Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla med eller uten Luftfjæring??

Startet av Tesla2702, søndag 16. august 2015, klokken 09:26

« forrige - neste »

Tesla2702

Hei,
Kan noen gi oss anbefaling om man bør har med "Luftfjæring" eller ikke?verd pengene?

nie

Jeg lurer egentlig på det samme. Har fryktelig lyst til å droppe dette men er usikker:

Mine vurderinger så langt:

Fordeler:
- mulighet for å heve Bilen litt ved kjøring i snø, ujevn vei etc
- bedre kjøreegenskaper? (Usikker på denne)

Ulempe
-pris
-enda flere duppeditter som kan ryke. Har sett MANGE biler med slagside grunnet defekt gassfjæring

Noen som vet hvor mye den kan heves i forhold til en bil uten gassfjæring?

petersv

Er lite feil med denne, så det er ikke noe å være redd for (i starten) samt garanti.

Kjøreegenskaper er ikke bedre, men komfort er litt bedre.

Heving er kjekt, men Tesla uten luft er ikke spesielt lav.

Jeg har kjøpt luft to ganger ;)

tonl

Luftfjæring er et potensiell kostnadpost senere hvis det skulle være noe galt. Jeg har ikke savnet luftfjæring på min. Vey high med luftfjæring er vel ca 1 til 1 1/2 cm høyere enn standard på vanlig fjæring.

Øyvind.h

4wd/2wd ville hatt innvirkning på luftunderstell for min del.

Med 2wd er det viktigere vinterstid å gå helt klar av hindringer. Med 4wd er det mindre viktig at bilen står litt nedpå snø.
Min egen bil har luftunderstell, og det er meget komfortabelt. Lydløst og mykt over fartsdumper. Tidligere i uken testet jeg en 70D med standard understell. Den virket hakket mer direkte i styrefølelsen. Jeg glemte dog å tenke spesielt på fartsdumper og hull, men tror den tok dem bra!
Pga 40.000km service har jeg også kjørt en Mercedes CLA mens Teslaen var inne. Og for noe humpete rakleverk det var! Ble helt matt av å kjøre den møkkabilen.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Softblue

Jeg vurderer Tesla, men kommer ikke til å krysse av for luftfjæring. Tror ikken bilen blir nesten like bra uten.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

rr2000

Luftfjæring er selvsagt mer komplisert enn sprilalfjærer, men luftfjæring er nå et enkelt og velprøvd system som gir marginalt med merkostnader i bilens livsløp. Jeg mener en bil som Tesla må ha luftfjæring for å kunne kalles en premium familiebil, og om man ønsker en teknisk enkel bil er ikke Tesla rett vei å gå ;). Luftfjæring gir automatisk nivåregulering slik at bilen aldri vil "henge nedpå" uavhegig av hvordan man laster den. Luftfjæring gir også en fin fleksibilitet ved å kunne tilpasse fjæringshøyden til veiforholdene og til en viss grad tilpasse fjæringsstivheten. Når luftfjæringen er lav er det mindre luft i belgene og mindre luft som kan komprimeres dvs. stivere fjæring.
For meg vil luftfjæring være et must foran alt annet på utstyrslisten.
P85D

Softblue

#7
Så lenge Tesla tilbyr spiralfjærer, så anser jeg at Tesla mener det er en fullgod løsning.
Men jeg er ikke uenig i at luftfjæring tilbyr ekstra komfort, men jeg ville ikke betalt for det.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

dosmont

Jeg har opplevd flere ganger at very high er kjekt å ha, det finnes mange ekle utkjørsler som ikke egner seg på normal høyde, så ja jeg har bestilt med luft hvis jeg skulle bestilt bil nå.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Brede

Etter snart to år med bilen så har jeg faktisk aldri huske å ha hatt behov for å heve den over normal høyde, så for min del kunne jeg klart meg veldig bra uten luft. Men en har jo muligheten da, en må nesten vurdere sitt eget behov litt kritisk.

Etter å ha hatt store problemer og kostnader med luftfjærene på en Land Rover som akkurat hadde gått over garantiperioden ville jeg egentlig bestille Teslaen uten luft, men det gikk ikke da luft var inkludert i Performance-pakken..


Rødkleiv

Sitat fra: petersv på søndag 16. august 2015, klokken 09:48
Er lite feil med denne, så det er ikke noe å være redd for (i starten) samt garanti.

Kjøreegenskaper er ikke bedre, men komfort er litt bedre.

Heving er kjekt, men Tesla uten luft er ikke spesielt lav.

Jeg har kjøpt luft to ganger ;)

Jeg kjenner ikke forskjell på komforten med og uten luft. Ikke kjøreegenskaper heller.
Eneste sikre forskjell er at man kan heve/senke bilen.

Luftfjæring på andre biler har en lei tendens til å gå i filler og koste skjorta når det skal repareres. Det kan hende Tesla har klart å knekke nøtta ved å ha et enkelt system, men man skal ha STORT behov for å heve/senke bilen før man slår til på dette.

Man skal dessuten laste tungt i Model S før den begynner å henge med rumpa. Det har sikkert noe å gjøre med at den er tung i utgangspunktet og at maks last i % av totalen er lav.

caberha

Vi brydde oss ikke om luftfjæring når vi skulle kjøpe vår brukt. Tenkte det ikke var viktig, men når vi prøvde flere biler med og uten, så vi fordelen av å ha med luftfjæring. Synes det er veldig kjekt selvom det ikke er mange cm forskjell. Blir kjekt å teste ut dette neste gang vi skal på hytta til foreldrene mine, siste strekke der er litt humpete grusvei, og våre tidligere biler med sportsunderstell har ikke vært det beste valget der  :P
• Tesla Model S P85+ •

krl

Luftfjæring er mer behagelig, men gir ikke bedre kjøreegenskaper. Og det er mest sannsynlig mye dyrere med tanke på verkstedsutgifter hvis du skal ha bilen utover garantitiden.

peik

Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Horsenose

Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA