Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innsamlingsaksjon for Baltor

Startet av elektrolux, mandag 10. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

elektrolux

Baltor som han kaller seg her på forumet er nå på vei til Tingretten med en sak mot vårt lokale bompengeselskap som påstår at han må bruke Autopass for å kunne kjøre elbilene sine lengre enn bygrensene.

Dette til tross for at Autopass og andre former for organisering er en frivillig sak i Norge.

Bompengeselskapet straffer elbillister uten Autopass med bompengesats for fossilbil inntill 3,5T til tross for at det ikke finnes noen hjemler for slik praksis. Stortinget har sagt at Elbiler har 0 sats i bomringene og har vedtatt at alle elbiler bruker EL skilt for enkelt å se at det er snakk om en elbil.

Samferdselsdepartementet er satt til å forvalte disse reglene, og bryter med fundamentale rettigheteter når de støtter bompengeselskapenes praksis.

Begrunnelsen er at det vist nok skal være så dyrt å skille elbiler fra andre biler om dette skal gjøres uten bruk av Autopass, men jeg tror selv at 10 000 vis av Autopass fribrikker er en større kostnad og risiko enn enkel skiltgjennkjenningsteknikk som er så bra utviklet at politibiler i dag fortløpende sjekker at motgående kjøretøy har alt på stell.

Dersom hver av oss bidrar med noen kr til Baltor sin sak vil hans egen økonomiske belastning bli redusert. Selv 1 kr fra hver elbil burde være nok til å dekke sakens første faser, men realistisk vet vi at noen faktisk mener det er greit at Bomselskaper og Samferdsesdepartement har et avslappet forhold til grunnleggende rettigheter.

Foreslår derfor støtte i størrelsen 10-100 kr til konto som jeg skal få laget for anledningen.

Overskytende fra konto kan f.eks gå til elbilforeningen som er med å kjempe for andre rettigheter rundt elbillismen.

Vi vet at noen brenner for dette, mens de fleste mener det er større problemer i verden. Foreslår derfor 100 lapp for de som brenner for dette, og de som bare ønsker fred og fordragelighet bidrar med 10 kr i en sak som bør ende med ny praksis basert på gjeldene lover og regler.

Situasjonen i dag er regler som sier en ting, og motstridene praksis, noe som medfører unødvendig konflikt og arbeid for begge parter. Alle hadde vært tjent med klare regler som er lette å forholde seg til. Enten det betyr reell brikketvang, eller slutt på feilfakturering av de som kjører uten Autopass. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hstad

crowsourcing bør jo kunne benyttes her? ( I prinsippet det du foreslår). f.eks. Gofundme.com
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

Gliderman

Det kostet meg en epost til bompengeselskapet for å få byttet fra bensinbilen til Leafen.
Null problemer etter det. Blir tullete å lage oppstyr om en sånn bagatell, men man får selv velge sine kamper.  Sikkert ingen bombe at jeg ikke bidrar med midler her.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Electrix

Det er mange kamper å kjempe for elbilsaken, men jeg synes denne kommer veldig langt ned på lista. Jeg synes dette er unødvendig kverulering. Selv om det skulle være et smutthull som gjør at man teknisk sett kan unngå å ha brikke så vil resultatet av en slik dom bare føre til en endring i lovverket, ikke at elbilene som nå får kjøre gratis gjennom bomstasjonene skal belaste bomselskapene med ekstra utgifter.

En brikke er veldig billig i innkjøp og drift. Skiltgjenkjenning med mye manuell kontroll er ikke like billig, det har vært noen saker i media der bomselskaper med lav takst taper penger på hver bil uten brikke.

Politiet utsteder INGEN bøter eller andre straffereaksjoner baser på sitt skiltgjenkjenningssystem. Det fungerer som en forhåndssiling og skilt som blir lest av og er registrert med feil/mangler blir manuelt plukket ut til manuell kontroll og undersøkelser. Hvis ikke kunne man risikert å avskilte mange svenske eller danske biler som hadde alt i orden.

Personlig synes jeg alle biler skulle hatt brikke, og da skulle de virket for alle bomstasjoner og gjerne alle innenlands fergestrekninger og parkeringshus. At det blir billigere å kjøre mange i samme bil på fergene er bare en positiv effekt, og samtidig blir administrasjon og innkreving billigere. Parkeringshus kunne enkelt registrere innkjøring og utkjøring og belaste en minuttpris etter dette, lignende systemer finnes allerede i mange land.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

K S

Tanken er god, flott at vi kan støtte hverandre.

Men hva er problemet her?
At en må innom en Esso stasjon i dette tilfellet, ta med vognkort, få personalet til å fylle ut og få utlevert en brikke. Montere denne i bilen, betale 200 kr.

Hva er problemet?

Misbruk av rettsvesenet er beklageligvis min mening i denne saken.

Griffel

#5
Ja, dette er nok et bra tiltak i kampen for å avvikle fritaket for bompenger og elbil.

Heldigvis lever vi i et fritt land. Baltor og Elektrolux må gjerne få kjempe denne kampen, på vegne av noen (usikker på hvem), og det er fritt fram for alle som vil å støtte eller å la være.

Innsamlingen vil jo vise hvilken støtte denne saken har.

De fleste vet vel hva jeg mener: at elbileiere av moralske grunner burde bruke brikke enten kreves eller ikke. Slik at det de andre betaler går til vei og ikke til administrasjon, mitt bidrag står i forhold til dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Nå er ikke dette laget for å diskutere hva som en mener om Autopass og Bomselskapenes egne løsninger for Elbiler.

Meningen er at de som syntes det er viktig å få ordnet opp i motstridende regler og praksis får mulighet til å støtte opp når en av våre medlemmer tar en omstridt sak til retten.

Om resultatet blir et faktisk brikkepåbud er det helt greit for f.eks undertegnede. Problemet er når loven sier en ting, og praksis er en annen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Fikk nylig tilsendt stemmesedler til kirkevalget 2015. Var uinterresert og kastet sedlene, men det står at en er med på å skape framtidas kirke ved å stemme.

Var nå nede i båset og fant sedlene og skal nå stemme på de kandidatene som syntes det er viktig å kunne vie alle som elsker hverandre uansett kjønn.

Tenker på om det var egne unger som foretrakk samme kjønn og som skulle møte forrakt i kirken. Her likestiller loven, men kirken føler de ikke trenger forholde seg til det.

Ikke helt ulikt bomselskapene føler seg hevet over 0 satsen til Elbiler uten Autopass.

Kunne også gjerne bidratt med noen kr for å få ordnet opp i slike gamle holdninger om det var det som skulle til. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. august 2015, klokken 10:28
Fikk nylig tilsendt stemmesedler til kirkevalget 2015. Var uinterresert og kastet sedlene, men det står at en er med på å skape framtidas kirke ved å stemme.

Var nå nede i båset og fant sedlene og skal nå stemme på de kandidatene som syntes det er viktig å kunne vie alle som elsker hverandre uansett kjønn.

Tenker på om det var egne unger som foretrakk samme kjønn og som skulle møte forrakt i kirken. Her likestiller loven, men kirken føler de ikke trenger forholde seg til det.

Her er jeg 100% enig med deg, kommer til å stemme ved Kirkevalget i år for første gang og anbefaler også alle andre å gjøre det samme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. august 2015, klokken 10:39
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. august 2015, klokken 10:28
Fikk nylig tilsendt stemmesedler til kirkevalget 2015. Var uinterresert og kastet sedlene, men det står at en er med på å skape framtidas kirke ved å stemme.

Var nå nede i båset og fant sedlene og skal nå stemme på de kandidatene som syntes det er viktig å kunne vie alle som elsker hverandre uansett kjønn.

Tenker på om det var egne unger som foretrakk samme kjønn og som skulle møte forrakt i kirken. Her likestiller loven, men kirken føler de ikke trenger forholde seg til det.

Her er jeg 100% enig med deg, kommer til å stemme ved Kirkevalget i år for første gang og anbefaler også alle andre å gjøre det samme.

Har beholdt stemmeseddelen for årets kirkevalg av nettopp samme årsak. Trur jeg skal lage et lite innlegg på facebook der jeg kan finne ut hvilke kandidater som er aktuelle å stemme på, og oppfordre andre til å steme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Googlet litt og fant dette likestilling i kirken:

http://www.tv2.no/a/7198557

"I år kan DU kuppe valget og avgjøre om homofile skal få gifte seg i kirken"

"Organisasjonen Åpen folkekirke slår i dag et slag for å snu kirkerådets beslutning og stiller i år med en egen liste til kirkevalget. En liste som kun inneholder kandidater som er for en liberal kirke og for at både heterofile og homofile kan gifte seg i kirken."

"– Alle som ønsker at det skal være likestilling mellom heterofile og homofile og alle dem som er for likekjønnede ekteskap bør bruke stemmeretten. Folk som ønsker at den norske kirke skal fortsette å være et rom for alle, de som kommer ofte og de som kommer sjeldent i kirken, sier Stålsett."


Her er det altså mulighet til å påvirke kirken til fornyelse og bedre tilpassing til dagens lovverk og realiteter.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fortoggale

Dette er jo bare usaklig surr. Hvordan knytter dere homovigsel til bombrikker?

Hjernedødt.....

Dessuten, er dere engasjert i kirken eller er det bare en forventning at den bare gjør det dere liker best?

Kirken tar skaperverket på alvor. El-bilisme er et bidrag til løsning men problemet er langt større enn transport. Jeg tror kirken trenger folk som har et mye videre verdensbilde enn det dere foreskriver.

Dessuten bør Baltorsaken diskuteres med politikere på stand nå i høst. Bomselskapene må helt klart få en skrape. De er dyre og ineffektive.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

elektrolux

#12
Sitat fra: fortoggale på fredag 14. august 2015, klokken 08:33
Dette er jo bare usaklig surr. Hvordan knytter dere homovigsel til bombrikker?

Bare et eksempel jeg synes er reell da begge parter føler seg hevet over lovgivende storting.

Syntes selv det greit med klare regler som flest mulig forholder seg til. Om det betyr brikkepåbud for alle billister, og diskriminering av homofile forholder vi oss til det og kjemper sak på andre plan. Det som ikke er greit er at innførte rettigheter ikke respekteres av utøvende makt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: fortoggale på fredag 14. august 2015, klokken 08:33
Dette er jo bare usaklig surr. Hvordan knytter dere homovigsel til bombrikker?

Hjernedødt.....

Knytning mellom de to er det vel bare du som har nevnt. Sammenligningen til elektrolux er relevant (regelverket sier en ting, men noe annet praktiseres), og jkirkebo og jeg lot oss spore av og støttet det konkrete rundt kirkevalget. Hvordan du klarer å se dette som en kobling mellom bombrikker og homofili fatter jeg ikke, men kan sagtens koste på meg en beklagelse for at jeg bidro til offtopic. Jeg synes imidlertid saken er viktig nok til at jeg ikke kommer til å miste noe nattesøvn over å ha gjort det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA