Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortsatt problemer med panotak på 2015-modell?

Startet av eivindb, onsdag 05. august 2015, klokken 09:13

« forrige - neste »

eivindb

Har lest mye om panotak i det siste, og har et inntrykk av at det har vært diverse problemer med dette (Fukt, støy, kulde etc)

Er dette fortsatt tilfelle? I løpet av 2016 kommer jeg til å kjøpe S85D (sannsynligvis 2015 modell), men er usikker på om jeg skal gå for panotak eller ikke. Kjekt å kunne feste takstativ, men jeg lar ikke det gå på bekostning av at jeg blir utsatt for fukt- og støyproblemer i kupéen.

christian1986

Har lekasje på min 85D som jeg fikk i april. Hadde også utfordringer med min første.

Når det er sagt har også min siste bestilling panotak, så er ikke skremt enda :)

eivindb


pej

Jeg hadde lekksje problemer av dimensjoner i min "gamle" 85 UTEN pano også. Taket var ikke tett i skjøtene. Drammen karroseri fikk fikset det etter 3 forsøk. Foreløpig ingen lekkasjer i 85D med pano.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Trond.Strom

Har ny 85D levert i juni og jeg fikk en liten skyll med vann i fanget etter kraftig regn. Men har bare opplevd det en gang og kan ikke se noe feil på pakinger/lister i taket. Har time hos drammen karroseri om tre uker. skal jeg avbestille siden det var et engangstilfelle`og jeg ikke kan se noen feil?

RaBalder

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 05. august 2015, klokken 10:24
Har ny 85D levert i juni og jeg fikk en liten skyll med vann i fanget etter kraftig regn. Men har bare opplevd det en gang og kan ikke se noe feil på pakinger/lister i taket. Har time hos drammen karroseri om tre uker. skal jeg avbestille siden det var et engangstilfelle`og jeg ikke kan se noen feil?
Da må du late som at du aldri fikk en skyll med vann i fanget  ;D

Ta en vannslange også simulerer du regn. Dvs. skyll på med lavt trykk i alle tenkelige vinkler mot taket og pakningene. Lekker det inn, så finn ut hvor det kommer og klistre på en tapebit på innsiden. Og beskriv at du kan fremprovosere det.

Eventuelt fyll på i en bøtte og tøm over taket.

Husk på at bilen kanskje må stå med nesa/bakende/en-av-sidene nedover i en bakke mens man tester med vann.


Finner du ingen lekkasje, så skal du være glad. Kan dog fremdeles være feil med pakninger.

Har også opplevd et par ganger at takluka ikke stenger skikkelig igjen etter å ha vært åpen. Da vil det være lettere for vann å renne ned i bilen. Men en slik feil er mer mekanisk enn bare selve pakningene.

Så opplever man at det renner vann inn, ikke rør takluka. Gå ut å sjekk at den ligger helt plant med resten av taket.




P85_Norway

Hadde aldri problemer med min P85+, sep. 2013. Har nå fått vann i fanget 2 ganger i min P85D, feb. 2015. Har time om 14 dager for utbedring.
Rart at at de ikke greier å gjøre dette 100% på fabrikken.
Tesla M3 Performance

Teslanewbie

#7
Sitat fra: P85_Norway på onsdag 05. august 2015, klokken 10:52
Hadde aldri problemer med min P85+, sep. 2013. Har nå fått vann i fanget 2 ganger i min P85D, feb. 2015. Har time om 14 dager for utbedring.
Rart at at de ikke greier å gjøre dette 100% på fabrikken.

Det er verdt å sjekke pakkingen som er i bakre del av det fremre panovinduet som beveger seg, denne pakking kan løssne hvis man forsøker å lukke panotaket i høy hastighet slik at pakkingen kommer ut av sporet den er festet i.. da luker seg luken skjevt og vann kan kommen inn / suges inn ved regn...
Man kan også se at pakkingen ikke er festet riktig hvis man ser på taket bakfra , glasset er da noen mm skjevt og glipen mellom de 2 panovinduene er økt og ikke paralell..

Noen  uke  siden ble det rabalder når jeg påpeket at nye biler har "gamle" feil... håper noen spiser sokkene sine etter å ha lest litt her...

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sandvika

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 05. august 2015, klokken 10:24
Har ny 85D levert i juni og jeg fikk en liten skyll med vann i fanget etter kraftig regn. Men har bare opplevd det en gang og kan ikke se noe feil på pakinger/lister i taket. Har time hos drammen karroseri om tre uker. skal jeg avbestille siden det var et engangstilfelle`og jeg ikke kan se noen feil?

Fikk et par dråper første gang det regnet. Fikk time hos DK, men kansellerte etter at det de påfølgende 5 kjøreturene i mye verre regn var helt uproblemtiske. Virker som om det kan være noe som legger seg litt feil vei eller at det kan legge legge seg noe i pakningslistene. Skulle det skje meg igjen er jeg fristet å prøve å åpne og lukke...

SSK

BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

nie

Sitat fra: SSK på onsdag 05. august 2015, klokken 13:17
Det ser nå ut til at biler produsert etter juni i år vil få ny utgave av pano taket.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/49470-New-Panoramic-Roof-Good-news-bad-news/page2

Hvis du leser hele tråden ser ut for at det er en litt flytende overgang fra gammelt til nytt men at det har skjedd et skifte rundt VIN91---- og VIN92---
Det er kanskje ikke så mange i Norge med biler produsert i midten av juni, men hvis de finnes kunne det vært interessant å hørt hvilken type PANO de har.

Dennis

Var på tide de kom med et nytt pakningdesign på panotaket :) bare å håpe det har blitt bedre da :P

mahp

Min bil ble produsert 16 juni til 19 juni. Får bilen snart. Blir spent å se om den kommer med det nye panotaket.

Epleskreller

Min bil produsert rundt 20. Juni. Kom til Norge mandag, dette blir spennende..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Ljosdal

Noen som vet eller har erfaringer med å åpne/lukke takluka i høy fart? Jeg føler at jeg må stenge takluka hvis jeg overstiger ca 90km/t. Har ikke sett noen begrensninger, men hele luka vibber i vinden...
Svart P85 Signature #88

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA