Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sveitsisk firma vil drive elbiler med kald fusjon

Startet av tomrh, fredag 28. august 2015, klokken 10:53

« forrige - neste »

vikingbil

#15
Ser i kveld at Andrea Rossi planlegger å begynne kommersialiseringen av e-Cat i mars 2016 hvis testen som slutter i februar har et positivt resultat.
Det amerikanske selskapet Industrial Heat har lisensene for USA og Kina. Rossi's eget selskap skal selge e-Cat i Europa.
Som Aftenposten skrev i juni, så har en meget pålitelig kilde som de har snakket med vært i USA og sett på 1 megawatt prototypen som er i drift og produserer varme for en fornøyd kunde.
I første omgang blir vel det oppvarming av boliger som reaktorene skal benyttes til, men han har oppnådd over 1.300 grader så produksjon av elektrisitet skulle bli mulig.



tomrh

#16
Det er visst planer om et samarbeid mellom Nissan og LENR Cars om å bygge fremtidens elbil med "uendelig" rekkevidde. Utrolig spennende!

http://www.campdenfb.com/article/clean-investing-how-families-are-investing-cleantech

Sitat
LENR Cars are currently developing small-scale systems, with a focus on hybrid electric vehicles since the Swiss company patented the use of this technology for transportation applications. A hybrid car based on its technology is expected to have a range of 150,000 km with zero emissions, and use less than $100 of fuel. It is about to start a collaboration with Nissan to develop such a vehicle together.


Og her fant jeg en presentasjon av LENR Cars som jeg før ikke har sett:
http://www.ecoinventions.ca/lenr-cars-nicolas-chauvin/
"...For cars, for half the price of Li-ion battery, the range is extended by 10.000x. Water can become the fuel (1 liter/year)"
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Jeg sitererer Mahatma Gandhi:


First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på fredag 25. september 2015, klokken 07:17
Jeg sitererer Mahatma Gandhi:


First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

Mahatma Gandhi
Ja har tenkt litt på dette sitatet. Elbilismen går gjennom disse fasene, tenker at noen her har en viss forståelse for banebrytende teknologi som få har tro på. Kan være passende å lenke til denne presentasjonen av hva LENR er, sett med miljøvernhatten på.

https://www.youtube.com/watch?v=DjpdZFkV2_w
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Simen1

Årsaken til at LENR ikke aksepteres i vitenskapelige kretser er fordi vitenskap er basert på fakta med blant annet nøye faktasjekk, fagfellevurdering, etterprøving osv, ikke tro og "magi" etter "hemmelige oppskrifter" for å tekkes naive investorer.

For å si det på en annen måte: HVIS de har noe reelt å fare med, bør de presentere detaljene og få etterprøvd påstandene/maskinen sin. Det gir ingen mening å skjule informasjon som kan "redde verden" fra CO2-døden.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tomrh

#22
LENR er nok kommet mye lengre enn akademisk diskusjon, flere selskaper er i ferd med å kommersialisere det. F.eks. Brillouin Energy og Leonardo corp. Har bl.a. vært kjørt en prototype på et 1 MW LENR-kraftverk et års tid som var  vellykket (av Leonardo corp for Industrial Heat ute hos kunde).

Står mye om det på Brillouin sine websider: http://brillouinenergy.com
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

in

#23
Sitat fra: Simen1 på lørdag 23. september 2017, klokken 12:09
Årsaken til at LENR ikke aksepteres i vitenskapelige kretser er fordi vitenskap er basert på fakta med blant annet nøye faktasjekk, fagfellevurdering, etterprøving osv, ikke tro og "magi" etter "hemmelige oppskrifter" for å tekkes naive investorer.

For å si det på en annen måte: HVIS de har noe reelt å fare med, bør de presentere detaljene og få etterprøvd påstandene/maskinen sin. Det gir ingen mening å skjule informasjon som kan "redde verden" fra CO2-døden.
Ja, du har forstått hva dette er; juks og ikke annet enn juks. De som ikke forstår dette må lære mer ved å studere gammelt juks (den tyske versjonen av Wikipedia er mest pålitelig):
https://de.wikipedia.org/wiki/Affaire_des_avions_renifleurs
"Schließlich gelang es dem Physiker Jules Horowitz die Betrüger bei einer Demonstration ihrer Erfindung zu überführen. Die Betrüger pflegten ein Objekt hinter einer Wand auf ihrem Bildschirm zu verorten und wollten das auch diesmal tun, Horowitz hatte aber vorher ohne deren Wissen die Lage des Objekts verändert."

OK, engelsk er mer vanlig enn tysk, så derfor klipper jeg det samme og litt mer fra den engelske versjonen av Wkipedia:
"Things started to change when management of Elf passed from Guillaumat to Albin Chalandon. Initially a supporter of the project, after examining project documentation, Chalandon was forced to admit that there was not a single usable result from the tests.[3] In May 1979 he arranged for Jules Horowitz, chief of research and development for France's atomic energy agency, to visit the lab and examine "Omega". Instead of examining the device itself, he started asking Bonassoli questions about the Omega's capability to detect various common objects through a wall. After two failures, Bonassoli eventually agreed that it could easily detect a metal ruler. Bonassoli turned on the device, and sure enough out came a piece of paper with a short line on it. Horowitz returned from behind the wall and held up the ruler, which he had bent into a L shape while hidden from view.[2][3][4]"



Nissan LEAF 2018

Simen1

Jeg sier ikke at det ER juks (som i 100% bombastisk sikkert), jeg bare sier at de har til gode å bevise at og i så fall hvordan LENR fungerer. Inntil bevisene foreligger (noe som kan ta alt fra kort tid til aldri) så anser jeg det som udokumentert og oppdiktet, som et eventyr.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tomrh

#25
Man får tro hva man vil, men status nå er at Rossi har kommet så langt at hans firma Leonardo corp anser teknologien som en forretningshemmelighet og er sparsomme med detaljer. Det jobbes bl.a. med at dette ikke skal kunne reverse-engineeres og kopieres, og de antar kommersialisering ila. året nå. De har hatt suksess med sin 1 MW prototype som ble kjørt ute hos en pilotkunde i ett år med COP-faktor på 4 (250 kW inn og 1 MW ut), det er denne de først vil selge, nå med forbedret COP på 6. Rossi demonstrerte nylig sin siste labversjon av e-Cat, kalt QX med virkningsgrad COP på utrolige 550. Samtidig forskes det rundt omkring i verden for å få det til like bra som han. Denne teknologien er så banebrytende at det kan få enorme konsekvenser, så det går dessverre mer i hemmelighold og patentsøknader enn åpen publikasjon.

Rossis siste demo og foredrag i Stockholm er her for interesserte:
https://www.youtube.com/watch?v=Nz0Z94Ix-kc

Men for de nysgjerrige så er russeren Alexander Parkhomov mer åpen om det han får til, han har bl.a. prøvd å gjenskape Rossi's hot-cat med suksess og oppnådde da en COP på 3,2 (se http://www.lenr-coldfusion.com/2015/03/26/promising-results-parkhomov-experiment/). Oppskriftene hans finnes på nett, og det finnes endel "kjøkkenlaboratorium"-filmer på youtube med folk som kjøper ingredienser og utstyr og gjenskaper effekten med varierende hell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

in

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 06. mars 2018, klokken 09:10
Jeg sier ikke at det ER juks (som i 100% bombastisk sikkert), jeg bare sier at de har til gode å bevise at og i så fall hvordan LENR fungerer. Inntil bevisene foreligger (noe som kan ta alt fra kort tid til aldri) så anser jeg det som udokumentert og oppdiktet, som et eventyr.
Dette er noe juks som startet i 1989. Her finner du bra dokumentasjon: https://snl.no/kald_fusjon
Idag kalles det LENR fordi "kald fusjon" har fått et altfor dårlig rykte. Når alle de som i 1989 "trodde" på kald fusjon er døde, blir vi blir kvitt dette maset om "kald fusjon".
Nissan LEAF 2018

tomrh

#27
Man kan gjøre eksperimentet selv, være så nøyaktig man kan og så regne ut hvor mye elektrisk energi som har blitt tilført og hvor mye som har blitt genert i form av oppvarming og vanndamp. Slik som her. Ingredienser er vann, NaOH, wolfram-stav (katode), metallbeholder (termos - anode), DC strømkilde. Pluss div måleutstyr for strøm, volum, temperatur og vekt. Katoden må være wolfram pga svært høy temperatur. Et viktig poeng er at anoden er hundrevis av ganger større enn katoden. Har ikke gjort det selv men ser spennende ut å prøve! :)

https://m.youtube.com/watch?v=3wENFciq1-Q
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

in

Sitat fra: tomrh på torsdag 08. mars 2018, klokken 22:30
Man kan gjøre eksperimentet selv, være så nøyaktig man kan og så regne ut hvor mye elektrisk energi som har blitt tilført og hvor mye som har blitt genert i form av oppvarming og vanndamp ...
Etter (2018-1989) år = 29 år finnes det ikke noen matematisk modell som kan brukes for det regnestykket; hvordan finne ut hvor mye energi som produseres. Jeg syns du bør forsøke å skaffe deg en slik modell. Da kan du nøyaktig finne ut at du er blitt lurt.
Nissan LEAF 2018

geear

Sitat fra: Elmo på mandag 21. september 2015, klokken 20:34
Vet ikke hvorfor, men den siste parantesen har falt ut av linken din, så den funker ikke
Denne har jeg fikset litt på så den funker:  https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_(entrepreneur)
Håper alle som leser denne tråden også leser denne Wiki-linken før entusiasmen når taket...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA