Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Diravi, fredag 07. august 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

Lordove

Sitat fra: StianSalG på fredag 07. august 2015, klokken 14:17
Sitat fra: Lordove på fredag 07. august 2015, klokken 13:11
Ingen har gjettet riktig så langt, så dette er uansett vanskelig å spå. Som med renta.

Men å påstå at de fleste heller kjøper ny model 3 enn brukt model s, blir som BMW 5 og 3 serie. Har jeg lyst på 5 serie så er ikke 3 serie aktuelt. Om det er økonomi som stopper meg må jeg kjøpe brukt.

Nja, det er nok mange som har kjøpt Model S som på langt nær har behov for den størrelsen, men som har endt opp med den fordi det ikke har vært noen alternativer. Leaf og lignende har hatt for kort rekkevidde, og da har Model S vært kurant. En kamerat med Model S er et eksempel på dette. Han har aldri hatt mer enn et par ladekabler og maks to kofferter i bilen. Og han synes Model S er i aller største laget. Når han parkerer i garasjen, må han smyge seg ut av bilen. Han er klar til å kvitte seg med bilen når Model 3 eller andre, mindre alternativer kommer i handelen.

Og slik tror jeg veldig mange andre Model S-eier også har det.

Det er et poeng. At markedet kan bli mindre, men de som har kjøpet S og vil bytte til 3 må jo ta tapet. Så om det er butikk å bytte ned vil tiden vise.

Min 90D er ferdig produsert og i transitt fra fabrikk (03.09.2015)
Min 90D gikk i prod 27.08.2015
Tesla model S 90D er bestilt

SurSnasen

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. august 2015, klokken 14:03
Det du ikke tar hensyn til her er at Tesla garanterer motor/batteri/drivverk i 8 år.
Det er minimalt med komplekse og dyre slitedeler på bilen, motor har ikke engang børster som må byttes. Hjuloppheng stammer fra Mercedes, Autopilot fra Ford, osv.

Batteri kan byttes rimelig om 8 år, såpass mye utvikling skjer det for tiden og nye fabrikk i Nevada vil forsterke dette.

Bilen har jo likevel nok av deler som ikke er ombefattet av 8-årsgarantien. Panoramataket, dørhåndtakene, aircon, bremser, oppheng, bakluke osv. Luftfjæring også.

Hva er rimelig for batteribytte? Hittil har jeg bare lest at Tesla forventer ca 30% reduksjon i batteriprisen gjennom gigafabrikken. Om batteriet koster 200 000 kroner nå, vil en 30% reduksjon gi en pris på 140 000 kroner. Jeg vil ikke si at det er spesielt rimelig. Og hva med gjenværende kapasitet etter noen år? Stemmer det at Tesla ikke garanterer for dette?

Sparte driftskostnader er en bra ting! Selv om det ikke vil være særlig mye for meg siden jeg ikke er av de som kjører milevis hver dag. Bruker bilen stort sett bare 1-2 ganger i uken. Så besparelsen som Tesla lokker med, vil jeg ikke være i nærheten av.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: StianSalG på fredag 07. august 2015, klokken 14:17
Sitat fra: Lordove på fredag 07. august 2015, klokken 13:11
Ingen har gjettet riktig så langt, så dette er uansett vanskelig å spå. Som med renta.

Men å påstå at de fleste heller kjøper ny model 3 enn brukt model s, blir som BMW 5 og 3 serie. Har jeg lyst på 5 serie så er ikke 3 serie aktuelt. Om det er økonomi som stopper meg må jeg kjøpe brukt.

Nja, det er nok mange som har kjøpt Model S som på langt nær har behov for den størrelsen, men som har endt opp med den fordi det ikke har vært noen alternativer. Leaf og lignende har hatt for kort rekkevidde, og da har Model S vært kurant. En kamerat med Model S er et eksempel på dette. Han har aldri hatt mer enn et par ladekabler og maks to kofferter i bilen. Og han synes Model S er i aller største laget. Når han parkerer i garasjen, må han smyge seg ut av bilen. Han er klar til å kvitte seg med bilen når Model 3 eller andre, mindre alternativer kommer i handelen.

Og slik tror jeg veldig mange andre Model S-eier også har det.

Motsatt er det nok også veldig mange som har lyst på, og behov for, en Tesla Model S som ikke kan kjøpe det fordi 600.000 er hinsides det de vil bruke på bil, men når den kommer ned i 300.000 så tenker mange at dette er et kupp og dette blir veldig billig å eie. Hvis det er veldig mange som tenker sånn så vil det bevare bilprisene høye.
Tesla Model Y                         2021-

Diravi

Basis for mitt opprinnelige innlegg var en tidshorisont på 3-5 år. Jeg tror nok at også på fossilbiler får du en enda mer usikker verdiutvikling etter fem år - jeg har allerede byttet to nøkkelfrie dørlåser på garanti på nåværende bil og den tredje står for tur - hva koster det når de ryker etter seks år og du må betale selv? Så nåværende bil vil bli solgt med bittelitt restgaranti, mest sannsynlig.

Det er også det som er bildet her - og innenfor et tidsrom på fem år er det heller ikke spørsmål om batteribytte med det første. Hvorfor skulle det være det for Tesla når andre elbilbatterier holder så godt?

Mitt eget personlige anslag er altså et verditap på ca 55 % frem mot fem års eierskap - vel vitende om at ingen vet hvor Tesla-haren hopper.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pej

Jeg tenker 0,- verdi ila 8 år. Det blir 8400,- pr mnd i verditap. + eventuelle renter dersom bilen er belånt.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

tkjoerlaug

Du må uansett ta med renter selv om bilen ikke er belånt, da du kunne plassert pengene i bank eller et fond i stedet.

cirys1

Sitat fra: tkjoerlaug på fredag 07. august 2015, klokken 16:44
Du må uansett ta med renter selv om bilen ikke er belånt, da du kunne plassert pengene i bank eller et fond i stedet.

Det er helt sant.. De mellom 600k og en million kunne vært plassert andre steder, de virkelige iskalde med god økonomi belåner bilen 100% (til 2,5% eller deromkring), og investerer i eiendom (noe som de siste årene har hatt 4-6% stigning i året til samme rente)
Jeg er ikke så kald eller har så god økonomi, kanksje derfor jeg ikke er rik heller..  ::)

pej

Bankene gir jo i realiteten 0 i rente og fond går jo rett i dass om dagen, så akkurat as we speaak vil jeg heller ha pengene i bilen;) Resten av sparepengene kan jo stå på pensjonsfondet.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Høgis

#24
Valgte og selge bilen rett etter nyttår, noen mnd. etter D ble lansert (bestilte bilen i des. 2012 og betalte 670'). Trodde tapet kom til å øke drastisk på en TMS P85, der må jeg innrdømme at jeg tok feil. Er vel omtrent samme priser på P85 i dag som jeg fikk i januar ( http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=54243138) med samme km. som i annonsen, uten at jeg vet hva de blir solgt for. En av de største grunnene til at jeg byttet var den merkbare reduserte effekten etter DU bytte som Tesla mente det ikke var skjedd noe med (hadde mange diskusjoner rundt dette med Tesla). Det meste av WOW faktoren ved akselerasjon ble borte å hadde omtrent lik akselerasjon som S85  (testet med en bekjent som hadde s85) og følte at jeg var snytt av Tesla for over 100'. Uansett... kan jeg vel ikke si at det finnes noen biler i dette segmentet som taper seg mindre enn TMS. Bilen jeg valgte å kjøpe ( eksakt denne bilen som hadde gått 24' km. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39950 ) hadde tapt seg ca. 50% på 2 1/2 år. (når jeg kjøpte den)
Må bare inndrømme at prisen på Tesla Model S har (2WD) har holdt seg langt bedre enn jeg fryktet når jeg solgte min.  Virker som om all skepsis rundt batterikapasitet og varighet er borte, noe som var det jeg var mest skeptisk til ifm. kjøp av Tesla. Blir Tesla endelig kvitt "barnesykdomene" (endel av de er der desverre fremdeles) og får ansatt noen som setter fokus på kvalitetskotroll, så blir dette utrolig bra.
Siden jeg fremdeles følger med på foraet, betyr det selfølgelig at jeg fremdeles er int. og absolutt ikke ferdig med Tesla, følte det var riktig å se an litt. Når det er sagt så er jeg personlig meget imponert over hvordan Tesla ordnet opp i alle feilene jeg hadde.


P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Epleskreller

Hei, min gode erfaring med min første Model S ble som følger:
Bil kostet ca 565 pluss vinterhjul, de kostet meg litt under 20k (kjøpte Orginale sommerhjul på finn, solgte dekk og kjøpe Nokian R2...)

Bilen ble kjøpt sept 13 og solgt juli 15 og kjørt 51000km. Fikk 540k for bilen,  dvs ca 40k mindre enn startpris. Det er ikke mye verdifall!

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

edorf

Ingen bruktimport av biler fra utlandet er også positivt for brukt prisene. Opparbeidet vedlikehold og ingen avgifter teller også positivt. Det som teller negativt er teknologisk utvikling på nye biler. Både nye tesla og andre merker.

timingbeltkiller

Er også et spørsmål om hvor stor kannibalisme effekt X og 3 kommer til å utgjøre.
Må antakelig forventes både
- øket tilbud av brukte S pga overgang til X eller 3
- og lavere salg av nye S.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 08. august 2015, klokken 10:05
Bilen ble kjøpt sept 13 og solgt juli 15 og kjørt 51000km. Fikk 540k for bilen,  dvs ca 40k mindre enn startpris. Det er ikke mye verdifall!
NEI, giga lite!
MEN, i kroner teller mellomlegget  du betalte for den nye S'en du kjøpte, betydelig mer?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Epleskreller

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 10. august 2015, klokken 07:04
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 08. august 2015, klokken 10:05
Bilen ble kjøpt sept 13 og solgt juli 15 og kjørt 51000km. Fikk 540k for bilen,  dvs ca 40k mindre enn startpris. Det er ikke mye verdifall!
NEI, giga lite!
MEN, i kroner teller mellomlegget  du betalte for den nye S'en du kjøpte, betydelig mer?
Joda, den nye (85D, 7 seter, techpakke,  vinterpakke,  dobbeltlader,  metallic panotak) koster 652k kr og har 51000km mindre på telleren, ny garanti, 4wd, ny bil med de oppdateringene som er gjort, og autopilot.  Ellers mye av det samme.
Jeg tenker heller at "tapet" på den første bilen er realisert og i morgen starter tapet på den neste..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA