Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Diravi, fredag 07. august 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

Diravi

Jeg vet det er flere tråder om prisutvikling og verditap, men de har en tendens til etter hvert å handle om BMW eller Tesla er den beste bilen, eller så er de preget av doktorgradsavhandlinger om hva  verditapet blir etter 20 år, gitt 15 ulike forutsetninger ;) Eller så er det løpende rapporter om hvordan konkrete P-modeller på Finn går opp eller ned i pris fra uke til uke.

Jeg er bare på jakt etter en grov, men oppdatert idé om verditap på 3-5 år gammel bil, ikke Performance, greit utstyrt. Leasingselskapene har vært svært pessimistiske, og selv Grønn bil estimerer en restverdi på 53 % etter tre år, 42 % etter fem.

Nå har jo bilen vært på markedet en stund: Hvis man ser bort fra Performance-modellene som tydeligvis følger sin egen logikk, tilbys det nå 2013-modeller av helt vanlig S85, moderat utstyrt, men med skinn, for ca 500 000 kr på FINN. Såvidt jeg kan se av gamle tråder kostet slike biler et sted rundt 600 000 nye, litt avhengig om de er solgt før eller etter prisøkningen høsten 2013. Det gir et verditap i størrelsesorden 17 % på to år, tross alle nyvinninger som er kommet etterpå.

Jeg får ikke det til å rime med et verditap på tre år på 50 % for en vanlig Model S. Det lukter mer 30-40 %, hvilket er på nivå med de mest attraktive bensin/dieselmodellene. Og så vet man selvsagt aldri hvor elbil og spesielt Model S går hen prismessig.

Lanseringen av X vil sannsynligvis føre til at det kommer mange flere Model S på bruktmarkedet etter hvert, og prisene kan gå ned. På den annen side er det bare ca 100 stk der nå og bilen er stadig populær. Model 3 er fortsatt minst to år unna (og kanskje noen Tesla-uker i tillegg?). På det tidspunktet kan vi også begynne å nærme oss en justering av avgiftene for elbil, kanskje spesielt de motorsterke.

Så hva er det oppdaterte bildet av verditapet 3-5 år frem i tid? Tør man tro på en restverdi på omkring 45 etter fem år? Noen høyere/lavere?  8)




2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

Skal ikke driste meg på noen prognoser her, men jo rimeligere bil man kjøpte i 2013 jo mindre verditap. Det er nok en del tidlige moderat utstyrte 60 og S85-biler som har vært solgt til bortimot nypris helt fram til nå.

Sandvika

#2
Fortsatt er mange ukjente variabler, så tviler på at du får noe godt svar...

Det som gjør elbil og Tesla spesielt er (i ikke-prioritert rekkefølge)
-Innføring av mva. på nybil. (når og hvor mye, prispress oppover)
-Usikkerhet vedrørende levetid og byttekostnad på batterier (indikasjonen er vel forholdsvis positiv, priset inn).
-Utvikling av nye modeller med bedre kvalitet, teknologi og batterikapasitet fremover (vil avgjøre hvor fort bilene "eldes", prispress nedover).
og ikke minst
-Tesla har hatt produksjonsbegrensninger og lang leveringstid. Kortere leveringstid vil medføre mindre press på leveringsklare bruktbiler.



Lygren

Viktigste faktor her er jo gjerne prisoppgangen Tesla-bilene har hatt siden 2013 - både generell og som følge av USD vs. NOK. Dette påvirker jo selvsagt også øvrige merker til en viss grad, men ettersom Teslaen ikke har avgifter er forholdsmessig den påvirkede delen av bilens pris langt større enn for øvrige tungt avgiftsbelastene biler. Selv kjøpte jeg en S60 til 515.000 i 2013 (etter 3 års reservasjonskø og bl.a. en del rabatt for ventetiden) og fikk 450.000 for den i 2015 før jeg gikk og kjøpte meg en S85D til 670.000... Jeg hadde altså en årlig tap på rundt 40.000 på min bil, eller rundt 8%, som jo absolutt er akseptabelt. Samtidig tror jeg tapet var langt større for de som kjøpte P85 i 2013 og ikke minst 2014 etter prisoppgangen. De som kjøpte en greit spekket S85 i 2013 gjorde nok det største scoopet, sett mange av de gått til omlag samme som de ble kjøpt for selv nå to+ år senere... :)

o.b.lix

Leste i media i går at Tesla var i fjor 13. mest solgte bilmerke totalt i Norge, og dette fortsetter i år.

Dette til tross for at de har bare en modell, så det er grunn til å tro at den vil være ettertraktet på bruktmarkedet også.

Og den har jo 8 års garanti på motor/batteri/drivverk uansett km (200.000 for 60kwh) - så å kjøpe denne brukt burde være trygt og godt i dette tidsrommet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sitat fra: Lygren på fredag 07. august 2015, klokken 12:09
De som kjøpte en greit spekket S85 i 2013 gjorde nok det største scoopet, sett mange av de gått til omlag samme som de ble kjøpt for selv nå to+ år senere... :)
Enig. Jeg som gikk for P85 i 2013 må nok ta en real smell om jeg skulle selge nå.

Diravi

Det flere av dere sier stemmer jo godt med Tesla sin egen restverdigaranti - de gir ikke samme gjenkjøpsgaranti på utstyr over basis - underforstått høyt utstyrte biler taper seg mer i verdi.

Det skal bli veldig interessant å se hvordan 70D plasserer seg i bruktmarkedet, fordi den har alle nødvendige goodies, men prismessig vil kunne konkurrere med en del konvensjonelle familiebiler. Den er jo elbilens svar på en "riktig" utstyrt bensin/dieselbil på leasingsselskapenes topplister.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Lacaixxa

Sitat fra: Muffinman på fredag 07. august 2015, klokken 12:22
Sitat fra: Lygren på fredag 07. august 2015, klokken 12:09
De som kjøpte en greit spekket S85 i 2013 gjorde nok det største scoopet, sett mange av de gått til omlag samme som de ble kjøpt for selv nå to+ år senere... :)
Enig. Jeg som gikk for P85 i 2013 må nok ta en real smell om jeg skulle selge nå.
Alt er vel relativt:). Et tap på  20 % første to år lever jeg godt med. Bedre enn andre premium merker vil jeg tippe. Så kommer jo sparte driftskostnader i tillegg.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

SurSnasen

Jeg har i det siste gjort en del vurderinger på dette da jeg nå vurderer å kjøpe meg en Model S. Det går ikke an å sammenligne med de som fikk kjøpt seg Model S før alle prisstigningene. Dollarutviklingen har vært meget avgjørende for prisen og begrensning av verditapet.

For oss som først nå skal kjøpe bil, blir situasjonen en helt annen. Etter den nå kommende prisstigningen, tviler jeg på at det blir noen flere stigninger. Om noen få år kan det jo sågar hende kronen styrker seg mot dollar, og vi ser heller at Tesla setter ned prisene på Model S.

Så kommer Model 3. Hva skjer da med Model S? Plutselig er det en billigvariant som danker ut salget av Model S.

En annen faktor å ta med i betraktningen, er at det er svært mange Model S levert siste to årene. De færreste bytter bil etter 1-2 år. Men rundt 3-4 år kommer byttene på løpende bånd. Så betraktelig flere biler vil da sannsynligvis bli pumpet ut på bruktmarkedet.

Viktig er også kvalitetsfaktoren. Hittil har markedet mest vært preget av "må ha", og kjøperne har gjerne vært særdeles lite kritiske. Feil og mangler nedprioriteres som vurderingskriterie siden bilene likevel er innenfor garanti. Når bilene nærmer seg utløp av garantien, enten pga km-stand eller alder, blir kjøperne langt mer skeptiske.

Så alt i alt vil jeg bare beklage at også dette innlegget ble et aldri så lite sammensurium av faktorer, men jeg skal i det minste gjøre et forsøk på å gi en gjetning på verditap på 3-5 år, med utgangspunkt i kjøp NÅ:
3 år: jeg regner med 50% dersom dollaren holder seg og mva bare gradvis innføres. Svekking av dollar vil kunne øke dette verditapet, men det kan kompenseres ved mva. Her har også Model 3 kommet på markedet. Hvordan denne bilen blir, vil være avgjørende for hvor mye Model S vil være verdt. Er ikke mange som vil kjøpe en 3 år gammel, halvslitt Model S, dersom de kan få en splitter ny, tilsvarende Model 3 til lavere pris.
5 år: 65-70%. Her har garantien gått ut, og vi får virkelig føle på kroppen hvilke vedlikeholdskostnader bilene genererer. Den generelle kvaliteten vil også ha mye å si for vurderingen kjøperne gjør, samt batterikapasiteten.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 07. august 2015, klokken 12:22
Sitat fra: Lygren på fredag 07. august 2015, klokken 12:09
De som kjøpte en greit spekket S85 i 2013 gjorde nok det største scoopet, sett mange av de gått til omlag samme som de ble kjøpt for selv nå to+ år senere... :)
Enig. Jeg som gikk for P85 i 2013 må nok ta en real smell om jeg skulle selge nå.

Tja? Jeg ga 730k for min (eks. servicepakka) i 2013, fullspekket P85+. Burde da gå for minst 530k nå, som tilsvarer 27% verditap på 2 år? Synes ikke det er veldig galt. Kanskje kommer man ned mot 25%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Vel, real sammenlignet med nevnte moderat spekkede S60 og S85. Hvordan fossilbiler i denne prisklassen taper seg vet jeg ikke, så drister meg ikke til å sammenligne.

Lordove

Sitat fra: StianSalG på fredag 07. august 2015, klokken 12:35
Her har også Model 3 kommet på markedet. Hvordan denne bilen blir, vil være avgjørende for hvor mye Model S vil være verdt. Er ikke mange som vil kjøpe en 3 år gammel, halvslitt Model S, dersom de kan få en splitter ny, tilsvarende Model 3 til lavere pris.

Ingen har gjettet riktig så langt, så dette er uansett vanskelig å spå. Som med renta.

Men å påstå at de fleste heller kjøper ny model 3 enn brukt model s, blir som BMW 5 og 3 serie. Har jeg lyst på 5 serie så er ikke 3 serie aktuelt. Om det er økonomi som stopper meg må jeg kjøpe brukt.

Bil er stort sett ikke investering man tjener på. YOLO :)
Min 90D er ferdig produsert og i transitt fra fabrikk (03.09.2015)
Min 90D gikk i prod 27.08.2015
Tesla model S 90D er bestilt

ToWalkOrDrive

#12
Har hørt mye snakk om at prisene på Tesla har steget, men da jeg bestilte bil i mars 2014 (16 måneder siden), så betalte jeg blant annet 23.100 for Pirelli vinterdekk, mot 16.000 som det koster nå. Jeg betalt for en tech-pakke som nå er bakt inn i bilprisen. Jeg betalte for en hattehylle, som nå er bakt inn i prisen. Jeg betalte 15.800 for panoramatak, som nå koster 10.900. Så når en summerer opp alt så er det ikke mange prosentene bilen har steget siden den gang (se bilde nedenfor).

Da jeg solgte min da 5 år gamle Avensis (kjøpt for 400.000), så fikk jeg ikke mer enn 165.000 (med litt kjapt salg etter å ha satt ned prisen noen ganger). Altså en nedgang på 59%. Så elbilenes inntog går og på bekostning av fossil-bilers bruktverdi. Per i dag ligger det over 50.000 biler til salgs på Finn.no.

En 5 år gammel Tesla (som min) tipper jeg går ned 55% fra nybilprisen. Tror ikke den går mer ned fordi det allerede i dag er en ganske komplett bil med tilstrekkelig rekkevidde som i tillegg tåler å miste litt batterikapasitet. Til den prisen vil den konkurrere med nyere fossilbiler, men vil holde god pris pga lave driftsutgifter...strøm, olje, filter osv. Eneste faren jeg ser er hvis den får et Lada/Reva-rykte på seg, hvor ingen vil ha den pga dyre reparasjoner.
Tesla Model Y                         2021-

o.b.lix

Sitat fra: StianSalG på fredag 07. august 2015, klokken 12:35
Når bilene nærmer seg utløp av garantien, enten pga km-stand eller alder, blir kjøperne langt mer skeptiske.

Det du ikke tar hensyn til her er at Tesla garanterer motor/batteri/drivverk i 8 år.
Det er minimalt med komplekse og dyre slitedeler på bilen, motor har ikke engang børster som må byttes. Hjuloppheng stammer fra Mercedes, Autopilot fra Ford, osv.

Batteri kan byttes rimelig om 8 år, såpass mye utvikling skjer det for tiden og nye fabrikk i Nevada vil forsterke dette.

Og som en sa lenger oppe - sparte driftskostnader er en kraftig bonus...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SurSnasen

Sitat fra: Lordove på fredag 07. august 2015, klokken 13:11
Ingen har gjettet riktig så langt, så dette er uansett vanskelig å spå. Som med renta.

Men å påstå at de fleste heller kjøper ny model 3 enn brukt model s, blir som BMW 5 og 3 serie. Har jeg lyst på 5 serie så er ikke 3 serie aktuelt. Om det er økonomi som stopper meg må jeg kjøpe brukt.

Nja, det er nok mange som har kjøpt Model S som på langt nær har behov for den størrelsen, men som har endt opp med den fordi det ikke har vært noen alternativer. Leaf og lignende har hatt for kort rekkevidde, og da har Model S vært kurant. En kamerat med Model S er et eksempel på dette. Han har aldri hatt mer enn et par ladekabler og maks to kofferter i bilen. Og han synes Model S er i aller største laget. Når han parkerer i garasjen, må han smyge seg ut av bilen. Han er klar til å kvitte seg med bilen når Model 3 eller andre, mindre alternativer kommer i handelen.

Og slik tror jeg veldig mange andre Model S-eier også har det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA