Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Tesla S 70 og 70D ?

Startet av Toonster, torsdag 13. august 2015, klokken 17:53

« forrige - neste »

Øyvind.h

#120
Men straks en 75 er på plass i Norge (uavhengig av om den er 70 eller låst opp) kan man koble til og avlese spenning på cellene ved 100% SOC. Så ser man om det ligger mer buffer i topp (dvs. lades ikke til 4,2V). Ligger den ikke der så ligger den i bunn :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Bare de ikke finner på å SW-begrense batteriet til min OLD SKOOL tesla 70D så er jeg happy ...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

N00b

Det er noen få 40kwh biler i USA.  Det er software begrenset 60kwh biler.

I praksis gjorde Tesla det slik at de ikke får dra % over 69.  Altså var all kapasiteten i toppen gjort utilgjengelig.


Bjoris

Suhfu, nei står fortsatt OKT-NOV hos meg. Det er helt ok for min del, sparer 10.000 pr mnd ved ikke å ha billån og Leaf 30 kWh løser faktisk vårt bilbehov veldig greit pt og Teslaen oppdateres jo løpende så stresser ikke med å få den før.

Men vips så endres den kanskje tilbake da:)

Diravi

Har nå en måneds erfaring med min 70D. Bortsett fra en enkelt software-hickup hvor den påsto at jeg burde sjekke veggladeren min (som fungerte helt utmerket, og gjorde det igjen neste gang) leverer den helt utmerket på de fleste punkter. Det var to ganger hvor bakluken ikke gikk helt igjen, og i tillegg slamrer det bakre skiltet når jeg lukker luken, men kvalitetsnivået for øvrig virker å være godt, faktisk også hva gjelder skinnet. Ingen av de "kjente" småfeilene på Tesla, i hvert fall ikke per nå. Vi bruker også frunk en del, og panserlukkingen er uproblematisk.

På pirknivå: Dørstopperne er for svake til å holde døren oppe i oppoverbakke, men er verre på passasjersiden, så kan muligens justeres. Ellers er dørene såpass korte at de er bekvemme å åpne i de fleste parkeringsluker; til gjengjeld er innsteget trangere (lavere døråpning) enn på vår gamle bil i Golf-klassen. Kupeen er egentlig ikke så stor til å være en bil på nesten fem meter, men den er rikelig stor for oss.

Rekkeviddemessig leverer den bittelitt bedre enn typical km angir, så lenge føret er noenlunde tørt og det er vårtemperatur. Forbruk som regel mellom 170 og 190 Wh/km i blandet kjøring, på langtur litt lavere. Jeg lader den kanskje to ganger i uken og har derfor hatt et par tilfeller hvor den har gått nesten tom på småkjøring, fordi det bare ble tid til klattlading mellom turene. Med lading over natten er ikke det noe problem.

For meg var ikke alle hestekreftene noe stort poeng, men det er morsomt å kjenne hvordan den suger seg inn på hovedveien fra en avkjørsel. Tractor beam....  Så 70D er mer enn nok for oss.

Luftfjæringen er kanskje det som skuffer mest; virker ikke særlig mykere enn stålfjær-Tesla jeg har kjørt, i hvert fall ikke i lav hastighet. Ville vurdert å droppe den om jeg skulle fått levert bil nå.

Vi har bil uten midtkonsoll, og jeg har foreløpig ikke savnet den. Den gir for øvrig akkurat plass til dokumentmappen.

Ellers la vi en Cosmic-behandling på bilen, og den gjør i hvert fall foreløpig jobben sin meget godt - har aldri hatt lettere bil å vaske.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Rastløs

Har hatt bilen siden torsdag I forrige uke. Da stod kilometertelleren på 34 . Nå star den 1167.

Det å ha el bil er jo litt mer styr enn å ha en vanlig bil. Man må planlegge mer!.  Jeg tror jeg allikevel ikke noen gang har hatt mer inspirerende kjøretur mellom hjemme og hytta noen gang.

Noe er det imidlertid. Døren på passasjersiden har allerede begynt å henge litt. 4G takler ikke å kjøre fra Norge til Sverige. Da må man manuelt resette skjermen for at den skal bytte til norsk/svensk teleleverandør.

Rekkevidde er jeg veldig spent på. Jeg må jo innrømme at jeg ikke akkurat kjørte økonomisk, så SC ble benyttet noen gang er I løpet av de 110 milene vi tilbakela i helgen. Akkurat nå er bilen ferdig ladet. Nå har den en typical range på 363 kilometer.

Hvor lang rekkevidde kan man regne med på en landing praksis  ? (jeg kjører mest langkjøring ( mao minimum 6 mil når jeg først setter meg i bilen, og mesteparten på 4 felts motorvei)
Tesla Model S 70D
Mitsubishi Outlander PHEV 2015

fonberg

Jeg kjørte langtur med lånt 70D sist uke. Kort oppsummert: flott langturbil, bortimot på linje med dyrere S-er med større batteri. Like komfortabel som P90DL-en jeg kjørte noen dager tidligere.

Sammenlignet med min gamle 85 RWD så det ikke ut til å være merkbart forskjell i strømforbruk.

Fikk 362 tkm på 100%. På superlading fikk jeg 114kW inn ved ca. 15% SOC, ca. 70kW ved 50%. Dette synes jeg er bra, ikke så mye treigere enn de større batteriene at det gjør noe.

Alt i alt en flott langturbil, og for de aller fleste vil nok 70 holde i massevis så lenge man hovedsakelig ferdes i SC-strøk. Ingen tvil om at dette er TMS-en som gir mest bil for pengene.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

GeirHM

Jeg har en 70D som lånebil mens min egen 85D får nødvendig ettersyn hos Tesla i Drammen. Jeg er sjokkert over energiforbruket. Brukte den fram og tilbake til jobb og fikk et forbruk på over 40kwt begge veier. På denne tiden pleier jeg å bruke ca 31-32kwt på denne strekningen. Har også hatt en harryhandel med den og forbruket var like ille da. Bilen er en nedribba utgave uten autopilotsystemet med 19 tommer hjul. Den har gått 10k og snittet ligger på rundt 255 wh/km. Jobbreisene mine og turen til Strømstad fikk jeg forbruk på godt over 270. Min egen har gått 70k og har et snitt på 208 wh/km. Jeg har ikke kjørt denne annerledes enn min egen. Er det virkelig slik at de med mindre batterikapasitet har dårligere driftsøkonomi, eller er det bare denne utgaven det er noe med?

Ps. Det eneste i denne bilen jeg gjerne skulle hatt i min egen er LTE eller 4G. Jeg kunne høre på Spotify uforstyrret på hele E18. Det skjer ikke i min med 3G... Lurer på hva en slik oppgradering ville koste?

Ps2. NewGen setene er oppskrytt. Alt for trange for meg. Fikk følelse av sånne bøtteseter du av og til finner i ungdomsbiler.

petersv

Det har jo vært vått i det siste. Kanskje den har sottozerodekk og du R2?

GeirHM

Utrolig. Måtte ut og sjekke. Det er sottozero! Kan det forklare den himmelvide forskjellen i energiforbruk?

Edit: Jeg har R2.

GOS

Sitat fra: GeirHM på søndag 20. november 2016, klokken 16:05
Utrolig. Måtte ut og sjekke. Det er sottozero! Kan det forklare den himmelvide forskjellen i energiforbruk?

Edit: Jeg har R2.
Og Range Mode likt (helst on) for å være sikker på at det ikke er batterivarming som har skapt forskjellen?

Men så vidt jeg husker så kjører du rimelig lange (mange mil) strekk til/fra jobb og da skulle det ikke bety så mye?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Sottozero har vel rating på rullemotstand i verstingklassen (til tross for at Tesla averterer de med lav rullemotstand...) mens R2 er det vinterdekket som ruller lettest. Det forklarer nok mange % forskjell i forbruk.

GeirHM

Du har rett. Jeg har ikke hatt range mode på, og det pleier jeg å ha på min egen. Min likevel. Det var rundt 295 wh/km ned til jobben under helt ordinære høstlige forhold. Ikke noe vind å snakke om, et par varmegrader, halvvåt veibane. Det er vinterstid med minus ti og snø i veibanen før jeg nærmer meg slikt forbruk med min egen. Og da bruker jeg heller ikke range mode. Så det ER høyere forbruk med denne på langkjøring. Merk også at totalsnittet er veldig høyt: 255 wh/km.

Muffinman

Ville absolutt ikke brukt range mode til daglig over lengre strekninger med mindre det er absolutt nødvendig for å nå frem. Range mode tillater at batteripakka går helt opp til 43 grader, mot 33 normalt.

GeirHM

Sitat fra: Muffinman på søndag 20. november 2016, klokken 16:34
Ville absolutt ikke brukt range mode til daglig over lengre strekninger med mindre det er absolutt nødvendig for å nå frem. Range mode tillater at batteripakka går helt opp til 43 grader, mot 33 normalt.

Det var jeg ikke klar over! Er bruk av range mode uheldig for batterihelsa over tid?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA