Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kontrollert utlading av gammel-Think

Startet av janhelge, tirsdag 21. september 2010, klokken 21:31

« forrige - neste »

janhelge

Jeg har en gammel-Think og jeg har hatt trøbbel med batteripakken. For å gjøre en lang historie kort har den restaurerte batteripakken fått ca 14 erstatningsbatterier og har svært dårlig kapasitet ihht kapasitetsmeteret på dashbordet. Faktisk er kapasiteten omtrent halvparten av hva den var før batteriproblemene begynte. Etter kapasitetsmeteret går det med ca 90% av hele batterikapasiteten på strekningen Lysaker-Stovner, ca 26 km.

Jeg har mulighet for å lese av strøm og spenning gjennom et diagnoseinstrument. Jeg ser at spenningen (målt fra BMS-menyen) fortsatt er ca 116V til tross for at kapasitetsmeteret står på 0%. Dette synes jeg er merkelig i tillegg til at det er ganske upraktisk å "liste meg frem til jobb" med nesten 0% igjen... For meg virker det som om kapasitetsmeteret er på tyttebærtur...

Jeg vet jeg bør være forsiktig med utlading - spesielt nå da jeg har erstatningsbatterier i batteripakken, og spesielt når jeg nærmer meg lavere nivåer på batteripakken. Men det kan da ikke være riktig at jeg ikke skal trekke mere ut av batteripakken når den står såpass høyt som 116V?

Spørsmålene mine er:
Hvor lavt bør jeg kunne senke batteripakken, gitt at jeg f.eks. gjør dette ved en ganske konstant last på omtrent 10A til 15A (=varmeapparatet). Er det greit å lade ut batteripakken til ca 110V på denne kontrollerte måten?

Etterhvert når jeg har kjørt batteripakken litt inn - hvor lavt bør jeg kunne utlade den da? - Bør det være greit å lade batteripakken ned til 95V med konstant 10A utladingsstrøm? Kan jeg gå lavere enn det?

med vennlig hilsen Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

El rayo

#1
Minner veldig mye om min første kjøretur hjem fra Hertz Bilutleie. Tydeligvis energimeteret som er på bærtur.

Jeg noterte meg to punkter ved utlading for å godkjenne en batteripakke før jeg kjøpte nikometer: 114V ved 100A ved 85% energi og 114V ved 50A og 35% energi. Dette forutsetter selvfølgelig at batteriet er OK og at energimeteret viser riktig.

For å korrigere energimeteret kan du gjøre en "initier nytt batteri"-lading fra 95V etterfulgt av vannfylling. Dette setter kapasitets-parameter i BMS to 100Ah mellom 0% og 100% (den er sannsynligvis alt for lav nå). Dette er et parameter som ikke kan leses ut med diagnoseinstrumentet, det brukes av BMS til å vise utslaget på energimeteret. Alternativt kan du fortsette å kjøre ned batteripakka under 0%, så vil energimeteret rette seg gradvis.

Jeg pleier å kjøre ned til 95V (1V pr celle) med lavt strømtrekk; <50A for å teste kapasiteten. Men da vet jeg at batteripakka er OK. Kjør med mest mulig jevnt strømtrekk og se etter et brått spenningsfall på 1V. 1V spenningsfall indikerer at en celle reverserer.

Det er greit å bruke varmeapparatet til å tømme batteriet ned til 95V hvis du har tid til det. Ikke la spenningen gå under 95V. Men vær obs på at batteriet kan tømmes helt; du må være tilstede og passe på. Spenningen synker veldig fort fra 95V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Som du ser av disse kurvene som er logget med nikometer varierer batterispenningen under kjøring forholdsvis mye avhengig av strømmen. Spenningen stiger også kraftig ved regenerativ bremsing. Tror likevel det kan være en retningslinje for hva som er egentlig energiprosent ved  pluss/minus 100A batteristrøm.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

En mer skånsom måte å forsøke å recondisjonere batteriene på uten å ta ned kassen er å gå fra bilen med lysene på.

DC-DC vil da forbruke ca 1-3A og vil forsiktig lade ut pakken. Ikke la tenningen stå på, da underspenning på 12V systemt kan trigge airbaglyset, og pass på at ikke 12V systemet kommer under 10,5V. Følger du med på traksjonspenningen bør denne ikke gå under 90V. Tror det er laveste spenning DC-DC fungerer på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

janhelge

Tusen takk for gode råd. Jeg skal forsøke å liste meg til jobb et par dager til før jeg begynner å lade ut batteripakken. Jeg tror jeg også skal topplade nogenlunde rett før jeg skal bruke bilen, spesielt i de tilfellene.
Først Th!nk, men nå iMiev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA