Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Bråbrems" når man kobler ut cc

Startet av fonberg, mandag 03. august 2015, klokken 22:38

« forrige - neste »

fonberg

På min "gamle" S85 fra 2013 får jeg raskt full regen (anslagsvis på under ett sekund) når jeg kobler ut cc - dvs ganske kraftig oppbremsing, og det oppleves rykkete.
Jeg har kjørt en del med nyere TMS-er med AP, og disse har en mye mykere oppførsel når jeg kobler ut cc, dvs regen fases gradvis inn over mye lengre tid - kanskje 2-3 sekunder fra jeg kobler ut cc til den har full regen.

Konsekvensen er at jeg må ha moropedalen litt inne når jeg kobler fra cc, for å unngå dette rykket. Opplever dere andre med gamle biler (pre AP) samme oppførsel?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

cairnz

Jepp, dette har vært slik i lang tid. Jeg foretrekker det slik også, men alle er jo forskjellige. De gangene jeg vil ha av CC og ikke bremse så trykker jeg litt på pedalen før jeg slipper, da er overgangen ikke merkbar.
Elbilist

fonberg

Sitat fra: cairnz på mandag 03. august 2015, klokken 22:40
Jepp, dette har vært slik i lang tid. Jeg foretrekker det slik også, men alle er jo forskjellige. De gangene jeg vil ha av CC og ikke bremse så trykker jeg litt på pedalen før jeg slipper, da er overgangen ikke merkbar.

Jeg er klar over at det har vært slik lenge, menjeg likte mye bedre oppførselen til 2015-modellene jeg har kjørt. Men som du poengterer så er det åpenbart hver sin smak.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Jepp. Er blitt så vant til det at jeg ikke tenker mer over det.

Men cc er blitt mye jevnere siden bilen var ny i 2013, da satt man gjerne og nikket i motbakke på ujevn vei siden bilen var skikkelig nazi på å holde farten nøyaktig på setpunktet - og var ikke redd for å variere pådraget så mye som nødvendig på tur opp og ned på hver hump. Eneste tendensen til nikking nå er om man holder hendelen inne for at farten skal øke. Virker som jevn fartsøkning er prioritert foran en jevn opplevelse. Ikke merkbart på  flat vei, men tydelig i motbakker med lange ujevnheter.

VL

Jeg synes bilen er "treg" på gassen når man akselerer selv utover det man har stilt CC på. Noen andre som opplever dette eller vet hvorfor?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA