Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autosock

Startet av ravn, onsdag 23. desember 2009, klokken 09:08

« forrige - neste »

ravn

Hei og hå.

Av og til kommer man over ett produkt som gjør akkurat hva det lover, og da synes jeg det er greit å fortelle om det.

Jeg har jo som kjent en Ford Ranger elbil, kan si mye fint om denne bilen, men noen skikkelig vinterbil kan man vel ikke si det er. Det hadde selvfølgelig hjulpet med piggdekk, eller flunka nye piggfrie, men når man bor i en landsdel som opplever en uke snøvær i året så klarer jeg ikke investere i ekstra sett dekk, så jeg må innrømme at jeg kjører på "helårsdekk" (jaja, det finnes kanskje ikke, men det er nå bilde av et snøfnugg på dekka :P) Jeg pleier å la bilen stå første snødøgn og dagen etter er jo hovedveiene bare.

Men gata fra min garasje og til hovedveien blir jo aldri brøytet ordentlig, og her er det en stor dump som er vanskelig. Nå ligger det mye hardpakka snø og jeg har ikke sjans til å komme opp, selv ordentlig skodde biler sliter, og alle missunner 4x4. I går var jeg lei av å bli ståede i denne bakken, og etter en del leting på nett fant jeg frem til at jeg skulle prøve "AutoSock", som er et norsk produkt som kjettingerstatning.


Og jeg er frelst!
Siden det var lite trafikk i dag tidlig prøvde jeg først uten. Selv med talmodighet var det umulig å komme opp, selv med god fart. Ble sittende fast på samme sted hver gang.
Så da var det ut av bilen og på med sokkene, det tok kanskje 1 minutt å legge dem på, og da var det bare å kjøre rett opp, ikke ett problem i hele verden.

Siden slike hjelpemiddel ikke skal brukes på bar asfalt så stoppet jeg på første busslomme og tok dem av, det var nøyaktig like enkelt.

AutoSocks er forholdsvis dyre (jo større jo dyrere, så mine kostet 800 kr), men i motsettning til kjetting så skader dem ikke lettmetallfelgene mine eller dekkene, gir god kjørekomfort og man taper sikkert mye mindre energi enn med kjetting.

Alt i alt kan jeg varmt anbefale å ha ett par med sokker liggende i bilen dersom man skulle sette seg fast (eller vil unngå å gjøre det).

http://autosock.no/
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Laban

Sitat fra: ravn på onsdag 23. desember 2009, klokken 09:08
Siden slike hjelpemiddel ikke skal brukes på bar asfalt så stoppet jeg på første busslomme og tok dem av, det var nøyaktig like enkelt.

Jeg har vært på tanken selv da det hadde vært utrolig kjekt å ha enkelte dager i året, men har stilt meg litt skeptisk til kvaliteten. Der jeg vil ha bruk for det blir det vanskelig å stoppe på hovedveien, så jeg må kjøre et stykke hvor det kan være bar asfalt. De er jo relativt kostbare så dumt å ødelegge dem etter et par gangers bruk.

Hvordan virker kvaliteten på dem? Tåler de litt bruk på bar asfalt?
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ravn

Jeg har vel lest en test av dem i ett bilblad om at de går fort i stykker på asfalt, særlig med litt fart.

Selv har jeg vel kanskje kjørt maks 300 meter på asfalt med dem, og da i 40 uten at jeg kunne se noen slitasje. Har passelig med busslommer på problemveiene mine.

Har fått brukt for dem to ganger, senest på julebesøk til mine foreldre hvor veien var bar helt frem til siste bakke opp til dem. Så de fungerer fantastisk bra på snø og is!
Nå kjører jeg ikke noe sted uten å ha dem med baki.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Er ikke slike produkter generelt ment bare for å komme seg ut av ei knipe da? Opp siste kneika hjemme, hvis man har fått et hjul utfor kanten osv?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Sitat fra: cra på fredag 08. januar 2010, klokken 14:11
Er ikke slike produkter generelt ment bare for å komme seg ut av ei knipe da? Opp siste kneika hjemme, hvis man har fått et hjul utfor kanten osv?

Er ment som kjettingerstattning.

SitatThey will improve traction on snowy or icy surfaces. It is recommended that you take them off when you get back to road conditions where no snow or ice is present, e.g. dry asphalt. During the approval test by TÜV, AutoSock passed the distance and durability requirement of the snow chain norm (ÖNorm 5117). Nevertheless asphalt & concrete driving is not recommended as it increases fabric wear considerably.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Laban

Sitat fra: cra på fredag 08. januar 2010, klokken 14:11
Er ikke slike produkter generelt ment bare for å komme seg ut av ei knipe da? Opp siste kneika hjemme, hvis man har fått et hjul utfor kanten osv?

Sikkert, men i mitt tilfelle er det en mye traffikert bratt oppoverbakke med flere kryss (Nonnegata for de som er kjent). Hvis det er glatt blir det mange som står fast i denne bakken, og som lager full stopp, som medfører at enda fler blir stående fast. Kjører i dag en kjempe-omvei hvis det er glatt for å slippe å bli stående selv. Har stått fast der et par ganger med Buddyen og det er lite morsomt.

Jeg vil derfor bruke dem forebyggende for evt kniper og har vurdert både kjetting og socks uten å ha kjøpt noe enda.

Tror jeg gjør et forsøk med socks og ser hvor mye bruk jeg får for dem, og hvor lenge de varer (hvis de finnes i Byddystørrelse da ;))
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ravn

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Lars C. Krogenæs

Kjøpte til Saxoen i dag:165/70R13, er vel samme som kewet/Think orginalt. Da er det sokker med nr 54..

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA