Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statisk elektrisitet

Startet av Mollerup, onsdag 09. mai 2007, klokken 21:27

« forrige - neste »

Mollerup

Hver gang jeg eller andre førere går ut av elbilen og tar i karosseriet, eller annet metall som for eksempel garasjeporten, så får vi et nokså kraftig elektrisk støt. Dette skjer nesten hver eneste gang bilen har vært i bruk. Faktisk også om bilen kun har stått stille med tenningen slått på.

Noen som har opplevd lignende, eller har teorier om hva det kan skyldes og hvordan det kan unngås? Jording av førersete/ratt er kanskje en idé?

Det er snakk om en Citroën Saxo 2002-modell.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Lynet

Dette kommer av gnisning melleom setetrekket og klærne du har på deg! Det gjør at du lades opp med statisk elektrisitet på opp til flere tusen volt  :o Det kan hjelpe med andre sko, eventuelt ta ett godt tak i vindusrammen med det samme du går ut av bilen.

Det er to muligheter for å fikse dette:

1: Hør med en bilutstyrsbutikk/ bilpleiefirma om de har en antistatisk spray som kan sprayes på setetrekket (dette hjelper alle som bruker bilen).

2: Vask klærne med antistatisk skyllemiddel.

Lykke til med en gnistfri hverdag  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Jeg har aldri hatt dette problemet med Think'en, men så har den jo karosseri nav plas, . :) På Caravellen (og på trampolina), derimot opplever jeg dette ofte. Det er ikke farlig, men kan være veldig ekkelt.

Opplevde det mye da jeg jobbet på hudstansa på Ekornes, og der var det "deler" like under beltespenna som var mest utsatt pga høyden på bordet!  :o  Vi sprayet plata med en blanding av vann og skyllemiddel (mener jeg å huske det var), og det hjalp en del.

Det virker også som det er verre i kaldt, tørt vær. For å ungå overraskelsen går det an å knipse/slå på dørkarm e.l. før man går ut. Da gjør det ikke vondt, fordi fingrene (hjernen) er forberedt på at det kommer en liten smekk. Gjrø det samme når jeg skal av trampolina også; knipser på ramma.

Mon tro om noen kanskje kan finne opp en liten dubbeditt som gjør at vi kan overføre denne strømmen til batteriet?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#3
Sitat fra: cra på torsdag 10. mai 2007, klokken 09:12
Mon tro om noen kanskje kan finne opp en liten dubbeditt som gjør at vi kan overføre denne strømmen til batteriet?
Selv om spenningen kan bli høy er heldigvis energien så liten at dette bare er ubehagelig og ikke veldig farlig. Så et evt. bidrag til økte km blir mikroskopisk. (trolig mindre enn 1/100 J)

En annen ting som kan hjelpe er de antistatiske lissene som kan henges under bilen. Dette er en gummilisse med innvevd metall og kanskje er også karbon tilsetninger som kan skrues fast i metall under bilen, og som slepes mot veien. De koster ikke mange kronene og er vell verd et forsøk. Siden den statiske spenningen blir så høy har de faktisk en god effekt som avleder.
(Thorshov i alle fall, og sikkert andre har slike)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på torsdag 10. mai 2007, klokken 10:21
Sitat fra: cra på torsdag 10. mai 2007, klokken 09:12
Mon tro om noen kanskje kan finne opp en liten dubbeditt som gjør at vi kan overføre denne strømmen til batteriet?
Selv om spenningen kan bli høy er heldigvis energien så liten at dette bare er ubehagelig og ikke veldig farlig. Så et evt. bidrag til økte km blir mikroskopisk. (trolig mindre enn 1/100 J)

Joda, jeg er klar over det, så det var mest ment som en spøk. :) Det var derfor jeg brukte smiley med "lurt blunk" (semikolon), men det lure blunket kommer ikke så godt frem i ;D  :-\

Sitat fra: Griffel på torsdag 10. mai 2007, klokken 10:21
En annen ting som kan hjelpe er de antistatiske lissene som kan henges under bilen. Dette er en gummilisse med innvevd metall og kanskje er også karbon tilsetninger som kan skrues fast i metall under bilen, og som slepes mot veien. De koster ikke mange kronene og er vell verd et forsøk. Siden den statiske spenningen blir så høy har de faktisk en god effekt som avleder.
(Thorshov i alle fall, og sikkert andre har slike)

Ja, det kan kanskje være noe. :) Har alltid trodd at de bare var for å spare dekkene i tilfelle lynnedslag (svidde dekk når strømmen går fra felgen til bakken), men kanskje de er mot statisk elektrisitet? Noen som har erfaring? Kanskje jeg skulleso skaffet meg en slik også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 10. mai 2007, klokken 12:54
Sitat fra: Griffel på torsdag 10. mai 2007, klokken 10:21
En annen ting som kan hjelpe er de antistatiske lissene som kan henges under bilen.
Ja, det kan kanskje være noe. :) Har alltid trodd at de bare var for å spare dekkene i tilfelle lynnedslag (svidde dekk når strømmen går fra felgen til bakken), men kanskje de er mot statisk elektrisitet? Noen som har erfaring? Kanskje jeg skulleso skaffet meg en slik også. :)
Da jeg var liten var dét et godt råd mot bilsyke, en lærstropp skulle brukes. Vet ikke om det virket.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

En lærstropp tror jeg ikke hjeper. Skal den avlede statisk elektrisitet fra bilen er det viktig at det er elektrisk forbindelse ned til bakken, og tørrt lær er ganske god isolator. Derfor har de antistatiske lissene innlagt kobber og muligens også "carbon black" i gummien, og  det er viktig at de får god forbindelse til metallet i bilen.

Best effekt er det nok når det regner, men det er så høye spenninger og små energimengder som skal bort så virker det nok.

Siden nærvessystemet vårt er elektrisk kan det godt hende at statisk elektriske ladninger kan påvirke balansesystemet (gir det en offset), slik at det normale tilbakemeldingen fra bevegelsene av bilen til hjernen blir forstyrret, så en skal ikke avvise en mulig effekt mot bilsyke.

I alle fall er dette så billig remedium at dersom en har plager med statisk elektrisitet eller bilsyke bør en prøve.

Husk bare å finne et tilkoblingspunkt som har god elektrisk forbindelse til gods på bilen. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mollerup

Takk for mange gode råd! Vi skal forsøke dem og gi rapport.

Er det helt utenkelig at dette har noe med selve bilen å gjøre? Jeg tenker på lekkasjestrøm eller bevegelige deler som gnis mot hverandre.  ???
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Griffel

Elektrisk støt fra lekkasjer føles annerledes enn støt fra statisk elektrisitet.

Overledning fra lysnettet kjennes tydelig som vedvarende risting og er skadelig. Dersom du har en jordfeilbryter på kursen og den virker er du godt beskyttet, (prøv med testknappen at den løser ut).

Lekkasje fra likestrøm siden er under 200V og vil knapt merkes, men kan være farlig om den varer lenger tid. Det er lite trolig, og kan ikke bygge opp slike spenninger som statisk elektrisitet kan. Statisk støt er en kraftig utladning gjerne med gnist som ses og høres, spenningen som bygges opp kan gjerne være oppimot 20 000V.

Statisk elektrisitet kommer av ulike isolerende materialer som gnis mot hverandre. Elektroner rives av det ene som da blir positivt og overføres til det andre som blir negativt. Så lades bilen eller kroppen som i praksis er en kondensator.

Mest sannsynlig er det at det går om syntetiske tekstiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA