Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Diravi, fredag 07. august 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: OnlyOne på mandag 17. august 2015, klokken 21:30
Sitat fra: pej på mandag 17. august 2015, klokken 10:55
Uansett ser jeg på bilen som verdt 0,- om 8 år. Alt over dette blir bonus.

Er ikke det et dårlig anslag? Har sjelden hørt om en åtte år gammel bil som ikke er verdt noe. Jeg tror et TMS vil ha noen gode år igjen etter de første åtte, med en viss verdi i kroner og øre også..
Jeg håper han ser verdi på 0,- etter åtte år, jeg tar gjerne en til gratis på det tidspunktet :)
Elbilist

pej

Dere må lese hele setningen, "alt over dette er bonus". Poenget er at når man kjøper en bil til 800k som har en såpass utrygg fremtid, bør man spare opp egenkapitalen i løpet av den tiden man tror at bilen har en verdi. Dette er jo på en måte det samme som avskrivning. Hvis jeg får 50.000,- for bilen om 8 år, da har jeg 800+50k på konto for å kjøpe en ny bil. Hvis man ikke sparer opp det samme beløpet, er jo kapitalen borte. Om man tror bilen er verdt 200.000,- om 8 år, og sparer deretter, så må man altså faktisk få solgt den for denne summen uten å tape egenkapital. Men det er slik jeg ser på det. En Tesla koster +/- 10.000,- pr mnd (kun bil uten driftskostnader) med dagens rente, har man ikke råd til det, så bør man ikke kjøpe den.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Diravi

Det kan være greit å huske på at en åtte år gammel bruktbil - el eller annen - også gjerne har potensiell kostnad i form av reparasjoner, og at disse fort kan nærme seg gjenværende bruktverdi, så det er nok ikke så dumt å regne den som nedskrevet etter åtte år. Som det blir påpekt: Er den verd noe da, er det bonus.

Men tråden handler (som det fremgår av overskriften) først og fremst om verditap de første 3-5 årene, og hvordan det bildet ser ut nå som vi har ca to års erfaring med verditap på Model S i det norske markedet.

Det er et par andre tråder som dekker verditap over åtte år (and beyond), men det må vel regnes til høyere spåkunst å kunne si noe realistisk om det i dag.  ;) Jeg ville uansett regnet det som risikabelt å finansiere en Model S ut fra en restverdiberegning over åtte år. Da bør man tåle at det regnestykket sprekker.

Utsikt 3-5 år: Det som er avdekket om verditap de to første årene er at det kan ligge så lavt som 7-9 % for moderat utstyrte S60 og 85, og noe høyere for de dyrere modellene. Prisøkningen sist mandag, dollarkurs som må forventes høy ennå en periode, det faktum at S70D er ganske godt utstyrt for prisen, og en forventning om en eller annen form for mva på dyre elbiler en gang etter 2017, tilsier at verditapet fortsatt vil holde seg lavt en stund. Lanseringen av Model X kan kanskje påvirke bruktprisen negativt på kort sikt og Model 3 på noe lengre sikt.

Jeg gjetter da på et verditap på 55 % over fem år for en "rimelig" S70D. Det vil si ca 15 % i året, hvor jeg går ut fra at det holder seg noe lavere enn det i hvert fall det første året, kanskje to, men så tar jeg høyde for at verditapet vil øke en del de siste tre årene pga lanseringen av Model 3 (med evt. konkurrenter) og potensielt lavere dollarkurs. Det er uansett et lavt verditap, blant de beste på markedet, og det er selvsagt en risiko for at det ikke vil slå til, men den risikoen er der også for andre bestselgere.

Bommer jeg med et par prosent og den taper seg 17 % hvert år (restverdi knapt 40 % etter fem år) så utgjør det en 500-lapp i måneden i minus på regnestykket, fordelt over de fem årene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

kimnaess

Min august 2013 P85+ med 44 000km ble solgt for 596 000 med 24% verditap

Nybil pris 780 000

Verditap 184 000

Meget godt fornøyd med det, spesielt når jeg har beregnet at besparelsen på drivstoff/bompenger siste 2 år (vs BMW X5) er ca 90 0000
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Trustno1

Min gamle P85 betalte jeg 660 000 for, og solgte for 580 000 etter ca 10 måneder og 40k km

Legger man til kostnader for dekk, forsikring og strøm så kostet da bilholdet meg ca 100 000kr for 40k km eller 2,5kr /km

Med tanke på at dette var en helt ny bil så syntes jeg regnestykket ble veldig bra.

Min gamle bil (2004 RX8) kostet ikke langt unna denne summen pr km bare i drivstoff og oljeskift. Så kom forsikring/verditap/reperasjoner/dekk i tilegg.


Øyvind.h

Etter 2 år og solgt bil har jeg ca 80.000,- i verditap, eller 40.000,- per år. Drivstoff, bom og årsavgift har jeg spart bortimot 60.000,- på i perioden. Det betyr at en fossilbil skulle hatt verditap på ca 10.000,- i året for å matche Teslaen  :D
Men det viktigste er gleden ved å kjøre elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Beamer Screamer

Nå som dollaren har toppet ut og jeg ser på ny Tesla finner jeg det interessant å vekke liv i denne gamle tråden igjen.

Verditapet på TMS hittil har jo vært veldig hyggelig for eierne, men som kjent skyldes dette en ekstrem oppgang i USD med dertil prisøkninger, TMS er alene på markedet, og i hvert fall i begynnelsen hadde bilen lang leveringstid. Fremover blir dette annerledes: USD har allerede falt en del fra toppen og vil antagelig falle videre, konkurrenter til S og X kommer ila. få år og ventetiden er helt ordinær.

Beste guideline for utviklingen fremover er vel å se på historikken, men korrigere for USD og evt. annet.

På Finn ligger 3 år gamle normalt utstyrte S85 og P85 ute til rundt 500-550k. Disse bilene kostet vel 600-750k da de var nye og USD stod i ca 6. Korrigert for dagens USD på litt over 8 ville samme bil i dag kostet 800k-1 mill.

Dette stemmer nogenlunde med dagens priser på S75D og S90D som greit utstyrt ligger på hhv. ca 800k og 950k. Dette er vel sånn circa sammenlignbare biler prismessig.

I så fall ligger verditapet korrigert for USD etter 3 år på (800k - 500k = 38%) (950k - 550k = 42%). Hensikten er ikke å frembringe et nøyaktig tall, men sånn ca 40% verditap på 3 år gitt uendret valutakurs ser vel da ut til å være en grei pekepinn.

Dette er i så fall ca på linje med andre store luksusbiler og sånn sett helt greit, men noen billig bil å eie blir nok verken S eller X fremover.

Så er det selvsagt mange variabler fremover også. Moms kommer en eller annen gang (2020?), dieselforbud, etc. Men på den annen side kommer andre merker med konkurrerende modeller om ikke fryktelig lenge, USD kan synke ytterligere fra dagens nivå.

Hva tror dere?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

nie

Tror 40% på tre år er et greit utgangspunkt.
Selv kalkulerer jeg med 100-110000kr i årlig verditap. Blir det mindre så blir jeg positivt overrasket. Blir det mer så trøster jeg meg med at de bilene jeg hadde eid hvis jeg ikke hadde hatt Tesla ville vært mye dyrere å eie PR år.

jkirkebo

Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 19:12
Nå som dollaren har toppet ut og jeg ser på ny Tesla finner jeg det interessant å vekke liv i denne gamle tråden igjen.

Verditapet på TMS hittil har jo vært veldig hyggelig for eierne, men som kjent skyldes dette en ekstrem oppgang i USD med dertil prisøkninger, TMS er alene på markedet, og i hvert fall i begynnelsen hadde bilen lang leveringstid. Fremover blir dette annerledes: USD har allerede falt en del fra toppen og vil antagelig falle videre, konkurrenter til S og X kommer ila. få år og ventetiden er helt ordinær.

Beste guideline for utviklingen fremover er vel å se på historikken, men korrigere for USD og evt. annet.

Så er det selvsagt mange variabler fremover også. Moms kommer en eller annen gang (2020?), dieselforbud, etc. Men på den annen side kommer andre merker med konkurrerende modeller om ikke fryktelig lenge, USD kan synke ytterligere fra dagens nivå.

Hva tror dere?

Jeg tror både S og X kommer til å ha et noenlunde hyggelig verditap fremover så lenge de fortsatt er alene på markedet. Jeg tror det er mange potensielle kjøpere etterhvert som prisene synker nedover på 450k og 400k, nok kjøpere til å holde prisen greit oppe.

Så snart det kommer konkurrenter i samme størrelsesklasse, som f.eks en e-Passat stv. med 50-60kWh batteri til under 400k ny vil vi nok derimot se en god dipp på bruktprisene
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Unnskyldningen min er at alternativet for min del hadde vært en 15-20 år gammel eksosbil med sine skavanker, og jeg er så pirkete at alt utstyr skulle fungert og alt vært tilnærmet strøkent også på en slik, og det er utrolig hvor mye penger man kan sylte ned i en gammel bil når man skal ha den 100% til enhver tid, selv om man skrur selv. Da tror jeg ikke jeg kommer SÅ mye verre ut av det med verditapet på Teslaen. Gjeld har jeg ikke på den, men selvfølgelig, de pengene hadde sikkert gått inn i å krympe boliglånet om jeg ikke hadde vært sprø nok til å kjøpe en grisedyr bil. :P
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA