Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innsamlingsaksjon for Baltor

Startet av elektrolux, mandag 10. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

elektrolux

Tapte i tingretten og må betale litt over 5000 kr.

Utrolig med tanke på at kjøringen fant sted før vegvesenet og bomselskapene la tekst inn om krav om bombrikke for å slippe å betale bomsats tilsvarende eksosbil.

Blir nok bedre når redusert sats innføres for Elbiler. Da slipper vi i alle fall å betale en annen og tilfeldig sats om en velger å kjøre uten bombrikke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. mars 2016, klokken 09:36
Tapte i tingretten og må betale litt over 5000 kr.

Utrolig med tanke på at kjøringen fant sted før vegvesenet og bomselskapene la tekst inn om krav om bombrikke for å slippe å betale bomsats tilsvarende eksosbil.

Blir nok bedre når redusert sats innføres for Elbiler. Da slipper vi i alle fall å betale en annen og tilfeldig sats om en velger å kjøre uten bombrikke.

Et råtips fra min side er at rabatt vil kreve bruk av brikke, og at alle uten brikke blir belastet full sats.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Med tanke på hva Vegvesenet til nå har gjort ville jeg ikke blitt overrasket, men tror at de neppe kan ilegge annen enn Elbilsats om en velger å kjøre uten brikke.

Det de kan gjøre, og gjør allerede med eksosbiler er å ikke gi timesrabatt, eller andre rabatter på eksisterende sats for biler uten bombrikke. Det betyr at det vil være lurt å ha en brikke om en kjører mye gjennom bommer i løpet av en time.

F.eks bruker jeg brikken min når jeg kjører dieseldyret gjennom flere enn en bom i samme bomselskap, men kobler vekk brikken når jeg er ute på tur og passerer kun en bom om gangen.  Siden jeg da kjører i gjennom bommer fra mange forskjellige bomselskaper som jeg uansett ikke får rabatt av, er det lite vits i å samle sammen regningene til en stor sjokkregning fra eget selskap. Da er det bedre å ta en og en faktura etterhvert som de dukker opp. Har også lagt merke til at noen ganger slipper en faktura på denne måten, og da sparer en enda mer. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Elbilsatsen vil bli å betrakte som en personbilrabatt og kreve brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#19
I så fall et smart trekk, men...

Slike endringer er vesentlige, og skal etter reglene gjennom en runde i Stortinget.

Her skal altså Elbil kun regnes som elbil om den bruker brikke, ellers regnes den som eksosbil på under 3,5T.

Spørs om ikke EU også vil ha et ord med i en slik tolkning, da det lett vil gi mer enn de maks tillatte 20% rabatt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA