Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortsatt problemer med panotak på 2015-modell?

Startet av eivindb, onsdag 05. august 2015, klokken 09:13

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: eleseus på mandag 10. august 2015, klokken 20:25
Har bestilt bil og er litt usikker på om panotak er riktig for oss...
Jeg vet om fordelene med takstativ og høyde i baksete. Men så er det faren for lekkasjer, og jeg lurer dessuten på - går det an å trekke for innvendig, slik at det blir mørkere? Tenker på barna som skal sove når vi er på tur...

Man kan ikke trekke for, og det er noe av grunnen til at jeg ikke tok pano.

pej

Sitat fra: RonnyØ på mandag 10. august 2015, klokken 20:26
Sitat fra: eleseus på mandag 10. august 2015, klokken 20:25
Har bestilt bil og er litt usikker på om panotak er riktig for oss...
Jeg vet om fordelene med takstativ og høyde i baksete. Men så er det faren for lekkasjer, og jeg lurer dessuten på - går det an å trekke for innvendig, slik at det blir mørkere? Tenker på barna som skal sove når vi er på tur...

Man kan ikke trekke for, og det er noe av grunnen til at jeg ikke tok pano.

Jeg trodde også at det skulle bli for lyst, men de er veldig mørke, så sol er ikke noe problem. Hadde uten pano på min forrige ModelS men valgte det på denne siden en 4wd som ikke kan ha ski på taket, er mindre interessant som bruktbil om 3-5 år.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Tesladigger

Jeg har en bil fra nov 13 med pano tak og er veldig fornøyd med det. Fikk en liten lekkasje i det etter en måned, men de fikset dette og jeg har aldri hatt problemer med taket etter dette.

Savner ikke muligheten å trekke noe for, da glasset begrenser både menge lys og solvarme på en slik måte at dette ikke er noe problem. Kan absolutt anbefale pano tak etter mine erfaringer, samt det er fint med muligheten for takboks også.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

petersv

Taket er mørkt, så lys er ikke noe problem. Sidevinduene og frontruta er der lyset slipper inn i kupéen. Tipper 10% av lyset slipper gjennom, som en veldig mørk solbrille.

eleseus

Sitat fra: petersv på mandag 10. august 2015, klokken 20:52
Taket er mørkt, så lys er ikke noe problem. Sidevinduene og frontruta er der lyset slipper inn i kupéen. Tipper 10% av lyset slipper gjennom, som en veldig mørk solbrille.

Det var oppklarende. Da ble det bestilt med panotak. Satser på at den nye produksjonen gir bedre kvalitet  :)
------------------------
Oslo

petersv

Du får nokdet nye taket ja, tipper det er bedre siden de byttet ;)

snappy

Fikk min 85D tilbake etter ikke mindre enn 9 dager hos DK for fiks av en liten lekkasje i panotaket. Så vidt jeg kan skjønne har de ikke bytta taket, men alle gummilistene.

Resultatet er foreløpig bra - tidligere hørte en at taket "slet seg" løs fra pakningene når jeg åpnet det, nå sklir det lett og ledig opp uten en lyd. Ikke noe bråk i 110+, om det er tett blir jo det store spenningsmomentet.

Ser ut som om DK har gjort en OK jobb, fant rester av lim etter en tape  etter at jeg kom hjem , men det får jeg gnikke vekk selv.

Har sjekket med app'en endel ganger i de 9 dagene, og det har sett ut som de har jobbet med den nokså jevnt og trutt ( dører/tak opp igjen etc ) . Må være GRISEDYRT for Tesla  :o

Det stod 2 andre Tesla der hvor det tydeligvis ble jobbet med panotaket.
2014 e-UP
2015 85D

Dennis

#37
Har en bekjent som jobber på Drammen karosseri, var etter at jeg snakket med han jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle ha panotak på min.

Nesten alt de gjør er å fikse panotak, ofte mange ganger på samme bilene. Går så en stund og så begynner det å lekke igjen. Er også mange andre problemer med at det ikke går skikkelig igjen, vindstøy, pakninger som revner osv.

Kan jo også være at de i tillegg til Tesla gjør en dårlig jobb under montering, men siden Tesla nå har kommet med et nytt design på panotaket har de nok innsett at det var for dårlig.

Panotaket er også ca 55-60kg ekstra med dødvekt på taket, mer støy og blir kaldere på vinteren. Så da sto jeg igjen med takstativ, men det har jeg personlig ikke bruk for og bilen er uansett godkjent for for lite nyttelast hvis man stapper bilen full.

Uansett kan man jo forvente at panotaket de leverer fra nå er mye bedre på feil i det minste :)

snappy

I forhold til ny type panotak - det burde jo være mulig å installere disse i gamle biler også. Taket på bilen er vel likt enten det settes inn helt tak/gammel pano/ny pano.  Men det er vel mulig Tesla burde skaffe seg litt erfaring med den nye modellen før de begynner å bytte...

2014 e-UP
2015 85D

Epleskreller

Så en hvit P85D med det nye panotaket, bilen var ikke registrert enda :-)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

mahp

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 05. august 2015, klokken 14:28
Min bil produsert rundt 20. Juni. Kom til Norge mandag, dette blir spennende..

Fikk du det nye panotaket?

Dennis

Sitat fra: snappy på tirsdag 11. august 2015, klokken 10:16
I forhold til ny type panotak - det burde jo være mulig å installere disse i gamle biler også. Taket på bilen er vel likt enten det settes inn helt tak/gammel pano/ny pano.  Men det er vel mulig Tesla burde skaffe seg litt erfaring med den nye modellen før de begynner å bytte...

Det er nok helt sikkert mulig ja. Og vil tro det er en bedre løsning enn å måtte fortsette å fikse gang på gang det de har nå.

Epleskreller

Sitat fra: mahp på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:45
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 05. august 2015, klokken 14:28
Min bil produsert rundt 20. Juni. Kom til Norge mandag, dette blir spennende..

Fikk du det nye panotaket?

Fikk det nye! Sto to ved siden av to som også skulle utleveres som ikke hadde det. Det var nytt for DS og verkstedleder(tror det er det han er), jeg som påpekte det :-)

Forkant av panotaket hadde en sak som stakk ut,  det var visst også nytt. Det tidligere skraverte feltet på frontruta (ved kamera/speil) var nå helt sort.

Ikke 4G og ikke DAB dessverre (bil bestilt uten Hifi før DAB ble standard).
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Dennis

Fikk du den nye kromlista bak? Har kommet en ny del hvor tåkelys og ryggelys er lukket så problemet med dugg skal være løst.

Man ser det på at det er litt annet utseende på ryggelys/tåkelys samt at Tesla bokstavene bygger mer ut.

mahp

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 11. august 2015, klokken 13:27
Fikk du den nye kromlista bak? Har kommet en ny del hvor tåkelys og ryggelys er lukket så problemet med dugg skal være løst.

Man ser det på at det er litt annet utseende på ryggelys/tåkelys samt at Tesla bokstavene bygger mer ut.

Får alle som har dugg problemer bytta til den nye kromliste?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA