Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

P85 har fått nedjustert effekt

Startet av erlanddf, torsdag 03. september 2015, klokken 20:25

« forrige - neste »

Jejl

Kangooen som jeg kjører på jobb er oppgitt til å yte maks 44kw. Den kan hele tiden vise nøyaktig hvor mange kw som brukes, og med gassen i bunn er det laveste jeg har sett 47kw og høyeste 53kw.
Har ikke noen god forklaring på hvorfor det varierer slik, men 53 kw fikk jeg med ca 50% SOC i ca 10 varmegrader.

Det er vel på lignende måte med teslaen at flere ting kan spille inn på hvor mye batteriet yter. Og for at batteriet skal yte maks er det sikkert mange ting som må stemme for å få 100%.

Teslanewbie

Sitat fra: Jejl på lørdag 05. september 2015, klokken 13:14
Kangooen som jeg kjører på jobb er oppgitt til å yte maks 44kw. Den kan hele tiden vise nøyaktig hvor mange kw som brukes, og med gassen i bunn er det laveste jeg har sett 47kw og høyeste 53kw.
Har ikke noen god forklaring på hvorfor det varierer slik, men 53 kw fikk jeg med ca 50% SOC i ca 10 varmegrader.

Det er vel på lignende måte med teslaen at flere ting kan spille inn på hvor mye batteriet yter. Og for at batteriet skal yte maks er det sikkert mange ting som må stemme for å få 100%.

Mitt svar er det tesla skriver på sin hjemmeside om å oppnå 3.2s 0-60...

JUST PLANT YOUR FOOT AND GO!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cirys1

Sitat fra: Jejl på lørdag 05. september 2015, klokken 13:14
Det er vel på lignende måte med teslaen at flere ting kan spille inn på hvor mye batteriet yter. Og for at batteriet skal yte maks er det sikkert mange ting som må stemme for å få 100%.

Det er mange ting som spiller inn, men de danske eierne med mange flere er klar over disse "tingene", de beskriver i detalj hvordan de har utført testene, Så det er ikke snakk om noen "nybegynnere" som ikke har varmet batteri og dekk før de har testet, i tillegg så bruker de vbox noe som er svært anerkjent ved slike målinger.

jazzwheel

Hestekrefter i P85 er i USA 416 fordi man oppgir BHP, mens den i Norge/Europa er 422 fordi man bruker DIN/PS.

Det samme gjelder 470/476 og 691/700 tallene.

P85 hadde hele tiden en ECE R85 måling på 476hk i Norge, men når de lanserte P85D fjernet de 422 og viste kun til ECE R85 tallet. P85 pg P85D har samme motor bak, altså 476hk ECE R85 i begge, selv en 2012 P85

Det opplagt dumme Tesla gjorde var å fjerne notisen om at målingen er ECE R85 samtidig som de oppga totalsum for motor foran pluss den bak, altså 700hk.

ECE R85 er standard målemetode for elmotorer og hvis jeg ikke husker helt feil er det samme tall som oppgis for BMW i3 sine 170hk.

Brede

Prøvde linkmytesla i dag og fikk på 0-100 en snittid på 4,68 over fire forsøk. Dette er med 21" Michelin PSS, 12 grader utetemperatur, traction/hjulspinn opp til 60 og 63-64% på batteriet. kW ligger fra 318 til 321.
Beste tid på 4,47 fikk jeg uten tractioncontrol, med fotjustering av pedal.

sigurdi

Sitat fra: Brede på lørdag 05. september 2015, klokken 19:23
Prøvde linkmytesla i dag og fikk på 0-100 en snittid på 4,68 over fire forsøk. Dette er med 21" Michelin PSS, 12 grader utetemperatur, traction/hjulspinn opp til 60 og 63-64% på batteriet. kW ligger fra 318 til 321.
Beste tid på 4,47 fikk jeg uten tractioncontrol, med fotjustering av pedal.
Har lånt en P85D i helgen, nå er den skodd med 21" Michelin PSS, ble riktig skuffet over de dekkene, siste jeg lånte bilen hadde den 19" og på gode kalde vestlands veger fikk jeg mindre hjulspin en jeg fikk i går og i dag på tørre veier.

Tror de dekkene trenger 20+ grader fin asfalt for best mulig grep samt helst oppvarmet gummi før start, virker rett og slett glatte på underlaget som er nå om dagene.
Det var vannskelig å få tatt noen skikkelig 0-100 pga den spant på et eller flere hjul.

0-100 tidene var mye dårligere en 3 uker etter levering på 19" dekk, også de få testene som spinning ikke var merkbar. 
Men det som forundret meg mest var at den er tregere fra 50 til 100 ikke så merkbart fra 0-50 som fremdeles er brutalt.

Så at effekt taket er nedjustert, er faktisk den følelsen jeg fikk litt etter testene i helgen.
Hadde desverre ikke ustyr i vår eller nå til å få noe konkrete data på bordet, så det er kun subjektivt fra min side.
Horten
Model X90D (18.03.17)

RonnyØ

Satte min på lading, skal straks ut og teste med skikkelig utstyr!

Jejl

Var ute å kjørte en liten tur.
Den gikk litt over 320 kw, men bare i et sekund eller to.
75% SOC.

Høgis

Etter at jeg fikk byttet DU. på P85 merket jeg umiddelbart endret effekt. Tok dette opp med Tesla flere ganger, men de kom tilbake med bortforklaringer og "ullne" svar. Testet bilen med en std. S85 og akselerasjonen var nesten helt lik. Dette er enn av grunnene til at jeg valgte og selge bilen. Følte at de 100K som jeg betalte ekstra for P'en, var bortkastede penger. Jeg er ikke i tvil om at Tesla har gjort endringer på effektkurven.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

RonnyØ

#84
Testet med Racelogic. 90-ish batteri. P85+ med dårlige 265. Gått 23k ca. Gikk på 4,2 som beste. SW v6.2 (2.5.36) Fikk godt feste. Så denne holder fortsatt koken!




Spinner

Sjekket med linkmytesla selv nå.
P85+ fra sept. 13, ny DU for 1,5 mnd siden, 17 grader, ny tørr asfalt, slakt oppover mot slutten, relativt nye PS2, 98% SOC, bortimot null blinking på traction og 0-100 på rett over 4,4, maks 339 kW.

D.O

Måtte prøve selv, men min var blitt lat igjen  ??? Mangler skyvet i starten og utfører "softstart". Har rapportert at DU er gåen for en tid siden, så mulig det er derfor (kjører ellers forsiktig frem til bytte). Eller så er det noe i siste SW eller rett og slett temperaturen. Men sistnevnte tror jeg ikke det er.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OleJA

Tok en kjøretur igår kveld og testet aks noen ganger: Mangler hjulspinn under 30-40 km/t, men traction control slår inn på hastigheter over dette opptil ~80km/t. Effektmeter topper på ørlite over 320kW, (Fw 2.5.46, nye kontaktorer, DU skiftet jan-2015)

Mangler måleutstyr for nøyaktig måling av aks, men subjektivt så oppfattes bilen heftig nok.

erlanddf

Sitat fra: OleJA på mandag 07. september 2015, klokken 10:13
Tok en kjøretur igår kveld og testet aks noen ganger: Mangler hjulspinn under 30-40 km/t, men traction control slår inn på hastigheter over dette opptil ~80km/t. Effektmeter topper på ørlite over 320kW, (Fw 2.5.46, nye kontaktorer, DU skiftet jan-2015)

Mangler måleutstyr for nøyaktig måling av aks, men subjektivt så oppfattes bilen heftig nok.
Høres akkurat ut som min før jeg leverte den inn. Særlig det med traction som slår inn opptil rundt 80km/t. Venter forøvrig på feedback fra Tesla, men jeg er ikke i tvil om at noe har skjedd med min. Om det er med hensikt aner jeg ikke.
2014 P85+

Spinner

Sitat fra: erlanddf på mandag 07. september 2015, klokken 18:51Høres akkurat ut som min før jeg leverte den inn. Særlig det med traction som slår inn opptil rundt 80km/t. Venter forøvrig på feedback fra Tesla, men jeg er ikke i tvil om at noe har skjedd med min. Om det er med hensikt aner jeg ikke.
Har du testet med linkmytesla.dk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA