Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sykkel og Ski / brettholder til i3.

Startet av Kin2k3, søndag 23. august 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

Zuexi

Sitat fra: Johan99 på lørdag 03. september 2016, klokken 17:01
Sånn ser mine ut, antar Seasucker lagar sine på samme måte.. ::)
Viss der er plass framfor soltaket er det sikkert best. Kunne ev. velge 4.5" sugekoppar.
Tenker at soltak bør tåle eit skistativ når bakruta tåler sykkel. - Men tja..
På ebay bildene er det et skruehull i midten på sugekoppen. Hvor din bolt nr. 2 festet?

Johan99

#46
Hei Zuexi.
Ja, det er skruehull i midten. Dette er sikkert amerikanske gjenger. 6mm skrue passer ikkje.
Så er der to lange spor/hull på sider av midten. Eg demonterte sugekopp av gummi (4 skruer) Så skrudde eg fast skistativ med to gjennomgående 6mm skruer, store stoppskiver og mutter i spora. Til slutt satte eg på sugekopp igjen. Hm, håper dette vart forståeleg :)
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

Zuexi

Sitat fra: Johan99 på søndag 04. september 2016, klokken 00:37
Hei Zuexi.
Ja, det er skruehull i midten. Dette er sikkert amerikanske gjenger. 6mm skrue passer ikkje.
Så er der to lange spor/hull på sider av midten. Eg demonterte sugekopp av gummi (4 skruer) Så skrudde eg fast skistativ med to gjennomgående 6mm skruer og mutter i spora. Til slutt satte eg på sugekopp igjen. Hm, håper dette vart forståeleg :)
Topp! Gjennomgående skruer gjør nok susen. Takk for info. Har et par Thule Extender skistativ som jeg tenkte bygge om på samme måte, istedenfor seasucker sine. Sparer fort 4k :-)

02jan

Da har jeg montert thule 991 sykkelstativ.  Etter noe endring på brakettene får jeg festet stativet, som ellers passer fint.

Men har ikke testet løsningen skikkelig, kun med 1 10kg tung sykkel.

Det uforståelige er at bakluke&sluke spoiler er konstruert litt annerledes enn "alle andre", t.o.m BMW x6 passer dette stativet fint.

Det er heller ikke helt rett frem med brakettene.

Riper og hakk er også med på kjøpet. Det viktigste for meg er at jeg får med min sykkel, som også brukes til pendling de dagene jeg ikke løpet til jobb (15 km).

Kjenner jeg blir litt forb..., st jeg over to år mex i3 nå må lage eget sykkelstativ....
Har kjøpt sugekopper til skistativ, men kan glemme å få med telemarkski, kun langren , da soltaket og takløsning er laget fir knølete til å få feste forsvarlig....
Et paar langrennski skal jeg nok få med.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Rayray

Tror ikke jeg ville hengt 18 kg utforsykkel bakpå der, men det ser jo OK ut.

Ang skistativet, tror du ikke det er nok hold med 2 av de mindre sugekoppene på feltet foran takluka, til at det går å frakte med seg alpin/telemarkski?

Vind

#50
Hei

Har vel postet disse bildene før.  Har Seasucker skistativ, og her er bilde med telemarkski, ikke noe problem, det er plass til 3 par slalom/ telemarkski og fire par langrannski.  Soltaket bør man ikke bruke med skistativ på - men sugekoppene sitter kjempefint på glasset.  (Bildet er fra min gamle i3 uten soltak, men ikke noe problem med den nye heller)

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Rayray


02jan

6" kopp er går ut på kanten mellom soltak og vindu. Jeg må vurdere å feste kopp i topp av frontvindu, men da lage spesial brakett. Så er spørsmålet om vi risikerer å dra ut frontruta ved stort vindfang ?
Soltaket ligger på utsiden av taket, og virker litt for mange usikre komponenter i forhold til ordentlige soltak jeg har på 70,80 og 90 tallsbiler.
Satser kun på at et par uten vindfang kan gå.
Alt. Få tak i 4,5" kopper som kan passe i framkant tak.

Den gode nyheten er at jeg får nye braketter fra thule i morgen til 991 sykkelstativ. Dette er orginalbrakettet jeg har funnet ut passer på i3. Vil ikke anbefale å modifisere brakettene på 991, da man må ha utstyr/kunnskap om metallarbeide for å ikke svekke styrke/ødelegge.

Kommer tilbake med rapport etter test av 991 med alt.orginalbraketter så snart jeg har prøvd ut på diverse kjøreforhold.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Mackwerk

Liker å ha skia i skipose. Kjøpte dette https://vsport.no/index.ehtml/products/surfebrett-stativ.html
Det passer på takluka og det går og i toppen av frontrute. Da mangler kun bilen
Bmw I3 94Ah Fluid Black FC november 16

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Zuexi

Sitat fra: 02jan på mandag 26. september 2016, klokken 19:48
Da har jeg montert thule 991 sykkelstativ.  Etter noe endring på brakettene får jeg festet stativet, som ellers passer fint.

Men har ikke testet løsningen skikkelig, kun med 1 10kg tung sykkel.

Det uforståelige er at bakluke&sluke spoiler er konstruert litt annerledes enn "alle andre", t.o.m BMW x6 passer dette stativet fint.

Det er heller ikke helt rett frem med brakettene.

Riper og hakk er også med på kjøpet. Det viktigste for meg er at jeg får med min sykkel, som også brukes til pendling de dagene jeg ikke løpet til jobb (15 km).

Kjenner jeg blir litt forb..., st jeg over to år mex i3 nå må lage eget sykkelstativ....
Har kjøpt sugekopper til skistativ, men kan glemme å få med telemarkski, kun langren , da soltaket og takløsning er laget fir knølete til å få feste forsvarlig....
Et paar langrennski skal jeg nok få med.
Ser flere som har bygget om Saris Bones 3 sykkelstativ med SeaSucker sugekopper og "hatch huggers".

På Saris har man ikke "bøylen" som hviler mot ruten, men sugekopper i stedenfor. Hatch huggers gjør at man ikke hekter sikkerhetsstroppen i plastspoileren på toppen, men at det er to stropper med 'klumper" i enden som festes mellom toppen av bakluken og karosseriet. Da kan de ikke dette ut når luken er lukket.

Virker som en bedre og sikrere løsning enn Thule 991. Prinsippet er det samme.

02jan

Da har jeg prøvekjørt 991 stativet med de nye thule brakettene.
De er noe smalere en de som følger med 991, men de har riktig vinkel og går dypere inn.

La på elektroteip i kant ved tak ved montering. 
Åpne og lukke bakluke går veldig bra ned stativet montert.

Testing på vei idag har foregått uten noe sykkel bakpå. Men etter flere mil på variert vei og litt ekstra pådrag ut rundkjøringer og ut på motorvei sitter dette helt fast. Ser at jeg har flere muligheter til ekstra sikring.

Usikkerhetsmomentet , som jeg har vurdert, er om baklukespoileren ikke er godt nok sikret fra fabrikk. Forventer at slike deler sitter minst like godt som da jeg selv monterte baklukespoiler på min 1975 golf i 1989.
Jeg vil i utgangspunktet ikke ha mer vekt en Max 20 kg. Ser at med stativ bak på bilen, blir den veldig mer praktisk.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

02jan

Da er testen med thule 991 med alternative thule braketter gjennomført.

Kan ikke si annet en at dette gikk over forventning. Stødig og fint, ingen slitemerker i plastikken.  Sykkel ligger meget stødig. lett og parkere i trange P-hus.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

02jan

Da er i3 klar for skitur i morgen, dvs test av sugekoppstativiet for ett skipar.

Sugekopp på soltaket vil jeg ikke teste med mer vekt/masse en kun et par langrennski.

Løsningen med å bruke thule extender (skiholder for flere par), vil jeg forsøke å lage brakett slik at fremre kopper festes på frontrute.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Johan99

Bra du deler erfaringer :)
Får min snart.. Har mest lyst å feste skistativ framfor takluke med 4,5" sugekoppar, men har vurdert ruta. Ser du hindringer for å feste framfor luka?
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA