Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva betyr lysene på de forskjellige laderne?

Startet av fredsjo, fredag 25. september 2015, klokken 15:22

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Flere ganger har jeg kommet til ladeplasser hvor det er begrenset med kontakter og man må evt dra ut en for å få plass. Dette mener jeg er uproblematisk når en er fulladet. Problemet er at det er kun Leaf som har lettfattelig indikasjon på at den er ferdigladet....

Hva betyr lysene på laderne til Tesla, eUP, eGolf osv.? Hvordan ser man at bilen er fulladet?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

E_S

På Tesla ser man ikke nødvendigvis noe på bilen, men om den lader med standard ladekabel er det på "kladden" på kabelen noen dioder. Om de lager en pulserende grønn "sti" lader bilen, om bare en grønn diode lyser lader den ikke. Med type 2-kabel vet jeg dessverre ikke om noen måte å se om bilen er ferdigladet, men type 2-kabelen sitter jo som oftest også fast i ladepunktet til den som plugget den inn låser opp..
:)

olegregert

Sitat fra: E_S på fredag 25. september 2015, klokken 15:27
På Tesla ser man ikke nødvendigvis noe på bilen, men om den lader med standard ladekabel er det på "kladden" på kabelen noen dioder. Om de lager en pulserende grønn "sti" lader bilen, om bare en grønn diode lyser lader den ikke. Med type 2-kabel vet jeg dessverre ikke om noen måte å se om bilen er ferdigladet, men type 2-kabelen sitter jo som oftest også fast i ladepunktet til den som plugget den inn låser opp..

På E-UP er den låst til eier låser opp bilen. Det betyr at man kan ikke røske ut kabelen fordi man vil ha ladepunktet for seg selv.

fredsjo

2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Elmo

Sitat fra: olegregert på søndag 27. september 2015, klokken 10:59
På E-UP er den låst til eier låser opp bilen. Det betyr at man kan ikke røske ut kabelen fordi man vil ha ladepunktet for seg selv.

Alle Type2 kontakter på bil er sånn.  Type1 ikke, så de må man låse med hengelås i et hull på "pistolen".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: fredsjo på fredag 25. september 2015, klokken 15:22
Hva betyr lysene på laderne til Tesla, eUP, eGolf osv.? Hvordan ser man at bilen er fulladet?

eGolf of eUp blinker grønt mens de lader og lyser ikkenå når de er ferdige.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

#6
Sitat fra: fredsjo på fredag 25. september 2015, klokken 15:22
Dette mener jeg er uproblematisk når en er fulladet.

Det er overhodet ikke uproblematisk på en Leaf, for dersom du trekker ut kontakten får jeg ikke startet varmen i bilen fra mobilen. (Den låser seg dersom bilen er tilkoblet kladden, men kladden er uten strøm.)

Det kan også være problematisk for andre som har satt bilen til forsinket lading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA