vei. Man kan ikke bare helle på 5 liter strøm, som en reservekanne på en bensinbil.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

PokerFjes

Sitat fra: Softblue på mandag 12. oktober 2015, klokken 15:41
Sitat fra: PokerFjes på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:29
Sitat fra: Softblue på mandag 12. oktober 2015, klokken 12:14
Å kjøre til det er helt tomt sier ingenting om rekkevidde. Det er det ingen som gjør, selv ikke bensinbiler. Jeg synes det er bedre at man kjører til ca. 0 km og finner nærmeste lader på reserven.
Dette må du forklare logikken i?
Min logikk er, at hvis man skal teste reell rekkevidde på vei, så vil jo alle reelt sett lade før man står på veiskulderen. De siste kilometerne hvor man ikke rekker fram til neste ladestasjon er således ikke reell rekkevidde når man kjører på vei. Man kan ikke bare helle på 5 liter strøm, som en reservekanne på en bensinbil.
Jeg skjønner tankegangen din, men når man får spørsmålet "hvor langt går denna elbilen'a?" - så kan man ikke ta høyde for hvor lang avstand til nærmeste lader/hurtiglader er. Skal man se hvor langt bilen faktisk kan kjøre på en full lading må man nesten kjøre til det er tomt.
Siden mange av oss har sterkt misvisende GOM og NEDC-rekkevidde ikke er veldig realistisk, så synes jeg dette er den mest nøyaktige testen vi kan gjøre.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Bolfus

#17
Jeg synes denne testen er en god ide, og bidrar gjerne. Nå som vinteren har kommet så synes jeg det hadde vært informativt å se resultatet av rekkeviddetest på vinterføre med varmeapparatet stilt inn på en avtalt temp. Det forutsetter at man starter samtidig og følger hverandre langs en løpe, eller tar flere runder langs en rute med god tilgang på hurtigladere. Jeg forstår at det mest korrekte resultatet kommer når man kjører batteriet helt flatt, men det tror jeg ikke folk har lyst til - både av hensyn til batteriet og egen stolthet. En test av "maks praktisk rekkevidde" hadde vel også vært interessant? I trillingen min kunne jeg da ha kjørt til skilpadda kommer, for deretter å sette kursen til hurtigladeren.

Edit: Og for å skape litt blest rundt testen og få tak i flere deltagere bør man lage en ny tråd på et mer frekventert sted på forumet. Når alle detaljene er klare, altså.

TomR

Høres morro ut. Bare jeg får bilen vår så er jeg med. Ville helt klart vært mest morro å sett hvor langt de forskjellige kom. Ikke kjøre runder altså. Det tekniske med testen veit jeg ikke noe om. Men tenker wt det ikke er nødvendig med eksakt vitenskap her(det ville vel nesten bli umulig i tillegg). Dersom mange melder sin interesse så ville dette også være en fin måte å få testen ulike dekk på kanskje.
Tror vi fint kan få litt presse til å stille opp. Og kanskje noen leverandører av utstyr. Men nå tar jeg kanskje litt av :)

Tom
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA