Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

rekkevidde på 85D

Startet av mariomax00, lørdag 05. september 2015, klokken 15:07

« forrige - neste »

mariomax00

Hei,

Eg har fått min Model S 85D i slutt av juni (25) og har allerede kjørt 11 000 km med den, kjempe fornøyd . Men det som jeg lurer på er at jeg få bare 317 km Typical på 80 % lading og 397 på 100 % ikkje det litt lite for en 85D ??? ?
85D Juni

mogu

Min viser henholdsvis 404km og 323, så vil jo ikke si det er så langt unna. Jeg ville derimot stilt meg tvilende til om bilen min har noe særlg mer batterikapasitet enn din.

Den har forsåvidt også gått 11 000 km
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

skyfawn

det kommer vel også an på kjøremønsteret ditt (høyere Wh/km jo lavere typical), jeg lå rundt 230Wh/km de første par tusen km, men denne ligger nå på 190Wh/km på totalt 10k km. Sommer og vinterstid betyr også mye. aner ikke hvordan de kalkulerer den typical tilslutt men det er vel en eller annen gjennomsnittlig Wh/km de går ut i fra.

Undertegnede

Testet min til 100% i dag, sluttet å lade på 404 TKM. Mener den gikk til 412 for 2 måneder siden når den var ny. Vet ikke om de kilometerene der er mistet, kamuflert eller om kjørestilen har gjort at de er borte. 90% gikk til 363 i dag (omtrent som ny). Min 85D har gått 6k km.

mariomax00

Tusen takk for svar !!! :)  ;)

Eg hadde 322 og 410 3-4 uker siden men da tok eg liten tur til Sverige og har ladet bilen par ganger til 100 % det kan vare grunnen til det og at eg mistet litt km :(:( og har forbruke på 213 Wh/km.
85D Juni

Spinner

Sitat fra: skyfawn på lørdag 05. september 2015, klokken 15:29
det kommer vel også an på kjøremønsteret ditt (høyere Wh/km jo lavere typical)
Typical er vel en fast verdi, ikke avhengig av kjøremønster.

N00b

Feil. Typical er akkurat det. En snittverdi satt av Tesla. Tallet påvirkes ikke av kjørestil eller andre faktorer. 

Sommer og rolig kjøring etter norske fartsgrenser = du kommer lengre enn typical rekkevidde.
Vinter med varmeapperat = du kommer kortere enn typical.

Bruk heller navigasjonen. Den forutsier ganske så bra hvilken % du kommer frem med

pej

Min er 325 på 80 og 405 på 100. Gått 5000km ladet fult 2 ganger.

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

N00b

Det er mange misforståelser ute å går.
Mye skyldes dette Tesla som ikke går ut med eksakt informasjon.

Rekkevidden bilen beregner er ut fra en gjetting. Det er først når du får ladet bilen HELT opp og kjørt batteriene helt NED at bilen greier beregne hvor mye som faktisk er tilgjengelig. Gjerne flere ganger etter hverandre. 
Det du får servert daglig er gjetting.

Bilen gjetter konservativt og mer og mer konservativt ettersom tiden går og den ikke får kalibrert topp og bunn.

Om du lader bilen daglig til 80% og sjelden kjører den til under 30%, ja da vet den ingenting om hvordan kurven er over og under.
Det er på de øverste og nederste 10% at spenningskurven blir bratt og det som sliter på batteriene.   Derfor sier Tesla, ikke lad over 90% daglig.  Samtidig er 90% såpass høgt at du får en viss grad av balansering av celler etter endt lading.

For the record. Tesla ha satt 100% til 4,2 volt i ladespenning. Det gir en hvilespenning litt lavere, la oss si 4,15 volt.  Cutoff der bilen skrur seg av i cellespenning vet jeg ikke hva er. Vil tippe ca 3,0 volt.   Ingen av disse tallene er ekstreme, de er satt slik at batteriene skal vare selv om vi misbruker dem.  Du kan selv lese dem av på supercharger, etter pluggen er satt inn og før bilen begynner å lade.

I Norge er vi velsignet med et klima som er ideelt for batteriene. Det er varmen som er dødaren, der slipper vi billig unna!  Kjemiske reaksjoner skjer saktere i kaldt klima.
Det og tiden batteriene har på enten topp eller helt utladet i varmt vær = ikke heldig.

Oppsummert: 

1. Skjiit i hva rekkevidden sier i KM.  Bytt til %, bruk heller navigasjon om du er usikker på om du når frem. Den funker bra.   
2. Skal du på tur over 200km, lad 100% som er ferdig 1-1,5t før turen starter, da får du balansert batteriene samtidig.
3. Ikke stol på at du har 20-30km igjen under 0, det kan være det ikke er noenting der!
4. Om du må strekke strikken under null. Kjør så forsiktig du kan, IKKE bruk mye pådrag. Det senker spenningen i batteriene og gir deg "PULL OVER SAFELY, CAR IS SHUTTING DOWN"
5. Et typisk 85kwh batteri vil gi 76 kwh fra 100% til 0% om du kjører konstant uten stopp.

tkjoerlaug

Ang. 5, så får jeg ca 71-72kwh dersom jeg tar (km kjørt * forbruk wh/km) / differeanse i % på måleren. Har foreløbig bare testet kortere strekk fra ca 90-30% på batteriet. Er måleren ulineær slik at jeg får opp mot 75kwh dersom jeg kjører fra 100% til 0%?

Har 85D som har gått ca 2000km, og får også 404tkm ved 100%.

N00b

#10
De 10% merkene er ikke nøyaktig. Det kan du følge med på selv å se hvor mange Km rekkevidde det er mellom 90-80-70-60 osv. 

Det er 76 komma litt fra 100% til Charge Now!

404 er helt normalt, min gir 405.  Det er bare et tall som bilen gjetter på.
Forrige bilen min gav 380 uten at jeg kan si det var noe forskjell

Eip

Som noob sier her har antall km typical og rated lite/ingenting med batterikapasiteten. Bruk heller energy (%)
Skal dere teste batteriet for kapasitet er det bare en mulighet. Lade til 100% og kjør sammenhengende til charge now. Les da av antall kw forbukt
VIN: 509XX PD

Mippen

For at bilen skal vise maks må den lades til 100 % flere ganger etter hverandre. Det er for at batteriet må balanseres, så det er ikke noen fare. Det er bare en utregning hvor langt du kan kjøre. Det har ikke en direkte sammenheng mellom batterikapasitet.
Fremtiden er elektrisk.

tkjoerlaug

Sitat fra: tkjoerlaug på søndag 06. september 2015, klokken 09:47
Ang. 5, så får jeg ca 71-72kwh dersom jeg tar (km kjørt * forbruk wh/km) / differeanse i % på måleren. Har foreløbig bare testet kortere strekk fra ca 90-30% på batteriet. Er måleren ulineær slik at jeg får opp mot 75kwh dersom jeg kjører fra 100% til 0%?

Har 85D som har gått ca 2000km, og får også 404tkm ved 100%.

Prøvde på nytt i dag og kjørte bilen fra 100% ned til ca 25%. På effekt brukt/prosent brukt ender jeg nå opp på rundt 75kwh kapasitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA