Hei og hå.
Av og til kommer man over ett produkt som gjør akkurat hva det lover, og da synes jeg det er greit å fortelle om det.
Jeg har jo som kjent en Ford Ranger elbil, kan si mye fint om denne bilen, men noen skikkelig vinterbil kan man vel ikke si det er. Det hadde selvfølgelig hjulpet med piggdekk, eller flunka nye piggfrie, men når man bor i en landsdel som opplever en uke snøvær i året så klarer jeg ikke investere i ekstra sett dekk, så jeg må innrømme at jeg kjører på "helårsdekk" (jaja, det finnes kanskje ikke, men det er nå bilde av et snøfnugg på dekka

) Jeg pleier å la bilen stå første snødøgn og dagen etter er jo hovedveiene bare.
Men gata fra min garasje og til hovedveien blir jo aldri brøytet ordentlig, og her er det en stor dump som er vanskelig. Nå ligger det mye hardpakka snø og jeg har ikke sjans til å komme opp, selv ordentlig skodde biler sliter, og alle missunner 4x4. I går var jeg lei av å bli ståede i denne bakken, og etter en del leting på nett fant jeg frem til at jeg skulle prøve "AutoSock", som er et norsk produkt som kjettingerstatning.

Og jeg er frelst!
Siden det var lite trafikk i dag tidlig prøvde jeg først uten. Selv med talmodighet var det umulig å komme opp, selv med god fart. Ble sittende fast på samme sted hver gang.
Så da var det ut av bilen og på med sokkene, det tok kanskje 1 minutt å legge dem på, og da var det bare å kjøre rett opp, ikke ett problem i hele verden.
Siden slike hjelpemiddel ikke skal brukes på bar asfalt så stoppet jeg på første busslomme og tok dem av, det var nøyaktig like enkelt.
AutoSocks er forholdsvis dyre (jo større jo dyrere, så mine kostet 800 kr), men i motsettning til kjetting så skader dem ikke lettmetallfelgene mine eller dekkene, gir god kjørekomfort og man taper sikkert mye mindre energi enn med kjetting.
Alt i alt kan jeg varmt anbefale å ha ett par med sokker liggende i bilen dersom man skulle sette seg fast (eller vil unngå å gjøre det).
http://autosock.no/