Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd om lading av Leaf

Startet av kybo, tirsdag 01. september 2015, klokken 12:17

« forrige - neste »

kybo

Hei, har nylig anskaffet meg en Leaf og trenger råd om lading av bilen. Problemstillingen er som følger:

Jeg har Schuko uttak i garasjen, dette er en 15A kurs (2,5mm tverrsnitt på kabel, 13m) og brukes også av ventilasjonssystemet (Flexit Uni3) som nesten ikke drar strøm. Hele det elektriske anlegget er fra 2012, kursen har sikring type B og 30ma jordfeilvern. Jeg har ikke behov for å lade raskere en med den medfølgende 10A ladekladden, denne ligger fast i garasjen i uken og blir av og til med på tur i helgene.

Hva anbefaler dere å gjøre her for å minske faren for varmgang og brann? Jeg har tenkt på følgende alternativer:

- Bytte Schuko kontakten til en singelkontakt i høy kvalitet
- Bytte Schuko kontkaten til CEE og bruke overgang til Schuko
- Bytte Schuko kontakten til CEE og kjøpe ny lader med CEEstikk (blir jo fortsatt billigere en egen kurs og ladestasjon)

Alle råd tas i mot med stor takk!

emil

Sitat fra: kybo på tirsdag 01. september 2015, klokken 12:17
- Bytte Schuko kontakten til en singelkontakt i høy kvalitet

Dette er det jeg ville gjort, eventuellt også montert kontakten på en ikke-brennbar plate (gips, masterboard eller lignende). I tillegg også stoppe lading etter et par tre timer innmellom og sjekke at det ikke ble varmgang.

Godt oppheng til kladden er også nødvendig så den ikke hviler i schuko eller bøyer kabelen inn i støpselet unødvendig mye. En del Leaf-kladder har en veldig kort kabelbit mellom støpsel og kladd.

jkirkebo

Sitat fra: kybo på tirsdag 01. september 2015, klokken 12:17
Hva anbefaler dere å gjøre her for å minske faren for varmgang og brann? Jeg har tenkt på følgende alternativer:

- Bytte Schuko kontakten til en singelkontakt i høy kvalitet
- Bytte Schuko kontkaten til CEE og bruke overgang til Schuko
- Bytte Schuko kontakten til CEE og kjøpe ny lader med CEEstikk (blir jo fortsatt billigere en egen kurs og ladestasjon)

Alle råd tas i mot med stor takk!

En mulighet til; kjøpe en 13A ladestasjon og koble den fast til kursen istedenfor schukoen. Du kan evt. koble videre fra ladestasjonen til schukoen om du vil ha den tilgjengelig.

(jeg selger 16A ladestasjoner for fast kobling til nettet og med fast Type 1 kabel for 3550,-, disse kan begrenses til f.eks 13A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kybo

Takk for to raske og gode svar, to kjappe oppfølgingsspørsmål:

Noen som vet hvor de selger kvalitets schuko? Clas Ohlson har ikke.

jkirkebo: har du link til den ladestasjonen?

Har andre andre synspunkter på problemstillingen mottas de med takk!

Homecast

Hva er kvalitets Shucko?

Alle er laget etter samme norm.

Cee stikk + ny lader med cee hadde jeg gått for i dette tilfellet.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jkirkebo

Sitat fra: kybo på tirsdag 01. september 2015, klokken 13:15
Takk for to raske og gode svar, to kjappe oppfølgingsspørsmål:

Noen som vet hvor de selger kvalitets schuko? Clas Ohlson har ikke.

jkirkebo: har du link til den ladestasjonen?

Har andre andre synspunkter på problemstillingen mottas de med takk!

Send meg en mail på jkirkebo@gmail.com så skal du få bilder, priser og monteringsanvisning tilbake.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: Homecast på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:31
Hva er kvalitets Shucko?

Alle er laget etter samme norm.

Men får du elektrikkeren din til å montere opp noe fra Biltema?

elektrolux

Har ikke Leaf sin originale ladekabel schuko med temperatursensor?

I så fall er det beste med tanke på brannfaren bare å bruke den som den er. ;) Bare husk på å avlaste vekten av kladden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olee

For å slippe å henge opp kladden har jeg skaffet meg en "skjøteledning" på ca 1,5m. Har fungert fint i et halvt år nå. Men som emil sier, sørg for å sjekke varmgang :)

kybo

#9
Har ordnet følgende opplegg i ettermiddag:

Ny Schuko (type Elko RS16 singel, IP44). Har også laget en ny hvileannordning for kladden for at den skal få optimale forhold. Se bilder under. Vurderer fortsatt ny lader med CEE stikk, men dette får vertfall duge som midlertidig løsning.

Blir fortsatt glad for nye tips, råd og erfaringer rundt lading.

http://www.jottacloud.com/p/get-45809822/e834548c5f14417ebc9a7cf7ce3e783e

https://www.jottacloud.com/p/get-45809822/8c55401d569d40b3a0dc2924c1a35b17

elektrolux

Reagerer på stikket ditt like ved porten og måten du har satt i støpselet: Vann vil kunne følge ledningen inn i stikket og skape overslag. Dette skjedde hos meg, med svidd stikk og pr. definisjon brann som resultat.

Er det blitt lov å montere stikk så lavt i en garage? Trodde reglene var minst 1,5m over bakken, men en elektrikker jeg snakket med i dag kjente ikke til dette kravet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kybo

#11
Stikket var plassert der når huset ble bygget i 2012, så jeg regner med det er ok i hennhold til TEK10. Elektriker bekjent skiftet schuko i dag og sa ingenting på det heller. Ellers så kommer det aldri regn i nærheten av kladden der, er 1,5m overbygg utenfor garasjen og porten er igjen. Leafen står ute, fossilbilen i garasjen. Stikket må stå slik for at ledningen ikke skal knekke mot støypen under å legge press på stikket.

Homecast

Sitat fra: emil på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:54
Sitat fra: Homecast på tirsdag 01. september 2015, klokken 14:31
Hva er kvalitets Shucko?

Alle er laget etter samme norm.

Men får du elektrikkeren din til å montere opp noe fra Biltema?

Elektrikeren min er meg selv =), derfor jeg spør hva høy kvalitet (hva som er lav kan jeg gi deg svaret på)
Forøvrig 8 år som service elektriker + er utdannet ingeniør. bare så man ikke tror jeg er ufaglært som maser om dette...
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

kybo

Sitat fra: Homecast på onsdag 02. september 2015, klokken 19:10
Elektrikeren min er meg selv =), derfor jeg spør hva høy kvalitet (hva som er lav kan jeg gi deg svaret på)
Forøvrig 8 år som service elektriker + er utdannet ingeniør. bare så man ikke tror jeg er ufaglært som maser om dette...

Hva tenker så elektrikeren din om lading med 10a over schuko da?

Homecast

Sitat fra: kybo på onsdag 02. september 2015, klokken 19:20
Sitat fra: Homecast på onsdag 02. september 2015, klokken 19:10
Elektrikeren min er meg selv =), derfor jeg spør hva høy kvalitet (hva som er lav kan jeg gi deg svaret på)
Forøvrig 8 år som service elektriker + er utdannet ingeniør. bare så man ikke tror jeg er ufaglært som maser om dette...

Hva tenker så elektrikeren din om lading med 10a over schuko da?

Lite til overs for det. CEE er å foretrekke om man skal lade på stikkontakt. Har selv sett mange tilfeller av brente kontakter gjennom jobben, selv med lavere belastning enn 10 Ampere
Selv har jeg da en Amtron lader med type 2 uttak, justert til 16 ampere (kan gå helt opp til 32 ampere) 20 Ampere sikring, type B jordfeilvern og 4 kvadrat kabling. Altså helt etter boka

Mener at dette går på sikkerhet, og det er ikke noe man skal ta for lett på
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA