Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ekstralys på Leafen?

Startet av p10, lørdag 05. september 2015, klokken 07:25

« forrige - neste »

p10

Høstmørket nærmer seg, og nok en gang blir de fryktelige originallyktene på Leafen et aktuelt tema. Har mest lyst å forbedre lyset samtidig som jeg beholder bilen i lovlig stand. Da er xenonkit utelukket.

Men den lave fronten på Leafen innbyr ikke akkurat til å kontere to store Hella 3000, selv om det uten tvil ville fikse problemet!

Jeg trenger derfor tilbakemelding fra dere som har montert ekstralys på hvilken type dere har valgt. Et bilde av det ferdige resultatet hadde også vært flott.

nr1rayner

Mange tråder som tar opp dette temaet! Søk og du skal finne
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

p10

Mange tråder som sneier innom temaet, men lite erfaringer som deles.

elvedalen

Du kan montere extra jordkabel, eller 55w hid det funker.
Nissan Leaf Tekna 2013.

p10

Biltemas kabelsett 42602 ligger i garasjen og venter, men jeg forventer ingen voldsom forbedring. Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.

Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!

lifern

Jeg byttet til sterkere pærer og det ble merkbart bedre.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 19:09
Biltemas kabelsett 42602 ligger i garasjen og venter, men jeg forventer ingen voldsom forbedring. Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.

Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!
Koblet på ekstra jodingsledning før en langtur til Hamar, og godt var det. Ble klar forbedring, men laaangt fra godt nok. Så bestilte HID, et billig sett for "ingen penger" på internett. Ikke ankommet ennå.
Om det blir helt på "trynet", så kjøper jeg Biltema sin fjernlysrampe med 5 lykter, og tar ut den i midten (For er det ikke noe med at det skal være parvise lykter?). Monterer den i "grillen" under nummerskiltet.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 17:18
Mange tråder som sneier innom temaet, men lite erfaringer som deles.
Ja, du har så rett. Mange løsninger, men få tilbakemeldinger.
Har selv kjøpt Rigid SR2-10 hypercombo, men ikke montert enda..
Har fra før en ebay-ledbar (dobbel 13", 72watt) i lysbilde combo. Den lyser bra, men alt for kort. Med originalt LED kjørelys føler jeg ikke det store behovet for mye lys i bredden slik ebay-baren min har. Skal det være ledbar virker det som det må være Rigid.

Sitat fra: p10 på lørdag 05. september 2015, klokken 19:09
Har brukt disse settene sammen med 100watts pærer på Nissan Primera og King Cab tidligere. Resultatene ble helt greie.

Har vært på nippet til å bestille xenonkit flere ganger, men siden det er ulovlig og resultatet nok blir heller tvilsomt, så har jeg ikke trykket på "bestill nå"-knappen enda!
Det er vel ganske små lykter på Leafen, 100w kan brenne reflektor!
Hva gjelder bytte av pærer er jeg meget godt fornøyd med Osram sin Nightbreaker. Den finner jeg ikke i H9, men den finnes i 55w-utgaven. Koster en god skvett, men kan kanskje være verdt å prøve..

Ebay 55w HID-kit trenger du ikke bestille, det gjorde jeg. Det fungerer dårlig. Flere som har kjøpt hid hos ekstralys.no. De sier det hjalp, men hvor mye vites ikke. Vil tro de fungerer bedre enn 55w fra ebay. Forøvrig en som gav tommelen opp for 35w hid fra ekstralys.no...

Sitat fra: leafnor på lørdag 05. september 2015, klokken 20:10
Om det blir helt på "trynet", så kjøper jeg Biltema sin fjernlysrampe med 5 lykter, og tar ut den i midten (For er det ikke noe med at det skal være parvise lykter?). Monterer den i "grillen" under nummerskiltet.

Ja, det skal være parvise lykter, men max 4 totalt. Tar du bort 1 har du totalt 6 fjernlys.
Kanskje verdt å prøve, men jeg tviler på at disse lyktene gir langt nok lys (etter mitt ønske). Men, med 5stk monner det kanskje nok  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

p10

Siden jeg har en Acenta med h4-pærer så er lykta relativt stor. Skal se om jeg får montert biltemasettet imorgen.

Kjørte med Phillips Xtremevision forrige vinter. De lyste bedre enn originalpærene, men varte bare 4mnd til tross for den lave spenningen i Leafen.

nr1rayner

Åja, da burde det vel gå fint med 100w. Kan vel være lurt med 55/100w da (ikke 90/100w e.l.). En kompis satte en gang 100/140w i volvo 240. Det lyste jo utrolig bra ei stund, men etter noen måneder så var reflektor nesten svart  8)

Har H4 Osram Nightbreaker. Stod i ei bil et drøyt halvår, har nå stått i ny bil i et drøyt halvår. Begge funker fint enda. Forøvrig ikke umulig at denne pæra gir vel så bra lys som no-name 100w..

Hadde et H4 HID kit for drøye 10 år tilbake. Ekstremt godt nærlys, men fjernlys var skikkelig dårlig.
Skal jo ikke garantere at resultatet på Leafen blir det samme...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

p10

Som nevnt i første post: 2stk Hella 3000 (heter vel 3003 nå) løser problemet greit, men vet ikke helt om det vil se bra ut med den lave fronten på Leafen.

lifern

Det er ikke tillatt med mer enn 2 ekstra fjernlys.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Her i huset kastes intet. Bladde meg bakover i tid, og fant igjen to ekstralys anskaffet i 1985 til russebil jeg hadde. Made in DDR! De skal få gjenoppstå på LEAF i 2015!
De passer helt inn i grillen på bilen, lengre inn hva jeg fikk de plassert for en photoshoot på vedlagt bilde. Må bare sage av et feste som stikker ut så går de helt inn. (Lykthuset er i plast)
Husker ikke hvordan lysbildet var for 30 år siden, men i allefall ble det vesentlig bedre lys på den -76 HiAce som hadde lyktene montert sist gang  :) Selv om den hadde originalt 4 fjernlyslykter. (Bilde fra 17-maitog i 1985, med ekstralysene på Hi-Ace vedlagt (Og ja, intet med LEAF å gjøre, men ble et øyeblikk nostalgisk 8).))

Hva som blir "penest" av å ha de i senter eller så langt ut fra hverandre som mulig er jeg usikker på.

Må bare skaffe meg et relè og så er det bare å koble opp.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

p10

Noe slikt jeg også vurderer med f.eks Hella Comet 200ff. Men så spørs det hvor lenge de varer når de monteres så lavt.

Hadde et liknende arrangement på Primeraen min med en slik lysrampe med 4 lykter under skiltet. Knuste 2 lykter de 3 første mnd. Da ble de flyttet opp og montert bak grillen.

Det er jo ikke et alternativ på Leafen, siden den ikke har noen grill!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA