Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solceller på biltaket

Startet av Hamiso, fredag 04. september 2015, klokken 19:29

« forrige - neste »

Hamiso

Eg veit det er ein og annan skeptikar til denne ideen på forumet, men i alle fall skreiv eg tidlegare i sommar/haust om solceller på elbiltaket i desse to artiklane;

-Nye solceller kan lada elbilen meir effektivt http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/nye-solceller-kan-lada-elbilen-meir.html

Solceller på elbiltaket - kvifor ikkje? http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/solceller-pa-elbiltaket-kvifor-ikkje.html

...for ikkje å gløyma sykkelhjula...
Elsykkel med solceller i hjula http://lektrisk.blogspot.no/2015/08/elsykkel-med-solceller-i-hjula.html

http://lektrisk.blogspot.no
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Hansi

Jeg syns som tidligere nevnt det er en veldig god ide. OK, det leverer kanskje ikke all verden per i dag, men hvorfor ikke tilby det som en opsjon til de som syns det er verdt pengene? Kanskje kan man oppgradere når det kommer mer effektive paneler? Man vil også få brukt arealet til noe konstruktivt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

http://insideevs.com/audi-e-tron-quattro-concept-revealed/

SitatIn addition, a large solar roof provides electricity for the drive system battery on sunny days.

Får håpe det kommer i produksjonsmodellen også :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

sylwester

#5
Jeg har absolutt ingen tro på det. Det er en kombinasjon av ulempene ved å plassere bilen i sola , kravet til hvor varmt et batteri må være før den kan motta energi og det faktum at et biltak er mye mindre enn et hustak. Med typisk virkninggrad og ideell vinkel kan du få inn 200W/m2 og et biltak er sjeldent over 2m2 så da snakker vi 400W under ideelle forhold. Når bilen er parkert vil den lade  mye tregere, faktisk den tregeste ladingen av Leaf, den medfølgende kladden på 10A vil lade 5 ganger raskere enn den. Dvs. 50 timer må til for å lade Leaf som med den tregeste "trickle charger" klarer det på 10 timer (fra 20kWh, fra 5% til 100%).

Bilens forbruk blir ofte nevnt i Wh/km. Typisk lå jeg på 225Wh/km da kjørte bilen Oslo - Halden i helga og selve kjøringen tok 1,5time. Solscellepanetet ville fått inn 600Wh, mens bilen har brukt 27000Wh. 600Wh tilsvarer 3% av batteriet så du ville ikke merket forskjell.

Du skriver at virkningsgraden er blitt så mye bedre med årene. Teoretisk energi per m2 er 1kW så hvis de hadde klart å lage et solcellepanel som ikke tapte noe energi så ville du hatt 2kW på en Leaf. 3kW i løpet av min tur til halden, men husk at jeg brukte 27kW så forbruket ville kun bli redusert med 10%.
Jeg brukte hurtiglader for å komme de 12 milene. Hvis jeg isteden hadde hatt 3kW solcelle ville det ta 6 timer det hurtigladestasjonen brukte 33 minutter på. NB: Husk at vi snakker om uvirkelige gode solceller her, egentlig ville den brukt 41,5 timer.

For at det er liv laga så bør en bil med solcelle burde klare 11kW, Det tilsvarer 11kvadratmeter med tapsfri solcellepanel eller 55 kvadratmeter med dagen teknologi. Selv ikke 11m2 høres veldig sannsynlig ut så da vil alltid solcelle på bil kun være en gimmick som enten ikke er gjennomtenkt fra designen eller lagt inn kun for å lure forbrukeren. Min tur til Halden ville jeg brukt 11kW hele veien i tillegg til 11kWh fra batteriet og hadde hatt 50% SOC og bilen ville vært ferdig ladet på parkeringplassen etter en time. Jeg ville hatt problemer med å parkere solcelletilhengeren på 55m2 da :-(
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Hansi

Hvorfor ikke se det som positivt bruk av areal som uansett er der og som per i dag ikke blir brukt til noe konstruktivt? Hvis man har helt urealistiske forventninger om at bilen skal bli en "evighetsmaskin" bare sola skinner er det klart man blir skuffet. Man får antageligvis bedre valuta for pengene med solceller på hustaket, men det er mange som koster på flere tusen i ekstrautstyr på biler som ikke nødvendigvis er så fornuftig heller.. Jeg syns det er veldig positivt at man begynner å tilby dette som en opsjon for de som vil koste på noen kroner for å være bittelitt "grønnere" :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

sylwester

Det blir brukt konstruktivt, som tak.

Tallene lyver ikke. Biltak er så små at den effekten du maksimalt kan få inn er så liten at du aldri vil merke at du har solceller på taket. Du har samme effekt som å pisse i sjøen for å øke vannstanden.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Hansi

Hehe :)

Det blir spennende å se om det vil bli tilbudt fremover og om Tesla vil tilby det på Model 3, så får vi eventuelt se hvordan markedet reagerer. Hvis du ikke har lyst til å kjøpe tilvalget hvis det skulle komme er opp til deg. Jeg vil høyst sannsynligvis gjøre det :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Griffel

#9
Sitat fra: sylwester på søndag 05. mars 2017, klokken 23:51
. Du har samme effekt som å pisse i sjøen for å øke vannstanden.
Si ikke det, det er jo et panel med 180W peak. Når det ligger flatt kan en nok på en god dag i mai få en 5-600Wh, noe mer om en finner en bakke slik at panelet er rettet mot solen. Det burde holde til 3 km den dagen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Hvis ikke du må kjøre AC for å få det litt lunk etter å ha hatt bilen i sola hele dagen.. Klimaanlegget bruker sikkert opp de 600Wh på klimatiseringen :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: sylwester på mandag 06. mars 2017, klokken 02:14
Hvis ikke du må kjøre AC for å få det litt lunk etter å ha hatt bilen i sola hele dagen.. Klimaanlegget bruker sikkert opp de 600Wh på klimatiseringen :-)
Det kan nok hende, men om vinteren en kald klar dag i desember kan en om en er flink til å børste sne kanskje få 90Wh ut av panelet (virkningsgraden er bedre når det er kaldt) nok til 400m ekstra rekkevidde, kanskje akkurat nok for å rekke stikkontakten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stian83

Jeg og tenker at alle monner drar. Ikke stort, men litt. Taket er jo der uansett og det er ikke en altfor stor utgift. Sammen med bedre airodynamikk, smalere dekk, mindre sidespeil, diffusor etc. Allt hjelper litt.
Er man på hytta uten strøm i 2 uker kan det til og med hende at det monner litt ;)

sylwester

#13
På vinteren har vi andre utfordringer. Akkurat som regenerering ikke er tilgjengelig når bilen er kald vil det ikke gå an å lade batteriet hvis batteriet er kaldt. Dvs. etter en natt på hytta vil vel ikke bilen ta lading for den får varmet opp batteriene - som innebærer bruk av energi.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: sylwester på mandag 06. mars 2017, klokken 15:54
På vinteren har vi andre utfordringer. Akkurat som regenerering ikke er tilgjengelig når bilen er kald vil det ikke gå an å lade batteriet hvis batteriet er kaldt. Dvs. etter en natt på hytta vil vel ikke bilen ta lading for den får varmet opp batteriene - som innebærer bruk av energi.
Å få lurt inn 0,09kWh i løpet av 4 timer en dag når bilen står i solen lar seg nok gjøre, og om du sier 1 kr/kWh har en jo nedbetalt panelet med 9 øre på hver solskins dag i desember og januar.
Men det forutsetter selvfølgelig at en holder panelt er fritt for snø og is.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA