Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelader

Startet av 27179, fredag 28. august 2015, klokken 11:39

« forrige - neste »

27179

Hei. Er det noen som har montert hjemme ladder for Mercedes?
Jeg har tenkt på det. Men har ikke 400V inn i huset.
Har i dag bare en 10 amp ut til garasjen. Men har tenkt å oppgradere den.
Har tenkt på en løsning der du har en 32 amp kurs som gir 7,6kw. Er det noen som gan gi noen gode råd og erfaringer?

kvolle6

Tja. Jeg har en slik bil, selv har jeg foreløpig ikke iverksatt annet enn å legge opp en separat 16amp-kurs med industri/schuko kombistikk, hvor jeg bruker den orginale Schuko-kabelen med kladd som kom med bilen (gir maks 13amp lading).

Utfordringen din (og min) er at med 230V (IT-nett) så er Mercedesen tilgodesett med maks 16amp lading, og du vil trenge både en industrikontakt (1-fase 16amp) samt en ny ladekabel m/uten kladd til å lade på 16amp. Jeg har sett på Elbilforum at det er tested å lade B-klasse ED med Tesla sin UMC, som i korte trekk kan gi deg muligheten til å lade fra en 1-fase 32AMP industrikontakt til en lasket ladekabel som aktiviserer 3-fasekontakten for lading til bilen. Dette er pt ikke godkjent av Mercedes, men jeg har sett en artikkel hvor dette muligens vil bli offisielt støttet. Det vil uansett være noe som du kan kun gjøre på egen hånd og hjemme, men siden det sannsynligvis er der du vil lade mest så vil det kanskje være ok.

Elbilhjelpen har tilbudt med en ferdig lasket ladestasjon til dette formålet, så teknisk sett kan du få satt opp det du er på jakt etter som et ferdig produkt.

Vær klar over at du kommer langt med standard 13amp lading - eller 16amp for den saks skyld - gjennom natten. Du kan vurdere å vente til du får en ladestasjon som kan spise 3-fase 32amp som input, og gi deg 400V 16amp 3-fase output, som er 11KW og maks det som B-klassen kan ta. Dette produktet skal etter sigende komme til våren 2016, men pris er foreløpig ukjent.

Var dette til noen hjelp? I korte trekk: Om du skal legge opp mer strøm til garasjen, så gå for en KABEL som kan dra 3-fase 32AMP som kontinuerlig last. Jeg tror dette blir en 10mm2 kabel. Denne kan du så bruke uansett konfigurasjon du bestemmer deg for, og du kan oppgradere etter hvert......

Softblue

Siden Mercedes B Electric Drive har 11Kw lader i bilen, så vil du ikke få ladet noe mer enn 16A på 1-fase. Dette tilsvarer 3,6Kw. En 16A kurs holder derfor. Men på 16 A kurs bør du vel ha en ladeboks. Jeg anbefaler med fast ledning, så du slipper å dra ledningen inn og ut av bagasjerommet hver gang du skal lade.
Mercedes B vil kun lade 11Kw ved 400v 3-fase.
PS, for å utnytte en 32A kurs, så må du ha 22Kw lader i bilen.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

kvolle6

Sitat fra: Softblue på fredag 28. august 2015, klokken 13:18
Siden Mercedes B Electric Drive har 11Kw lader i bilen, så vil du ikke få ladet noe mer enn 16A på 1-fase. Dette tilsvarer 3,6Kw. En 16A kurs holder derfor. Men på 16 A kurs bør du vel ha en ladeboks. Jeg anbefaler med fast ledning, så du slipper å dra ledningen inn og ut av bagasjerommet hver gang du skal lade.
Mercedes B vil kun lade 11Kw ved 400v 3-fase.
PS, for å utnytte en 32A kurs, så må du ha 22Kw lader i bilen.

I prinsippet er dette riktig, og i tråd med det Mercedes i Norge sier. Men det er samtidig testet og verifisert av noen her på forumet at du kan bruke en Tesla UMC som "lasket" vil gi deg ca 7KW med den single laderen som finnes i MB B-klasse ED. Du skal ikke trenge noen dobbelt-lader i bilen for å få denne effekten, men samtidig skal man holde tungen rett i munnen fordi dette blir en spesiell løsning. Og usupportert.

CitB59EL

Jeg spurte om 32a når vi fikk montert vår hjemme lader. Iflg Salto så ville de ikke støtte dette mot B klasse da B klasse ikke støttet denne. Vi kjøpte 16A 230V ladestasjon og angrer ikke på dette. Det er egentlig mer enn nok til vårt bruk! 7000km  siden 12 mai. Lader fult på ca 9 timer og ca 12% pr time.

Merker tydelig at ting går tregere når vi er til andre å må bruke kladden på 10 eller 13A. Særlig 10A tar laaang tid når er vant til 16A.   

jkirkebo

Sitat fra: kvolle6 på fredag 28. august 2015, klokken 16:42
Sitat fra: Softblue på fredag 28. august 2015, klokken 13:18
Siden Mercedes B Electric Drive har 11Kw lader i bilen, så vil du ikke få ladet noe mer enn 16A på 1-fase. Dette tilsvarer 3,6Kw. En 16A kurs holder derfor. Men på 16 A kurs bør du vel ha en ladeboks. Jeg anbefaler med fast ledning, så du slipper å dra ledningen inn og ut av bagasjerommet hver gang du skal lade.
Mercedes B vil kun lade 11Kw ved 400v 3-fase.
PS, for å utnytte en 32A kurs, så må du ha 22Kw lader i bilen.

I prinsippet er dette riktig, og i tråd med det Mercedes i Norge sier. Men det er samtidig testet og verifisert av noen her på forumet at du kan bruke en Tesla UMC som "lasket" vil gi deg ca 7KW med den single laderen som finnes i MB B-klasse ED. Du skal ikke trenge noen dobbelt-lader i bilen for å få denne effekten, men samtidig skal man holde tungen rett i munnen fordi dette blir en spesiell løsning. Og usupportert.

Jeg har levert laskede ladestasjoner til MB-eiere, de har fungert helt supert på 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

torjen6

Har noen pris på laskede ladestasjoner til MB B Eletric drive ?
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

jkirkebo

Sitat fra: torjen6 på fredag 04. september 2015, klokken 22:46
Har noen pris på laskede ladestasjoner til MB B Eletric drive ?

4200,- for den jeg selger, den kommer da med 4.7m lang lasket Type 2 kabel. 32A som standard men kan også begrenses til f.eks 20A eller 25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA