Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lademuligheter

Startet av Miraculix, torsdag 03. september 2015, klokken 14:17

« forrige - neste »

Miraculix

Hei!
Jeg har forsøkt å lese meg opp på hvilke muligheter man har når gjelder lading hjemme.
Blir ikke helt klok.
Til garasjen har jeg en 230v 16A 3-fas kurs.
Har forstått det slik at denne ikke kan brukes til 3-fas lading.

I dag lader jeg da på 13A, og har funnet ut at det er for lite når jeg kjører så mye.
Er det noen som har lyst til å si litt om hvilke muligheter jeg har?

jkirkebo

Sitat fra: Miraculix på torsdag 03. september 2015, klokken 14:17
Hei!
Jeg har forsøkt å lese meg opp på hvilke muligheter man har når gjelder lading hjemme.
Blir ikke helt klok.
Til garasjen har jeg en 230v 16A 3-fas kurs.
Har forstått det slik at denne ikke kan brukes til 3-fas lading.

I dag lader jeg da på 13A, og har funnet ut at det er for lite når jeg kjører så mye.
Er det noen som har lyst til å si litt om hvilke muligheter jeg har?

Har du et blått 4-pins CEE-stikk? I så fall selger jeg adapter som gir deg 16A lading. Det er 23% raskere enn det du har i dag.
Alternativet er å installere en rafo og lade på 3x9A 400V. Litt over dobbel hastighet av det du har nå. Det finnes ofte rimelige trafoer å få kjøpt på finn.no. Vær dog obs på at vi snakker om en stor boks på typisk over 100kg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

#3
Et rookie-spørsmål fra sidelinjen her. (Klarer ikke finne noen eksisterende tråd på dette.)

Jeg har fått montert 32A enfase veggboks hjemme, 10mm2 jordkabel og sikret med 32A + B-vern.

Problemstilling:

Første gang jeg skulle lade hjemme med TMS'en, satt jeg ladebegrensning på 16A på skjermen i bilen.

Nå klarer jeg ikke å øke dette. Bilen tillater bare at jeg reduserer, og synes derfor å være "stuck" på maks 16A charging current. (Det står "16/32".)

Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Går det an å få bilen til å "glemme" maks-innstillingen jeg gjorde før første lading?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Hvis det er en fastmontert type-2-boks kan det hende montøren har glemt å programmere den til å tillate 32A.

lunitiks

Sitat fra: petersv på torsdag 03. september 2015, klokken 18:48
Hvis det er en fastmontert type-2-boks kan det hende montøren har glemt å programmere den til å tillate 32A.

Hvordan finner jeg ut dette? Bilen skjønner tydeligvis at det skal være mulig å ta ut 32, siden displayet viser "16/32"...

Veggboksen er fastmontert type 2, ja, og den er kun ment for 32a-lading. Kan ikke tenke meg at noen har satt den på 16, hvis det i det hele tatt er mulig?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 03. september 2015, klokken 18:28
Et rookie-spørsmål fra sidelinjen her. (Klarer ikke finne noen eksisterende tråd på dette.)

Jeg har fått montert 32A enfase veggboks hjemme, 10mm2 jordkabel og sikret med 32A + B-vern.

Problemstilling:

Første gang jeg skulle lade hjemme med TMS'en, satt jeg ladebegrensning på 16A på skjermen i bilen.

Nå klarer jeg ikke å øke dette. Bilen tillater bare at jeg reduserer, og synes derfor å være "stuck" på maks 16A charging current. (Det står "16/32".)

Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Går det an å få bilen til å "glemme" maks-innstillingen jeg gjorde før første lading?

Jeg tipper du har enkeltlader og ladeboks som ikke er lasket....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på torsdag 03. september 2015, klokken 18:48
Hvis det er en fastmontert type-2-boks kan det hende montøren har glemt å programmere den til å tillate 32A.

Ikke når det kommer opp 32A i skjermen. Problemet er nok manglende lasking.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Hva mener du jKirkebo? Hvor kan det mangle lasking? I veggboksen? Sikringsskapet?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 03. september 2015, klokken 19:06
Hva mener du jKirkebo? Hvor kan det mangle lasking? I veggboksen? Sikringsskapet?

I ladeboksen. For å lade en Tesla med enkeltlader med 32A må strømtilførselen laskes over minst to faser. Altså må L1 til bilen laskes til ihvertfall L2 og gjerne til L3 også. Hver dellader takler bare 16A.
De med dobbeltlader slipper dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Takk. Skal "røske" elektrikeren min litt nå.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Miraculix

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. september 2015, klokken 15:36
Sitat fra: Miraculix på torsdag 03. september 2015, klokken 14:17
Hei!
Jeg har forsøkt å lese meg opp på hvilke muligheter man har når gjelder lading hjemme.
Blir ikke helt klok.
Til garasjen har jeg en 230v 16A 3-fas kurs.
Har forstått det slik at denne ikke kan brukes til 3-fas lading.

I dag lader jeg da på 13A, og har funnet ut at det er for lite når jeg kjører så mye.
Er det noen som har lyst til å si litt om hvilke muligheter jeg har?

Har du et blått 4-pins CEE-stikk? I så fall selger jeg adapter som gir deg 16A lading. Det er 23% raskere enn det du har i dag.
Alternativet er å installere en rafo og lade på 3x9A 400V. Litt over dobbel hastighet av det du har nå. Det finnes ofte rimelige trafoer å få kjøpt på finn.no. Vær dog obs på at vi snakker om en stor boks på typisk over 100kg.

Takk for supert svar. Den trafoløsningen hørtes grei ut.
Bare et par spørsmål. Er 3x9A det eneste alternativet?
Sliter litt med å finne riktig boks. Hadde du hatt mulighet til å linke en aktuell trafo?


jkirkebo

Sitat fra: Miraculix på torsdag 03. september 2015, klokken 21:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. september 2015, klokken 15:36
Sitat fra: Miraculix på torsdag 03. september 2015, klokken 14:17
Hei!
Jeg har forsøkt å lese meg opp på hvilke muligheter man har når gjelder lading hjemme.
Blir ikke helt klok.
Til garasjen har jeg en 230v 16A 3-fas kurs.
Har forstått det slik at denne ikke kan brukes til 3-fas lading.

I dag lader jeg da på 13A, og har funnet ut at det er for lite når jeg kjører så mye.
Er det noen som har lyst til å si litt om hvilke muligheter jeg har?

Har du et blått 4-pins CEE-stikk? I så fall selger jeg adapter som gir deg 16A lading. Det er 23% raskere enn det du har i dag.
Alternativet er å installere en rafo og lade på 3x9A 400V. Litt over dobbel hastighet av det du har nå. Det finnes ofte rimelige trafoer å få kjøpt på finn.no. Vær dog obs på at vi snakker om en stor boks på typisk over 100kg.

Takk for supert svar. Den trafoløsningen hørtes grei ut.
Bare et par spørsmål. Er 3x9A det eneste alternativet?
Sliter litt med å finne riktig boks. Hadde du hatt mulighet til å linke en aktuell trafo?

3x9A 400V er maks du kan hente ut fra det 230V stikket du har i dag.

Jeg fant ingen brukte som passet bra akkurat nå, men her er nye til ok pris:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53917612&searchclickthrough=true&searchQuery=trafo+400
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Miraculix

Takk for super hjelp. Forsøker å finne ut av dette.
Hvor mange KW eller KVA vil jeg få ut av en slik trafo?
De jeg finner krever enorme sikringer på grunn av startstrømmen.
Men det finnes altså trafoer som kan brukes på 16A?

petersv

Zaptec sin ladekontroller med switchet trafo burde være midt i blinken for deg.

http://zaptec.com/home/zapcharger/

Den har tatt tid å få lansert, men skal visst være klar nå straks.

Du kan ev. oppgradere litt til større ledningstverrsnitt og ny kabel og kunne lade med 11kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA