Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen roper et lite varsko

Startet av Rødkleiv, torsdag 03. september 2015, klokken 15:51

« forrige - neste »

Olatho

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 04. september 2015, klokken 11:47

Jkirkebo, du mener jo at elbilen vil ta over verden - uavhengig av hva slags politikk som føres. Og at bare konemishandlere kjøper fossilbil.

Det var vel omtrent like presis gjengitt som at jeg har spådd "total kollaps" i salget?


I 2010 ble det solgt rundt 600 elbiler i Norge.  I 2014 ble det solgt over 18 000.  Hvis ikke "...så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010" da kan kalles en "total kollaps" er jeg sannelig ikke sikker på hva som må til for å kunne bruke det uttrykket.

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 04. september 2015, klokken 11:47

Det jeg derimot har spådd, er det samme som elbilforeningen nå går ut og bekymrer seg for; at "Elbilsalget flater ut" (sitat leder i Elbilforeningen). At du ikke er enig med elbilforeningen, får du ta opp med dem. Jeg tror likevel de fleste som har lært matematikk etter barneskolen, vil innse forskjellen på salg, markedsandel og vekstrate. Jeg velger å tro at du også gjør det, men forstår at den eneste utveien for deg er å presentere andeler som i beste fall sår tvil om du tar feil.

Du legger ord i munnen på meg - your bad.

Her er det da vitterlig du som legger ord i munnen på ham.  Så vidt jeg kan se er hovedpoenget til Kirkebø at han ikke er enig med deg om  årsakene til at salget eventuelt flater ut.  Og han har sagt at den årsakssammenhengen som du insisterer på, ikke stemmer med de faktiske tallene. 
Det er jo andeler av totalt salg av personbiler som er det eneste relevante å måle.  Antall solgte enheter sier jo ingenting om man ikke har noe å sammenligne med. 

Ja, salget flater ut, men nei,det skyldes neppe tilgangen til kollektivfeltet, da tallene viser at utflatingen skjedde før det ble innstramninger.

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 04. september 2015, klokken 11:47

Du leker med tall for å komme til en konklusjon som er motsatt av fakta - your bad.


Tallene er da ganske klare.  Økningen i salget har muligens flatet ut, men dette skjedde i tilfelle før det ble gjort endringer kollektivfelt-tilgangen.  Og i den grad det er en utflating, så er den ikke veldig tydelig eller dramatisk.  Fortsatt er elbilsalget i august 2015 høyere enn for et år siden, ja sågar høyere enn både april, mai og juli i år.   

Legger for moroskyld ved en graf som viser elbilsalget måned for måned siden januar 2013.
Den øverste linja viser prosentandelen av elbiler vs. det totale personbilsalget.  Den nederste linja viser endringen i %-poeng fra forrige måned.
Hvis man skal tolke noe ut av de tallene må det jo være at elbilsalget flata ut allerede i mai 2014, før det fikk en liten peak helt i begynnelsen av 2015.  En peak som sammenfaller med lanseringen av eGolf, som andre allerede har påpekt.

Hvilke fakta er det du mener viser det motsatte av konklusjonen?



Sitat fra: Rødkleiv på fredag 04. september 2015, klokken 11:47

Det du kunne gjort var å argumentere saklig for hvorfor du kanskje mener det er annen årsak til at salget flater ut. Det hadde blitt en subjektiv og potensielt interessant debatt.

Han nevner jo blant annet at modell-utvalget er den viktigste årsaken til at salgsøkningen ikke er større.  Det kan sikkert finnes andre årsaker også.  Det finnes f.eks. bare én elbil med firhjulstrekk, mens av det totale personbilmarkedet utgjør biler med firhjulstrekk rundt 30%. 

Rødkleiv

Søtt at du forsvarer Kirkebø etter at han har gitt opp selv. Det spørs likevel om du gjør ham en bjørnetjeneste.

Det er altså elbilforeningen dere må krangle med hvis dere ikke mener at salget har flatet ut, eventuelt bestrider at utflatningen er noe å bekymre seg for.

Hva jeg har skrevet tidligere er lett å se, så vennligst slutt å påstå at jeg har spådd total kollaps. Hvis dere ikke kan argumentere uten å ty til oppspinn, så må jeg nesten legge til grunn at dere er en slags forumtroll.


jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 05. september 2015, klokken 16:43
Søtt at du forsvarer Kirkebø etter at han har gitt opp selv. Det spørs likevel om du gjør ham en bjørnetjeneste.

Tro det eller ei, men jeg har andre ting å gjøre enn å lese forum også. I går og i dag har vært meget travle dager, ikke før nå har jeg hatt tid til å sette meg ned og lese noe særlig. Hadde tenkt å skrive et svar, men når andre allerede har skrevet det jeg tenkte å skrive er det liksom ikke noe vits ;)

Sitat
Det er altså elbilforeningen dere må krangle med hvis dere ikke mener at salget har flatet ut, eventuelt bestrider at utflatningen er noe å bekymre seg for.

Elbilforeningens oppgave er å sørge for å få salget så høyt som mulig, i den anledning er det nok god PR å krisemaksimere litt for å få mediaoppslag. Personlig mener jeg det er for tidlig å spå en utflatning, ut fra den flotte grafen som ble postet. Hvis salget stagnerer på rundt 15% de neste 3-4 månedene har vi hatt en utflatning, om det fortsetter oppover mot 20% har vi ikke hatt det. Tallene fra måned til måned er såpass ustabile av mange grunner at det trengs lengre tid for å se trendene. Nå leverer f.eks Renault knapt en eneste Zoe, siden de må reparere alle før utlevering. August-tallene var derfor kunstig lave, og det betyr kunstig høye tall om en måned eller to når "proppen" forsvinner.

Sitat
Hva jeg har skrevet tidligere er lett å se, så vennligst slutt å påstå at jeg har spådd total kollaps. Hvis dere ikke kan argumentere uten å ty til oppspinn, så må jeg nesten legge til grunn at dere er en slags forumtroll.

Jeg (og sannsynligvis ganske mange andre) synes ikke det var veldig søkt å trekke sammenligningen til "total kollaps" fra det du skrev, men jeg noterer meg at du er uenig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 05. september 2015, klokken 13:53
Det kan du si, men når det gjelder elbiler er det Oslo og omegn som er motoren. Nærmere 40% av elbilene finnes i Oslo og omegn, selv om resten av landet heldigvis kommer etter.

VAR motoren. Andelen av landets elbiler som finnes i Oslo og omegn er konstant synkende og har vært det lenge.

Sitat
Kommunen Asker og fylket Østfold er en interessant sammenligning. De har omtrent like mange elbiler og plenty med bomstasjoner. Forskjeller er Østfold har fem ganger så mange innbyggere og knapt noen kollektivfelt.

Nja, ikke en veldig god sammenligning. I Asker er det svært mange som passerer en bom på vei til jobb. I Østfold er det ganske få i ssammenligning. De i Asker som passerer en bom på vei til jobb har som regel en ganske elbilvennlig reisevei/lengde. De i Østfold som passerer en bom på vei til jobb jobber gjerne i Oslo og er avhengig av lading for å klare tur/retur. Ofte hurtiglading i tillegg til det også.
Altså er det ikke så rart at Asker var tidlig ute, når elbilene var ganske spartanske og med kort kjørelengde i forhold til i dag.
Nå som utvalget er mye større er derimot økningen av elbilbestanden mye høyere i Østfold enn i Asker. 9.4% økning i Asker forrige kvartal (før vi nok så noen særlig virkning av kollektivfeltendringene) og 26.1% økning i Østfold i samme periode. Det som manglet for Østfolds del var tydelig et bredere utvalg av biler med bedre kjørelengde og mer komfort, samt en større utbredelse av hurtigladere. Det er tross alt forskjell på å kjøre 2x100km til/fra jobb og 2x23km...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bruisepristine

Dette løsner igjen så fort vi får elbiler til 200'-300' med bedre batterikapasitet og lengere rekkevidde, er nok mange som sitter på gjerdet og venter nå, dette er jo like rundt hjørnet. :)
i-MiEV 2013
MG4 2023

timingbeltkiller

Skrapa biler av typen M3 og Bolt vil muligens koste litt over inflaterte NOK 300 K
når de kommer  en gang mellom 2017 og 2020.
Biler med det utstyret de fleste legger til, neppe under 400.

Grei nok pris det prisstigning og valutasvekkelse tatt i betraktning.
Også fossilene vil stige mye i pris til da.
Tesla S og X vil nok være kommet opp et sted mellom 1,5 og 2 millioner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Horsenose

Sitat fra: bruisepristine på lørdag 05. september 2015, klokken 20:34
Dette løsner igjen så fort vi får elbiler til 200'-300' med bedre batterikapasitet og lengere rekkevidde, er nok mange som sitter på gjerdet og venter nå, dette er jo like rundt hjørnet. :)

Det er fortsatt mange som ikke får dekket sitt behov med bilene som finnes. Hver gang et nytt behov dekkes, en ny klasse dekkes etc. vil elbilen ta nye markedsandeler. Det er begrenset hvor mange som kan klare seg med en Leaf, eGolf osv eller har råd til Model S/X. Model 3 vil sette fart på dette markedet. Og den kommer.

Og blant eksisterende eiere er det svært få som går tilbake til fossilbil. Retningen over tid er dermed tydelig.

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. september 2015, klokken 20:58
Tesla S og X vil nok være kommet opp et sted mellom 1,5 og 2 millioner.
Så Model S vil ta 3-4 gangeren i pris i løpet av få år? Dristig spådom mtp. status for gigafactory. Du får håpe på en dollar på 20kr så du treffer.....
Model X reservasjon

timingbeltkiller

Spådommen er:
- Skrapa bil som i dag koster 0,7, stiger til 1,5.
-  Bil i dag til 1,0 stiger til 2,0.

Det er verken  3 eller 4 dobling av prisen.

Det skal ikke skje mye negativt med norsk økonomi
og følgelig med valutakurs
og evnen til å fortsette uendret de særnorske subsidiene

før tallene 1,5 til 2,0 er en sørgelig realitet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#23
Min far kjøpte nylig en fantastisk s70D med alt utstyret han ønsket seg. Dvs 4wd, oppgraderte el skinnseter, blindsonevarsler, feltskiftvarsel, kollisjonsvarsel, navi, parkeringssensorer, metallic lakk, DAB, supercharger-tilgang, nettradio+++
Den koster ny nå ca 610.000,-
Rå 4wd bil på høyde med 5-serie, bare med mer moderne drivlinje.
For 20" ekstra kan han når som helst få adaptiv cruise og alt det andre i den pakken. Rekkevidden er også meget god grunnet mer effektive motorer enn jeg hadde i s85, og lavere vekt (rundt 1970kg tror jeg).

Å si man må opp i 700k for en Model s i dag er kunnskapsløst. S70 starter på 548.000,- og har en meget god grunnpakke for de som ikke trenger 4wd, luftunderstell, 7 seter eller annet tilleggsutstyr.
610 X 3 blir da 1.830.000,-

Faren min ga for øvrig 518.000,- fordi bilen hadde gått 4800km....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

OK,
Da endrer vi setningen
- Skrapa bil som i dag koster 0,7, stiger til 1,5.
til
- Bil som i dag koster 0,7, stiger til 1,5.

Bygger da på:
1.
Relativ forverring av Norges økonomi fordi verdensmarkedet har endret seg
fra selgers marked på råvarer til kjøpers marked.

2.
Det er en gunstig utvikling for eks.vis Sverige og Tyskland.
Og en ditto ugunstig for Norge.

3.
Betyr svekket valuta = dyrere import inkl biler

4.
Betyr svekket evne og med det svekket vilje til å beholde de særnorske subsidiene ubrigda.

5.
Sannsynlig økende elbilsalg virker i samme retning.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Min kommentar. Skal elbiler ta over, må de selge masse i andre land. Er tilgang til kollentivtfelt i Norge avgjørende for elbilens fremtid, er elbilen fortapt. De som måtte påstå at dette er viktig, trenger kollektivfeltet for å komme seg raskt til jobb, og vil kjempe med nebb og klør for å beholde det. Om det selges 25%, 14% eller 17% i Norge tror jeg ikke betyr noe. Elbil må opp i 10% og mer i Tyskland, Frankrike o.l, da kan vi begynne å være trygg på at ting har kommer for å bli.

Personlig tror jeg ting flater ut fordi flere sitter på gjerdet og venter på lengre rekkevidde på billigere biler, samt biler som dekker et annet bruksområde, som Model X. Jeg ville ikke kjøpt LEAF nå, med rykter om en 25% forbedring rett rundt hjørnet.

Espen Hugaas Andersen

I verste fall forventer jeg at en Model S som koster 600k i dag vil koste ca 900k i 2020. Da har jeg regnet med en dollarkurs på 8 kroner, mva, og 100k i engangsavgift. Jeg forventer ikke at skattenivået på elbiler vil gå særlig over dette før markedsandelen til elbiler når over 90%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

(600 + 100)1,25 = 875
Da regner du med:
- samme pris i dollar som i dag
- litt lavere dollarkurs enn i dag
- 100 i engangsavgift
- mva

De 3 første er etter min mening langt i overkant optimistisk.
Nr 2 og 3 antakelig mer så enn nr 1.

Som tidligere skrevet går N inn i tider med negativ endring av byttebalansen med utlandet.
Og følgelig med en stat som relativt raskt kommer til å måtte prioritere mer grunnleggende
behov framfor å subsidiere landets elbilpark.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Hansi

Sitat fra: Panduck på mandag 07. september 2015, klokken 20:40
Min kommentar. Skal elbiler ta over, må de selge masse i andre land. Er tilgang til kollentivtfelt i Norge avgjørende for elbilens fremtid, er elbilen fortapt. De som måtte påstå at dette er viktig, trenger kollektivfeltet for å komme seg raskt til jobb, og vil kjempe med nebb og klør for å beholde det. Om det selges 25%, 14% eller 17% i Norge tror jeg ikke betyr noe. Elbil må opp i 10% og mer i Tyskland, Frankrike o.l, da kan vi begynne å være trygg på at ting har kommer for å bli.

Personlig tror jeg ting flater ut fordi flere sitter på gjerdet og venter på lengre rekkevidde på billigere biler, samt biler som dekker et annet bruksområde, som Model X. Jeg ville ikke kjøpt LEAF nå, med rykter om en 25% forbedring rett rundt hjørnet.

God kommentar, helt enig :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA