Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Calling P85D owners world-wide

Startet av kseitzberg, fredag 14. august 2015, klokken 12:01

« forrige - neste »

hookmaker

Ja, i motsettning til P85D så drar vi no på extra moment i forhold til det opprinneligt specificerte!.... 8)

jazzwheel

Jeg syns det er dumt at denne saken havner i media med negativ omtale av Tesla fordi et fåtall kunder føler seg feilinformert.

Artikkelen er dessuten feil flere steder. Det står da faktisk ikke at den har 700hk, men 224+476 og heller ikke 0-100kmt/ på 3,2 sekunder, men 3,3. Det er bra at TOCN ikke blir sitert på å støtte disse påstandene på vegne av alle norske Teslaeiere.

Er det 10000 TMS'er i Norge nå? Hvor mange nordmenn har signert brevet? Det er vel totalt 71 på verdensbasis hvor ikke engang alle er eiere av P85D.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 05. september 2015, klokken 14:33
Jeg syns det er dumt at denne saken havner i media med negativ omtale av Tesla fordi et fåtall kunder føler seg feilinformert.

Alle kunder er feilinformert, igår ble informasjonen sluppet offisielt ifra Tesla om at de benytter seg av rollout noe som ikke du visste eller noen andre. I tillegg så klarer ikke bilen og levere den oppgitte effekten samtidig, noe som de MÅ opplyses om. En hybrid som har 100hk el og 200hk bensin, yter 300hk med begge deler, visst ikke Tesla klarer og levere dette samtidig så må det opplyses. Men det aller verste nå er at de har funnet en måte og få bilen til og yte 700 hk, de må bare bytte noen sikringer m.m og "voila", men det tar de seg betalt for..

jazzwheel

Sitat fra: cirys1 på lørdag 05. september 2015, klokken 14:46
Alle kunder er feilinformert

Det står da ikke lenger 700hk på nettsiden til Tesla?

kos

Sitat fra: cirys1 på lørdag 05. september 2015, klokken 14:46
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 05. september 2015, klokken 14:33
Jeg syns det er dumt at denne saken havner i media med negativ omtale av Tesla fordi et fåtall kunder føler seg feilinformert.

Alle kunder er feilinformert, igår ble informasjonen sluppet offisielt ifra Tesla om at de benytter seg av rollout noe som ikke du visste eller noen andre. I tillegg så klarer ikke bilen og levere den oppgitte effekten samtidig, noe som de MÅ opplyses om. En hybrid som har 100hk el og 200hk bensin, yter 300hk med begge deler, visst ikke Tesla klarer og levere dette samtidig så må det opplyses. Men det aller verste nå er at de har funnet en måte og få bilen til og yte 700 hk, de må bare bytte noen sikringer m.m og "voila", men det tar de seg betalt for..

Er det virkelig noen tesla eiere som biter på dette TULLET - Er ikke bilen god nok så kjøp en Fossil utgave - føler mer at dette er noen "Fossilagenter" som lager bølger enn at det er noen som er misfornøyd med en bil som klarer 0-100 på 3.3 sek. Dere får sikkert levert bilen tilbake med påskrift " aldri selg en bil til han igjen"

Cookie Monster

Tullet? Nå har jo selv Tesla også inrømmet med å oppdatere Usa siden med ny info om at tallene til P90D og P85D er målt med rullende start.

Bare de i indre Tesla menigheten som finner seg i slikt. Har sikkert aksjer i Tesla og eier ikke en gang en P85D dere få som sier det er greit å få servert feil info om bilen.
Rett å slett svindel av Tesla og kun oppgi toppmodellene med rullende start og feil effekt.

Tar saken videre til forbrukerombudet hvis det ikke blir noe løsning på dette og vi er ikke et fåtall som man også ser veldig tydelig på Facebook.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

kos

Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 05. september 2015, klokken 15:27
Tullet? Nå har jo selv Tesla også inrømmet med å oppdatere Usa siden med ny info om at tallene til P90D og P85D er målt med rullende start.

Bare de i indre Tesla menigheten som finner seg i slikt. Har sikkert aksjer i Tesla og eier ikke en gang en P85D dere få som sier det er greit å få servert feil info om bilen.
Rett å slett svindel av Tesla og kun oppgi toppmodellene med rullende start og feil effekt.

Tar saken videre til forbrukerombudet hvis det ikke blir noe løsning på dette og vi er ikke et fåtall som man også ser veldig tydelig på Facebook.

Om du har en så be om å få oppheve kjøpet, og kjøp deg en fossil. Det går helt sikkert bra - tesla er ingen fossilbil og for ordens skyld så finnes det bare en elektrisk bil som tesla så noen konkurrenter er det ikke der ute.

Be tesla om å ta bilen i retur og fraskriv deg retten til å eie nyskapende teknologi fra tesla i fremtiden.  Går helt sikkert bra -

Vi andre som har kjøpt en og er storfornøyd med kjøpet - da det ikke finnes andre bilmerker med denne teknologien - føler i hvertfall ikke at jeg er blitt lurt heller stikk motsatt - men så er det ikke sekunder jeg er ute etter da. Heller ny teknologi med et konsept verden aldri har sett før. Men det teller da ikke for noen, men de er da heller ikke kundene tesla har satset på. Da hadde de bygget en annen bil.


HKS

#322
Sitat fra: Torben_E på lørdag 05. september 2015, klokken 12:31
Hej HKS

Tak for at dele dette med os.

Ja vi 15+ danskere er bitterlig kommet til sammen konklusion.

Nu tager vi fløjlshanskerne af og diclaimeren i US med "1-foot rollout" er en perfekt platfrom hvorfra vi kan forsætte sagen og den giver os extra moment. US har nu indrømmet at der var en "disconnect" mellem marketing og den fysiske verden.
Det er nok lurt. Tror ikke dere kommer noen vei mot Tesla uten å gjøre dette.

Har nettopp diskutert dette med min bror, han er som nevnt jurist. Mener dere har en god sak.
Kjenner ikke danske forbrukerrettigheter, men for norske forbrukere bør man gjøre følgende:

1. Klag til selger. Krev at feilen utbedres, og kom gjerne med et realistisk forslag til hvordan dette skal gjøres. For meg virker det som at kostnadsfri installasjon av "Ludicrous Upgrade" vil være en god løsning hvis det stemmer at bilen med denne vil yte slik Tesla lovet i spesifikasjonene til P85D når dere kjøpte denne.
Gi Tesla tid til å svare på denne formelle klagen. Ut september bør holde. Klagen bør sendes både som et skriftlig brev og e-post.  Sørg for å dokumentere hva dere gjør. Dere kan lase ned mal til klage her:

http://www.forbrukerradet.no/klage/klage-til-selger

2. Hvis Tesla ikke svarer innen fristen eller hvis dere ikke er fornøyde med Tesla sitt svar, tar dere klagen videre til Forbrukerrådet. Dette bør gjøres umiddelbart etter fristen har gått ut.

http://www.forbrukerradet.no/forside/kontakt-oss/klage-til-forbrukerr%C3%A5det

3. Hvis Forbrukerrådet ikke kommer videre med Telsa så blir saken kjørt videre til Forbrukertvistutvalget (FTU).


Det er viktig å merke seg at denne prosessen ikke koster penger for dere som forbrukere. Hvis flere av dere gjør dette vil også denne saken mot Tesla får mer tyngde. Så jeg oppfordrer alle P85D eiere som er missfornøyd til å ta opp denne saken. Hvis dere ikke klager så mister dere også retten til å klage, da en klage skal skje innen rimelig tid etter den er oppdaget.

Jeg kjøper ikke argumentene om at "Tesla er en så ny aktør så vi skal ikke klage". Det er ikke første gangen at Tesla oppgir feilaktig informasjon om produktene sine. En ny aktør som Tesla burde også oppført seg mer ydmykt mot kundene sine i slike tilfeller. Tro ganske mange her hadde blitt fornøyde hvis de hadde innrømmet at dette var en feil og beklaget istedet for å bare endre nettsidene i stillhet.
Tesla Model 3 Long Range

P85pluss

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:08
Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 05. september 2015, klokken 15:27
Tullet? Nå har jo selv Tesla også inrømmet med å oppdatere Usa siden med ny info om at tallene til P90D og P85D er målt med rullende start.

Bare de i indre Tesla menigheten som finner seg i slikt. Har sikkert aksjer i Tesla og eier ikke en gang en P85D dere få som sier det er greit å få servert feil info om bilen.
Rett å slett svindel av Tesla og kun oppgi toppmodellene med rullende start og feil effekt.

Tar saken videre til forbrukerombudet hvis det ikke blir noe løsning på dette og vi er ikke et fåtall som man også ser veldig tydelig på Facebook.

Om du har en så be om å få oppheve kjøpet, og kjøp deg en fossil. Det går helt sikkert bra - tesla er ingen fossilbil og for ordens skyld så finnes det bare en elektrisk bil som tesla så noen konkurrenter er det ikke der ute.

Be tesla om å ta bilen i retur og fraskriv deg retten til å eie nyskapende teknologi fra tesla i fremtiden.  Går helt sikkert bra -

Vi andre som har kjøpt en og er storfornøyd med kjøpet - da det ikke finnes andre bilmerker med denne teknologien - føler i hvertfall ikke at jeg er blitt lurt heller stikk motsatt - men så er det ikke sekunder jeg er ute etter da. Heller ny teknologi med et konsept verden aldri har sett før. Men det teller da ikke for noen, men de er da heller ikke kundene tesla har satset på. Da hadde de bygget en annen bil.

Kos hvorfor kjøpte du deg P85D hvis det ikke er sekunder du er ut etter?
P85d
P85+ solgt

OleJA

Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:08
Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 05. september 2015, klokken 15:27
Tullet? Nå har jo selv Tesla også inrømmet med å oppdatere Usa siden med ny info om at tallene til P90D og P85D er målt med rullende start.

Bare de i indre Tesla menigheten som finner seg i slikt. Har sikkert aksjer i Tesla og eier ikke en gang en P85D dere få som sier det er greit å få servert feil info om bilen.
Rett å slett svindel av Tesla og kun oppgi toppmodellene med rullende start og feil effekt.

Tar saken videre til forbrukerombudet hvis det ikke blir noe løsning på dette og vi er ikke et fåtall som man også ser veldig tydelig på Facebook.

Om du har en så be om å få oppheve kjøpet, og kjøp deg en fossil. Det går helt sikkert bra - tesla er ingen fossilbil og for ordens skyld så finnes det bare en elektrisk bil som tesla så noen konkurrenter er det ikke der ute.

Be tesla om å ta bilen i retur og fraskriv deg retten til å eie nyskapende teknologi fra tesla i fremtiden.  Går helt sikkert bra -

Vi andre som har kjøpt en og er storfornøyd med kjøpet - da det ikke finnes andre bilmerker med denne teknologien - føler i hvertfall ikke at jeg er blitt lurt heller stikk motsatt - men så er det ikke sekunder jeg er ute etter da. Heller ny teknologi med et konsept verden aldri har sett før. Men det teller da ikke for noen, men de er da heller ikke kundene tesla har satset på. Da hadde de bygget en annen bil.
Nå har vel også alle som klager på manglende effekt understreket at de er storfornøyd med Tesla som bil. Så det du skriver over er ikke annet en tull.
Det de ikke er fornøyd med, er at de har betalt ca 200.000 ekstra for å få 300hk ekstra og ca 1s. raskere 0-100 tid. Når det da viser seg at de bare får 130hk ekstra, og noen få tiendeler raskere 0-100 så er dette svindel. De har da min fulle sympati når de da ikke er fornøyd med leverte ytelser.
Da må Tesla enten fikse bilene slik at de leverer det kundene har betalt for. Evt tilby heving av kjøpet, eller bytte til 85D med utbetaling av mellomlegg til 'P' versjonen. Trussel om utestenging som Tesla kunde vil evt sette Tesla i et enda dårligere lys - Her er de de som har rotet det til og må ordne opp.

kos

Sitat fra: OleJA på lørdag 05. september 2015, klokken 16:26
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 16:08
Sitat fra: Kalle Klovn på lørdag 05. september 2015, klokken 15:27
Tullet? Nå har jo selv Tesla også inrømmet med å oppdatere Usa siden med ny info om at tallene til P90D og P85D er målt med rullende start.

Bare de i indre Tesla menigheten som finner seg i slikt. Har sikkert aksjer i Tesla og eier ikke en gang en P85D dere få som sier det er greit å få servert feil info om bilen.
Rett å slett svindel av Tesla og kun oppgi toppmodellene med rullende start og feil effekt.

Tar saken videre til forbrukerombudet hvis det ikke blir noe løsning på dette og vi er ikke et fåtall som man også ser veldig tydelig på Facebook.

Om du har en så be om å få oppheve kjøpet, og kjøp deg en fossil. Det går helt sikkert bra - tesla er ingen fossilbil og for ordens skyld så finnes det bare en elektrisk bil som tesla så noen konkurrenter er det ikke der ute.

Be tesla om å ta bilen i retur og fraskriv deg retten til å eie nyskapende teknologi fra tesla i fremtiden.  Går helt sikkert bra -

Vi andre som har kjøpt en og er storfornøyd med kjøpet - da det ikke finnes andre bilmerker med denne teknologien - føler i hvertfall ikke at jeg er blitt lurt heller stikk motsatt - men så er det ikke sekunder jeg er ute etter da. Heller ny teknologi med et konsept verden aldri har sett før. Men det teller da ikke for noen, men de er da heller ikke kundene tesla har satset på. Da hadde de bygget en annen bil.
Nå har vel også alle som klager på manglende effekt understreket at de er storfornøyd med Tesla som bil. Så det du skriver over er ikke annet en tull.
Det de ikke er fornøyd med, er at de har betalt ca 200.000 ekstra for å få 300hk ekstra og ca 1s. raskere 0-100 tid. Når det da viser seg at de bare får 130hk ekstra, og noen få tiendeler raskere 0-100 så er dette svindel. De har da min fulle sympati når de da ikke er fornøyd med leverte ytelser.
Da må Tesla enten fikse bilene slik at de leverer det kundene har betalt for. Evt tilby heving av kjøpet, eller bytte til 85D med utbetaling av mellomlegg til 'P' versjonen. Trussel om utestenging som Tesla kunde vil evt sette Tesla i et enda dårligere lys - Her er de de som har rotet det til og må ordne opp.


Du skriver egentlig det samme som jeg bare at du lager noe alternativer som er rare. Redusert pris - Bilen er billigst i verden i Norge. Om man er svindlet så er kravet å heve kjøpet - alt annet er TULL å påstå. Det heter å villet diskutere prisen - Ellers tror jeg at Tesla fikser problemet, men har selv stått å hørt på " typen ufordragelig krevende i butikken " selv om selgerne gjør alt de kan for vedkommende" Så ja det er TULL og stå med en stoppeklokke å kjøpe elbil for å kjøre kun fra 0 - 100 på X sekunder. Da burde man kjøpe noe annet. Eller er P85D kun fart?

Muffinman

#326
Så fordi bilen går på strøm er det tull å være opptatt av 0-100 tider, uavhengig av alt annet? Da sier ihvertfall jeg takk til deg.

HåkonE

#327
En husprodusent lanserer et 300 kvm hus med superlativer, fyrerkeri og champagne. Selger gjør en stor greie om at dette er like stort og flott som et kjent hus i Hollywood på 300 kvm, men til en helt annen pris. Media spiser saken rått, og produsent får global reklame - helt gratis.

Noen kunder strekker seg ekstra langt fordi oppgraderingen fra 200kvm-alternativet virker forlokkende. 

Senere lover selger at en gratis oppgradering skal gjøre huset enda større og flottere.

Det kommer senere frem at selger målte størrelsen med garasje og et gammelt skur i hagen. Den faktiske størrelsen viser seg å bare være 240 kvm om man skal følge bransjestandard å måle hus på.

Oppgraderingen kommer aldri. Isteden lanserer selger en ny sensasjon i media: eksisterende kunder kan få lov til å kjøpe en kostbar utvidelse av huset slik at det blir ca. 280 kvm. Tilbudet er visst så bra at det er tidsbegrenset til 6 måneder.

Selger unngår å svare på alle høflige henvendelser fra sine beste kunder som spør pent om de har misforstått saken. Selger velger samtidig å endre på informasjon (flere ganger) i egne salgsbrosjyrer for å tilpasse seg kritikken. Når selger til slutt blir konfrontert med saken i media, svares det med at det er mange måter å bruke en målestokk på, betonghus er spesielt - og huset kommer med garanti!

Er det virkelig noen som forsvarer dette? Er det noe jeg misforstår her?

kos

Sitat fra: HåkonN på lørdag 05. september 2015, klokken 17:04
En husprodusent lanserer et 300 kvm hus med fyrerkeri og champagne. Superlativer blir brukt. Selger gjør en stor greie om at dette er like stort og flott som et kjent hus i Hollywood på 300 kvm, men til en helt annen pris. Media spiser saken rått, og selger får global reklame - helt gratis.

Noen kunder strekker seg ekstra langt fordi oppgraderingen fra 200kvm-alternativet virker forlokkende. 

Senere lover selger at en gratis oppgradering skal gjøre huset enda større og flottere.

Det kommer senere frem at produsent målte størrelsen med garasje og et gammelt skur i hagen. Den faktiske størrelsen viser seg å bare være 240 kvm om man skal følge bransjestandard å måle hus på.

Oppgraderingen kommer aldri. Isteden lanserer selger en ny sensasjon i media: eksisterende kunder kan få lov til å kjøpe en kostbar utvidelse av huset slik at det blir ca. 280 kvm. Tilbudet er visst så bra at det er tidsbegrenset til 6 måneder.

Selger unngår å svare på alle høflige henvendelser fra kunder som spør pent om de har misforstått saken, og velger å endre på informasjon flere ganger i egne salgsbrosjyrer. Når selger til slutt blir konfrontert med saken i media, svares det med at det er mange måter å måle på, betonghus er spesielt - og huset kommer med garanti!

Er det virkelig noen som forsvarer dette? Er det noe jeg misforstår her?

Ja det meste - bilen har 2 motorer. Det andre er at det finnes bare et slikt produkt til salgs. Det tredje er at alle er kjempefornøyd med produktet. Så er det en diskusjon hvordan dette nye produktet som er unikt blir solgt. Det neste er at ingen etter sigende ønsker å heve kjøpet uten retten til å få et nytt kjøp fra samme produsent.



Ja det er mye du ikke har fått med deg i din sammenheng som ikke kan sammenlignes. Samtidig er det slik at i dit tilfelle ville jeg hevet kjøpet - da det er ren svindel. I tesla sitt tilfelle er det ingen som ønsker det. Så da får de enten godta kjøpet. Men i denne saken så er det Tesla eiere som hiver seg på med noen som faktisk ligger bak, og det er nok noen som ikke eier en tesla eller gjør det for å skade tesla.

jazzwheel

Jeg er helt enig i det du skriver Håkon, men er det så enkelt? Hva om Tesla kun solgte P85D, hvordan ville du argumentert da? Er vel forøvrig noe av dette som gjør at kommentarfelt blir fylt opp av at Teslaeiere er sytete og bare er opptatt av å ha noe bedre enn naboen. Jeg syns klagebrevet er sausa sammen på mange forskjellige grunnlag og mangler konkrete punkter. Er det ikke bedre å se på P85D isolert sett?

Om man mener dette er veldig viktig så er det vel at de i en periode skrev 700hk uten å oppgi at det var motoreffekt som er det enkleste å ta tak i. Eventuelt om det faktisk stemmer at bilen har blitt nedjustert OTA så den er tregere enn ved utlevering så er det noe veldig galt som Tesla har all grunn til å måtte fikse opp i.

Roll-out er ikke noe Tesla har funnet på og har eksistert i evigheter (og Tesla har aldri nektet for at de målte med roll-out?) så jeg ser ikke helt hvordan forbrukerombudet osv skal kunne gjøre noe med dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA