Hepp!
Etter å ha sett prisen på den nye stusser jeg litt på prisen på batterier til min Buddy. Jeg må bytte mine. Det står ikke oppgitt noen pris på batterier, men jeg antar at de nye batteriene vil koste ca. 70 k, ut fra at dagens batterier koster ca. 20 k og prishoppet er på nesten 50 k med den nye typen. Det er vesentlig mer enn det jeg ble forespeilet av Elbil Norge for en stund siden.
Da går faktisk litt av vinninga opp i spinninga som man sier. Betale 70 k for nye batterier, man får mye fine fosilbiler til den prisen, pluss evt. salg av dagens elbil...
Noe av vitsen med å kjøpe den nye typen batterier var nettopp kjørelengden mellom hver lading, samt at bilen blir lettere.
Noe annet er at dette ser ut til å være mye mere "bil" en min 2006 Buddy.
Jeg har en Buddy 2007 og jeg synes du forenkler regnestykket veldig.
Utgiftene på vår Buddy er sånn ca per år :
Årsavgift kr 400
Strøm ca kr 1500
Batteri (bytte hver annet år ca når man kjører så mye som oss) kr 10000
Forsikring kr 1800
Totalt = 13700.-
Det er gi og ta 1000 liter bensin. Regner man rundt i forhold til forbruk så er det 13-15000 km som de fleste kjører.
Jeg bruker å si at mine utgifter dekker bensin på en vanlig bil.
Men så kommer jo forsikring på en vanlig bil. Bompenger, parkering, reperasjoner, service, eukontroll, avskrivning osv.
Tar man med dette så koster en elbil under det halve å eie.
Jeg er selvsagt klar over at ting kan gå i stykker på en Buddy også, men erfaringene er gode og forumet her tyder på lite problemer, noe som i sin tid gjorde at jeg kjøpte Buddy og ikke Think
Jeg elsker min Buddy av flere grunner men kostnad er bare en av dem.