Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte høyttalerelement?

Startet av Goku, søndag 16. august 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Goku

Hei
Jeg har vanlig anlegg uten lydpakke. Ved bestilling syns jeg det var for dyrt med 16000 for oppgradert anlegg men nå som jeg har kjørt en del (og har anlegget på 80% av tiden), vurderer jeg å bytte ut elementene for jeg syns lyden er for tynn og lite detaljert/for grumsete. Er det noen som har gjort dette?

Er det plass til 8" element framme og bak? I såfall bør det ikke være verre enn å kjøpe noen lettdrevne element å smekke inn?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Muffinman

Tror kanskje det kan bli litt krøll med frekvensgang ved å bytte elementene, de er ikke fulltoner.

Prøv heller å fylle opp innsiden av døren med butylplater. Jeg har lagt nesten en halv kvadratmeter i hver dør. I tillegg la jeg remser i selve plastinnfestingen høyttaleren er festet. Resultatet er kort og godt oppsiktsvekkende. Jeg var fornøyd med lyden i standardanlegget før (syntes ikke forskjellen var stor nok til å rettferdiggjøre de 6500kr det kostet for oppgradering når jeg bestilte), men etter dempingen har jeg nok fått mye for pengene. Bassen er tightere, går lenger ned og det går nå an å spille på 9-10 med mindre opplevd forvrengning enn 7-8 før.

Elementene på min 2013-modell er forresten "made in china". Og det var en del dritt på baksiden som antageligvis har kommet inn gjennom dreneringshullene i bunnen av døra.

PS: Foretrekker egentlig stillhet i bil. Musikk nytes best i et dedikert rom med fornuftige akustiske tiltak, helt uten forstyrrelser eller bakgrunsstøy :)

EDIT: Du vil ikke kunne montere elementer med annen diameter uten å modifisere diverse.


F_P

Nå har jeg lydpakken selv, men har byttet høyttalere i svært mange av mine tidligere biler. Det er i praksis problemfritt, men du må finne adaptere som kan passe. Om noen tar av trekkene foran før jeg rekker det selv, så skal jeg med glede saumfare mine leverandører for å finne de som passer best til Model S.

Om man først bytter vil jeg på det sterkeste oppfordre til å lyddempe når man først har av diverse paneler i bilen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. august 2015, klokken 23:48
Prøv heller å fylle opp innsiden av døren med butylplater. Jeg har lagt nesten en halv kvadratmeter i hver dør. I tillegg la jeg remser i selve plastinnfestingen høyttaleren er festet.

Muffin: Dette var interessant. Du har ikke tilfeldigvis noen bilder fra jobben? Hvor fant du platene? Tok det lang tid å utføre?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Goku

Sitat fra: Teslaeier på mandag 17. august 2015, klokken 06:31
Hva med denne?
http://www.nvx.com/tesla-model-s-boost-loaded-enclosure-package/

Eneste som er dumt med denne er at den tar verdifull bagasjeromsplass og er utsatt for nysgjerrige barnehender/føtter som sitter bak.

Sitat fra: F_P på mandag 17. august 2015, klokken 08:14
Nå har jeg lydpakken selv, men har byttet høyttalere i svært mange av mine tidligere biler. Det er i praksis problemfritt, men du må finne adaptere som kan passe. Om noen tar av trekkene foran før jeg rekker det selv, så skal jeg med glede saumfare mine leverandører for å finne de som passer best til Model S.

Om man først bytter vil jeg på det sterkeste oppfordre til å lyddempe når man først har av diverse paneler i bilen.

Gjelder lyddempingen for s85D også? Jeg har inntrykk av at denne er bedre isolert enn eldre biler. Men det går altså ikke an å sette 8" i dørene både framme og bak (og eventuelt nye tweetere)?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Muffinman

Sitat fra: lunitiks på mandag 17. august 2015, klokken 08:23
Sitat fra: Muffinman på søndag 16. august 2015, klokken 23:48
Prøv heller å fylle opp innsiden av døren med butylplater. Jeg har lagt nesten en halv kvadratmeter i hver dør. I tillegg la jeg remser i selve plastinnfestingen høyttaleren er festet.

Muffin: Dette var interessant. Du har ikke tilfeldigvis noen bilder fra jobben? Hvor fant du platene? Tok det lang tid å utføre?
Tok ingen bilder, men sjekk lyddempingstråden. Der er det masse info.

DeaconWP

Hej.
Du kan læse meget om dette på Frederiks side:
http://www.teslafied.eu/
MVH Deacon
Deacon Wittendorf Pedersen
Kommende model X ejer.
Signature reservation EU 447.

F_P

Sitat fra: Goku på mandag 17. august 2015, klokken 14:48
Gjelder lyddempingen for s85D også? Jeg har inntrykk av at denne er bedre isolert enn eldre biler. Men det går altså ikke an å sette 8" i dørene både framme og bak (og eventuelt nye tweetere)?

Det gjelder fremdeles. Det minste man bør gjøre er å legge på demping rett bak høyttalerne og et lite stykke ut til sidene. Det sørger blant annet for at du holder mer lyd inne i bilen, og slipper unna en del av rumlingen på utsiden.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tonl

her har du bildet av høyttaler elementer foran (200mm) og bak (160mm). Det er ikke mye lyddemping fra fabrikken. Midt på hver dør er kun en bit ca 20cm x 30 cm. Det er du på siste bildet. Jeg fylte hele innsiden med det blå lyddempe matrialer som du ser på bildet.

Tr0047

Jeg har også lagt endel arbeid i å etterisolere dører, men synest ikke forskjellen var nevneverdig stor. Men en liten bedring vart det nok.
Nå har har jeg "hi-fi" pakka i min bil, men når en kikker på høyttalerne er det ikke mye som minner om hi-fi :)    Made in kina, og magnetmasse på størrelse med det du finner i en middels stor klokkeradio!  Så er nok litt å hente på å oppgradere høyttalerne...bare husk å finne høyttalere med samme motstand.  Vet ikke hvor mange høyttalere hvær kanal på forsterkeren driver, so ville ikke gamblet med for stor last.
Har lagt ved bilde av dørhøyttaler bak ;)
Mars 2015 P85D


Flaago

Skulle ønske det var noen firma eller enkeltpersoner som tok tak i dette for oss hifi frelste.
Jeg har super hifi pakken eller ka nå tesla kaller det, og ærlig talt det er fryktelig dårlig lyd.

Goku

Sitat fra: Tr0047 på mandag 17. august 2015, klokken 21:00
Jeg har også lagt endel arbeid i å etterisolere dører, men synest ikke forskjellen var nevneverdig stor. Men en liten bedring vart det nok.
Nå har har jeg "hi-fi" pakka i min bil, men når en kikker på høyttalerne er det ikke mye som minner om hi-fi :)    Made in kina, og magnetmasse på størrelse med det du finner i en middels stor klokkeradio!  Så er nok litt å hente på å oppgradere høyttalerne...bare husk å finne høyttalere med samme motstand.  Vet ikke hvor mange høyttalere hvær kanal på forsterkeren driver, so ville ikke gamblet med for stor last.
Har lagt ved bilde av dørhøyttaler bak ;)

Det var ikke tull at magneten var knøttliten! Takk for bilder. Er elementene 4 eller 8 ohm, og hva er følsomheten? Greit å finne noen med lignende spesifikasjoner
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Tr0047

Høyttalerne bak har 2 ohms motstand...følsomheten vet jeg ikke ;).    Men etter å ha sjekket litt virker det som hver høyttaler i bilen har sin egen kanal. (Totalt 12 kanaler) Bak leverer forsterkeren 2x40 watt, da i 2 ohm.   Forran i dørene sitter 1 ohms høyttalere ( krevende motstand for forsterkeren ettersom 1 ohm er nært kortslutning) , men de har sikkert høy følsomhet.  Forran leverer forsterkeren 2x80 watt....da antagligvis i 1 ohm.

Nå er det en del år siden jeg "bygget" meg lyd i bil, men 4 ohm var jo vanlig i mine dager :).   
Og da leverte en forsterker rimelig greit samme watt som her er oppgitt i 4 ohm!!
Men går utifra at de tyske lyd ingeniørene vet hva de holder på med, siden lydpakka i bilen kommer fra s1nn/harman. 
Jeg har egentlig kun kikket på høyttalerne i dørene...men der må jeg si kvalitetsintrykket skuffet!
Mars 2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA