Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortsatt problemer med panotak på 2015-modell?

Startet av eivindb, onsdag 05. august 2015, klokken 09:13

« forrige - neste »

plvr

Spurte ifbm fix av pano en på riis bilglass om akkurat det og han mente det var uproblematisk. Jeg prøver uansett å unngå det, redd for at den kan føre til at det lukker seg skjevt.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

D.O

Sitat fra: Ljosdal på onsdag 05. august 2015, klokken 17:55
Noen som vet eller har erfaringer med å åpne/lukke takluka i høy fart? Jeg føler at jeg må stenge takluka hvis jeg overstiger ca 90km/t. Har ikke sett noen begrensninger, men hele luka vibber i vinden...
bilen gir beskjed om at du må senke fart for å lukke luka. I allefall gjorde den det i fjor sommer.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

VL

Jeg har et merkelig problem med at hver gang jeg har parkert ved butikken i nærområdet, slutter panotaket å virke. Det begynner kun å tulle seg når jeg har prøvd å åpne det der. Har sikkert skjedd 20 ganger nå. Aldri skjedd andre steder en ved den butikken. Vet ikke om den har fått en bug på det når den kommer til dette stedet på GPSen. GPSen kan jo kjenne igjen andre ting...  :o :o :o
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

stiand

Har også fått en god mengde vann i fanget fra panoen, 85D, levert i April. Skal inn til Drammen K.

mandresen

Fikk min 85D levert i mai og i Trøndelag har det regnet i bøtter og spann samt at jeg har høytrykksvaska bilen ørten ganger. Ikke en dråpe vann inn.
Men i juli var vi på Europa tur og når en passerer 180km/t høres det ut som takluke ikke er ordentlig tett, ble veldig støy og jeg bemerket det til kona. Når vi kom hjem til regnet igjen så lakk det vann inn første dagen. Merkelig. Har kjørt takluke opp og igjen flere ganger etterpå, men den tar inn vann.

Hva gjør de som fiks på dette?
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

cirys1

Jeg har luftlekkasje, ingen vannlekkasje, betydelig mer støy ifra 60-70, måtte visst bytte hele ramma på pano.

Jeg vasker bilen ofte med høytrykk og den siste uken har den stått ute på Østlandet da det har bøttet ned, ingen vann ennå. Fikk time i November for utbedring, men kunne få Riis til og ta det visst den skulle begynne og lekke før.

Epleskreller

Noen som vet hva som skiller det nye panotaket fra det som er levert hittil?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Gladiator

S85 juni 14 aldri vann inn.
P85D juni noen dråper vann inn etter 1. regn. Sjekket og fremre gummilist  åpenbart litt skjev enkelt å korrigere manuelt og ingen prob siden.


cstromme

Sitat fra: Gladiator på fredag 07. august 2015, klokken 09:40
S85 juni 14 aldri vann inn.

Samme her. S85 fra juni i fjor, og aldri hatt noe problemer med taket.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

nortrahof

Ser at mange har hatt gjentatte problemer med reparasjon av lekkasjer.
Før dere setter bilen inn på verksted for å utbedre slikt, sjekk om verkstedet har ultralyd lekkasjesøkingsverktøy for å finne lekkasjen. Dette er noe kostbart (NOK 20K) så ikke alle verksteder har investert i slikt. Dette består av en ultralydsender som legges inn i rommet som skal sjekkes og en mottaker der man kan sjekke langs listene for å se om det er 100% tett. Ultralyden stoppes av tett gummipakning og slipper gjennom der det ikke er tett.
På den måten kan man finne lekkasjer som ellers kan være vanskelig å detektere. (Utstyret kan også benyttes til å finne små lekkasjer i pneumatikk/gass-system/koblingsbokser og jeg har brukt det mye i denne sammenheng på plattformer i Nordsjøen).

- Ellers er vår 85D med pano helt tett. Jeg lot den med vilje stå utendørs i 2 måneder for å sjekke - også i hellinger.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Ko_deZ

Min P85D er også helt tett. Jeg har en ganske kraftig høyttrykksvasker (1200l/t og 200 bar. Det kommer mye vann) og spyler bilen jevnlig. Ikke antydning til hverken luft eller vannlekkasje. Jeg har gått over alle pakninger med slik silikon-stift forøvrig, det hjelper betraktelig. Ellers så kan man godt se litt rundt pakningen når takluka er åpen.

Angående vannet man får i fanget, så kan det også være kondens. Det er viktig å passe på at det ikke er vått i fot-brønnene. Har man tepper så er ofte dette problemet større. Når natten kommer, og man ikke har isolert tak, så vil den høye luftfuktigheten inne i bilen, og kalde luften utenfor kunne skape kondens på glasset i taket.

Dersom bilen står ute, så kommer en annen fysisk effekt inn, nemlig utstråling. Alt som finnes gir fra seg varmestråling, og tar imot det samme. Inne under tak så er taket over ofte ikke spesielt kaldt, så det er ikke mye mer som stråles ut fra taket på bilen enn det som absorberes fra stråling ned fra garasjetaket over. Står bilen ute, og himmelen er klar, så stråler bilen ut mot et verdensrom som holder i snitt ca -270 grader. I praksis får man tilbake veldig lite stårling. Med skyer på himmelen endres temperaturen dramatisk, så da minsker problemet. Det er dette som forårsaker riming om høsten. Gress og annet stråler ut varme, og får lite tilbake under en klar himmel. Dermed blir de kaldere enn luft-temperaturen, og det dannes kondens på det, eller det dannes frostrim. Dermed kan også frost-rim dannes selv om lufttemperaturen aldri er under null. Det samme skjer altså med pano-taket om bilen står ute, det blir ikke bare luft-temperatur kaldt, det blir litt kaldere enn det også. Har du samtidig høy luftfuktighet inne i bilen, så kondenserer det.

Thor2014


sven erik

dette med min er ikke  foktighet fra rim e nå har jeg e 2014  de har de hvergang på drammen  funnet en ny feil  men tror ikke  de er flike  nokk med bile  for jeg fikk e trykk i støtfagere  og år jeg fikk bile til bake kunne jeg med et halvt øye se det hvar farge forskell og de hadde de ikke  sett  og så ddet heller ikke  før jeg  viste de det silklig og sa fra at jeg ville ringe e bekjet  som driver lakk firma i drammen først da ville de ta fangeren  på ny

eleseus

Har bestilt bil og er litt usikker på om panotak er riktig for oss...
Jeg vet om fordelene med takstativ og høyde i baksete. Men så er det faren for lekkasjer, og jeg lurer dessuten på - går det an å trekke for innvendig, slik at det blir mørkere? Tenker på barna som skal sove når vi er på tur...
------------------------
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA